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입체파 초기( 1907-09 )의 피카소, 브라끄 회화에 나타난 세잔느 영향 연구

Title
입체파 초기( 1907-09 )의 피카소, 브라끄 회화에 나타난 세잔느 영향 연구
Other Titles
(The) Study on an influence of Cezanne to the Painting of Picasso and Braque in Early Cubism : 1907-09
Authors
宋奇妹
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
입체파피카소브라끄세잔느
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정병관
Abstract
The theme of this study is an influence of the plastic athetheics of Ce′zanne to the formation of Cubist art. Cubist art had many basic elements in its plastic theory, in which the plastic theory of Ce′zanne played an important role in the creation of Cubism. Ce′zanne made effort to research unchangeable solid elements in the changing nature, and to express the perceived things not simply visual entity. It's expressional technique consisted on simplication of form, and reduction of elementary geometrical shape, the limitation of the relation of a space by means of color and the destruction of a perspective. This study discussed the influence of Ce′zanne to Cubism. And it composed with two parts ; the expression of form and the construction of space. First, analysing the expression of form, the effort of Ce′zanne ana Cubism to capture essence hidden in nature was argured Ce′zanne made research on the order of the nature, and as the result he knew the gap between 'to see' and 'to perceive', and to bridge gap he contrived to produce a painting independent of visual reality. So the form became a simplification, ana abstraction, and facetting, basic geometrical form; cubezation. This resulted from conceptual approach to memory. Separation of concentrating on the object itself demanded to express the object more completely and matched flatness of surface and the plastic aspect of nature. As the result it was disappeared an illusion in picture surface and it accomplished the facette of form. The facette of form opened the way to multiple view and attenuated the depth of picture surface, and it is the basic element composing tactile space. In Cubism the decomposition of form and destruction of depth were developed from the color patch and passage technique io Ce′zanne.;본 연구는 세잔느의 조형미학이 입체파 예술의 형성에 끼친 영향 연구를 그 논지로 하고 있다. 입체파 예술의 형성에는 여러 요소들이 기본 동인으로 작용하고 있으나 세잔느의 조형 이론은 입체파의 태동에 중요 역할을 하고 있다. 세잔느는 변화하는 자연속에서 변하지 않는 견고한 요소를 찾으려 하였고, 견고한 실체를 찾으려는 그의 노력은 단순히 보여지는 요소가 아니라 인지된 요소의 추구로 나타났다. 이의 표현 방법은 구체적으로 형태의 단순화, 기본적인 기하학적 형태로의 형상 환원, 색채를 통한 공간 관계의 한정, 원근법의 파괴 등으로 제시되었다. 본 논문에서는 세잔느의 영향을 형태표현과 공간 구축 방식으로 나누어 논의하였다. 먼저, 형태 표현에서는 외형 뒤에 숨어있는 본질을 파악하려는 세잔느와 입체파의 노력을 분석하였다. 세잔느는 자연의 질서를 탐구한 결과 단순히 보는 것과 인지하는 것 사이에는 차이가 있음을 알았고, 그 차이를 메우기 위해서는 가시적 리얼리티로 부터 독립된 회화를 제작해야만 했다. 따라서 형태는 외형의 모방에서 벗어나 단순화, 추상화, 단편화 되었으며, 기본적인 기하학적 형태, 즉 입체화 되기에 이러른다. 이는 또 모티브로부터 벗어나 단순히 기억만으로, 개념적으로 작업한 결과이기도 하다. 대상 자체의 강조로 부터의 이탈은 대상을 더 완전하게 표현하도록 요구하였고, 자연의 조형적 외형과 화면의 평면성이 조화를 이루는 디자인의 통일성을 요구하게 되었다. 따라서 화면의 환상적 일루젼은 사라지게 되는데 그것은 형태의 단편화를 통해 성취된다. 형태의 단편화는 깊이를 모호하게 할 뿐만 아니라 시점의 다양성을 향해 나아가는 길을 열어주었고, 촉각적 공간(l'espace tactile)을 구성하는 기본 요소가 된다. 입체파들의 형태의 분할 및 깊이감의 제거는 세잔느의 색채 단편들과 파싸쥬(passage)기법을 발전시킨 것이다. 한편, 세잔트와 입체파 사이에는 여러 가지 영향외에도 약간의 차이점이 있다. 세잔느가 자연을 쫓아, 자연에 대한 지각 방식에 충실하려 하였고, 색채 대비를 통해 모델링을 창조하려 했다면, 입체파들은 대상에서 벗어나 개념적 접근방식을 주장하였고, 색채의 역할을 감소 시켰다는 사실이다.
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일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
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