View : 469 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이강숙-
dc.contributor.author安宰信-
dc.creator安宰信-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:21Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:21Z-
dc.date.issued1983-
dc.identifier.otherOAK-000000014482-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206890-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014482-
dc.description.abstract본 논문은 음악의 형식美에 대한 연구로서, 특히 「미학적 의미의 형식」을 집중적으로 연구 검토했다. 음악형식이라고 하면 흔히 樂式의 의미로만 받아들여지고 있다. 음악 교과서나 음악 학습시간에 논해지고 있는 음악형식도 소나타형식이나 론도형식 등, 악식의 의미로만 사용되고 있는 것이다. 그러나 미학자 Morris Weitz나 Virgil Aldrich 등의 학자들이 전개하는 음악형식에 대한 이론에서는 그 형식의 개념이 단순히 악식을 의미하는 것이 아니라 음악작품을 이루는 요인들이 서로 얽히게 되는 미학적 의미의 형식을 의미하는 것이다. 이처럼 음악의 형식을 미학적 의미의 형식으로 다루고 있는 이론은 음악美의 본질을 논하는 많은 문헌들에서 발견된다. 본 논문에서는 이러한 음악형식에 대한 여러 학자들의 이론에 의하여 미학적 형식개념을 밝힌 다음 훌륭한 음악작품이 갖추어야 할 형식미의 조건을 고찰했으며, 이러한 형식미의 조건이 실제 악곡에서 어떻게 이루어지는가를 알아보기 위해 「Beethoven Piano Sonata op.2, No.1」을 분석해 보았다. 연구 결과, 음악에 있어서 훌륭한 형식미는 무엇보다도 반복과 변화를 통한 구조적 통일성을 지닐 때 나타나는 것이며 긴장과 이완에 의한 대조를 통하여 더욱 확실해 진다. 또한 형식미를 이루는 모든 요인들이 서로 잘 결합되어 예술적인 균형을 이룰 때에 이것은 더 한층 빛이 나는 것이며 이러한 요인들의 움직임이 작품의 생명력을 위하여 끊임없이 정체되지 않고 계속될 때에, 비로소 발견하게 되는 것이다.;Musical students maintain their concept of "Musical Form" only with narrowly fixed meaning such as sonata form or rondo form. It can still easily found in various textbooks and in the classes. But when it comes to the definitions of musical theorists, they develop their concept variously with aesthetic sense. Morris Weitz, Virgil Aldrich, the famous aesthetics have recommended their own divinations the conceptual characteristic of form as the structural organization of the work of art, regarded as the relations between the parts, or the ways the materials are molded or patterned in a particular work. It could be also understood as the vehicle for the expression of meaning between material and content by many other scholars in their works. This study, therefore, is aimed to approach analytically to the concept of "Form" with analysing the concept perse in the aesthetic sense and analysing a musical piece by this aesthetic concept of "Form". In this study the term "Form" was firstly analysed in order to clarify the meaning of musical "Form" and further observed the relationship of the concept with practical "Form" in various musical pieces. In this purpose, a piece of Beethoven sonata has been taken for analysis and studied its expressive elements logically related to each other. Conclusively, "Form" ought to be construed as an organized piece, in the aesthetic sense, which consists of elements functioning like those of a living organism. The beauty of musical form can be expressed by the structural unification of repetition and variation and through the contrast among relaxation and tension.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ Ⅰ. 緖論 = 1 Ⅱ. 형식미의 조건 = 4 Ⅲ. Beethoven Piano Sonata 분석 - op. 2. No.1 1악장 - = 27 Ⅵ. 結論 = 51 참고문헌 = 52 ABSTRACT = 54-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2034264 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject음악-
dc.subject형식미-
dc.subjectMusical Form-
dc.subjectBeauty-
dc.title音樂의 形式美에 關한 小考-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Beauty of Musical Form-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1983. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE