View : 26 Download: 0

敎育的 過程에서의 論理와 心理

Title
敎育的 過程에서의 論理와 心理
Other Titles
LOGIC AND PSYCHOLOGY IN THE EDUCATIONAL PROCESS
Authors
소경희
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
교육논리심리통각심리학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
이 연구의 목적은 敎育的 過程에서의 論理와 心理를 論理上으로 '區分'해서 각각의 의미를 명백히 함으로써, 양자의 '論理的 關聯'의 의미를 분명히 해 보려는 데에 있다. 여기서 論理와 心理를 '區分'한다 함은 양자가 事實上의 별개로 따로 떨어져 존재한다는 의미가 아니라 양자의 보다 밀접한 '關聯'을 드러내기 위해 論理上혹은 機念上으로 구별해서 파악한 것으로 이해되어야 할 것이다. 교육적 과정에서의 論理와 心理의 關聯논의는 두가지 상이한 방식으로 전개되어온 것으로 지적된다. 즉, 한편으로는 교육적 과정에서 心理的 측면을 강조해야 한다는 입장이 있으며, 또 한편으로는 論理的 측면이 심리적 측면에 우선해야 한다는 입장이 있다. 여기서 전자는 心理的 측면의 강조편에서 논리와 심리를 관련 시키며, 후자는 論理的 측면의 우선편에서 논리와 심리를 관련 시킨다. 그러나 교육적 과정의 본질상 논리와 심리는 그 각각의 의미가 다른 한 측면의 지나친 강조로 도외시되어서는 안되며, 양자는 '論理的 關聯'의 형태로 결합되어야 한다. 사실상, 교육적 과정은 교과를 가르치고 배우는 과정을 중핵으로 하며, 그러한 과정에 교과의 論理的 特性과 학습의 心理的 過程이 대한 고려는 논리적 가정으로 붙박혀 있는 것으로 동시에 고려되어야 할 사항인 것이다. 이때, 교육적 과정에서의 논리와 심리의 논리적 관련이 어떻게 가능한가 하는 문제가 제기된다. 이것은 바로 학습자의 심리적 과정이 어떻게 교과의 논리적 특성을 內面化해 가는가하는 문제이다. 본 연구에서는 이에 대한 설명방식의 하나로 헤르바르트의 통각심리학을 검토해 보았다. 그것은 헤르바르트의 통각심리학이 교과를 중요시하며, 그 교과의 새로운 개념들이 어떻게 하면 학습자의 마음 속에 있는 기존의 개념들에 연결 흑은 동화되는지를 보여주기 때문이다. 이상 검토한 본 연구의 .곁론은, 교육적 과정에서 논리와 심리는 '論理的 關聯'의 형태로 밀접하게 결합되어야 하며, 따라서. 양자의 어느 한 측면이 다른 한 측면의 지나친 강조로 도외시되어서는 안된다는 것이다. 이러한 논리와 심리의 논리적 관련이 교육적 과정에 주는 의미는, 논리적 특성을 지니고 있는 교과-그 교과의 지식 뿐만 아니라 그 교과의 지식을 이해하는데 요구되는 사고방식이 논리적으로 붙박혀 있는 그러한 교과-를 선정하여, 그러한 교과가 참으로 학습자들에게 이해될 수 있도록 가르치는 데에 집중적으로 관심을 기울여야 한다는 것이다. 이것은 앞으로 교육적 과정에서의 논리와 심리의 '논리적 관련'의 의미를 드러내 주는 일에 대한 계속적인 연구를 요청한다.;The purpose of this study is to clarify the meaning of a logical relation of 'logic' and 'psychology' in the educational process by explicating the meaning of each. An attempt to distinguish between logic and psychology does not necessarily mean that both are separated in existence. It must be understood that both are distinguished in thought to disclose their close relation The discourse of relation of logic and psychology in the educational process has been developed in two different ways. On the one hand, there is a view of emphasizing the psychological aspect in the educational process, and on the other hand, there is a view of taking priority of the logical aspect over the psychological aspect. But, their meaning of both logic and psychology should not be minimized because of overemphasizing one aspect in the educational process. Both should be combined in the form of logical relation. In fact, the process of teaching and learning a subject is a central part in the educational process, and such process presupposes the consideration of logical features of subject and psychological process of learner which must be considered together. It should be addressed then that logic and psychology in the educational process be logically related. 'How' is the issue It means how the psychological process of learner can internalize the logical features of subject. Herbart's apperceptive psychology, as a frame of reference, is used to examine the problem in this study. It shows the way that new ideas of subject are associated and assimilated with preexistent ideas in the mind of learner by emphasizing subject. In summary, logic and psychology in the educational process should be closely combined in the form of logical relation and therefore one side of both must not be neglected. The meaning of such logical relation between logic and psychology in the educational process leads us to the fact that the subject which has logical features be selected and an intensive attention be given in the direction that such subject is taught for the understanding of learners truly. In the future, it requires the continuous studies of disclosing the meaning of logical relation between logic and psychology in the educational process.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE