View : 675 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor변정현-
dc.contributor.author최은자-
dc.creator최은자-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:12Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:12Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000014688-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206860-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014688-
dc.description.abstractAs human life becomes modernized and convenient, the Tapestry, as a part of the plastic arts, is transfiguring and developing getting out of its old traditional concept. In other words, the Tapestry is developing as one part of arts with practical and ornamental value. Now contemporary industry encourages every sphere of human activities, the modern Tapestry, as a creative art is taking a serious view of individual originality and widely expanding itself out of two dimensional plane art to three-dimensional art inclusive of relief. Therefore, this thesis treats modern Tapestry style in terms of structural and functional of color arrangement of the works through various data. In making works, the worker chose not variation of weaving technique but sowmack and interlock technique for plane decoration, which emphasizes color harmony and visional effect. Also the worker tried to get the whole harmony of works through simplifying and abstracting the seasonal image. Through these works, the worker hopes that not only can the Tapestry art give freshness to but also Let us feel friendly with our bleak living atmosphere in our contemporary material civilization.;타피스트리는 생활이 현대화되고 안정되면서 전통적인 개념에서 벗어나 실용적 효용가치와 결부된 사회적 기능을 가진 본질적인 조형예술의 한 분야로서 새로운 표현양식을 추구하며 다양하게 변모해 오고 있다. 이처럼 현대 타피스트리는 인류 문화생활과 더불어 현대 산업 문명속에서 크게 확산되어 창작예술로서 개개인의 독창력과 표현력을 중심으로 평면의 2차원적인 표현에서 부조를 포함 3차원적인 표현양식을 추구하며 오늘날 타피스트리의 개념을 확립하게 되었다. 따라서 본 논문은 이와같은 이론적 기반을 바탕으로 현재 진행되고 있는 표현양식을 구조적인 면과 기능적인 면으로 분류하였으며 그리고 작품에 나타난 색채의 배색 및 혼합효과는 여러자료를 통해 고찰하였다. 작품제작에 있어서는 다양한 조직 변화를 시도하기 보다는 평면장식을 위한 기본적인 평직을 중심으로 쑈우매크(Sowmack) 기법과 인터력(Interlock)기법으로 색사의 혼합효과와 시각적 질감의 효과를 나타냈으며 소재에 나타난 계절의 이미지는 자연의 변화에 따라 단순화 추상화 함으로써 전체적인 융화를 얻을 수 있는 표현의 가능성을 모색하여 개인적인 양식을 얻고자 하였다. 본 작품은 창조적 기능을 가진 평면적인 예술품으로서 삭막한 실내 생활공간에 신선감을 불어 넣을 수 있을 뿐 아니라 현대 물질문명생활속에서 인간적이고도 생명력 있는 공간을 만들어 주는 계기가 되었으면 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구범위와 방법 = 2 Ⅱ. 본론 = 3 A. 타피스트리의 표현양식 = 3 1. 구조적인 표현형태 = 3 2. 기능적인 표현형태 = 5 B. 타피스트리의 색채 표현 효과 = 9 1. 색채와 형체 = 10 2. 색채의 표현가치 = 12 3. 색채의 배색 및 혼합 효과 = 15 4. 색채의 계절감각 = 20 C. 작품제작 및 해설 = 28 1. 표현 양식 = 28 2. 작품해설 = 33 Ⅲ. 결론 = 43 참고문헌 = 45 ABSTRACT = 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1458879 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject계절-
dc.subject이미지-
dc.subject타피스트리-
dc.subject작품제작-
dc.title계절의 이미지를 표현한 타피스트리-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작을 중심으로-
dc.title.translated(A) Tapestry of Expression of Seasonal Image-
dc.creator.othernameChoi, Eun Ja-
dc.format.pagevii, 48 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공-
dc.date.awarded1985. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE