View : 29 Download: 0

託兒保護·經驗이 兒童發達에 미치는 影響分析

Title
託兒保護·經驗이 兒童發達에 미치는 影響分析
Other Titles
(A) Study of effectiveness on children's development by day Care program
Authors
洪金子
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
탁아보호탁아경험아동발달사회사업학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김성이
Abstract
본 연구는 탁아보호 프로그램이 아동의 발달에 어떠한 영향을 미치는지 밝혀내고 아울러 탁아 아동 가정의 사회, 경제적 배경이 아동 발달에 미치는 영향을 규명하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구가 규명하고자 하는 연구 문제는 (1) 탁아 보호는 아동의 각 발달 영역에 어떠한 영향을 미치는가? ; 탁아아동과 탁아보호를 받지 않은 아동 사이에 인지적, 언어적, 신체적, 사회-정서적발달의 차이는 어떠한가? (2) 탁아보호 아동의 사회, 경제적 배경은 아동의 각 발달영역에 어떠한 영향을 미치는가? 아동의 성별, 父의 교육수준, 母의 취업유무, 주택소유 유무, 가족구조는 아동의 인지, 언어, 신체, 사회·정서적 발달에 어떠한 영향을 주는가? 의 2가지이다. 본 연구는 문헌연구와 실증연구를 병행하여 실시하였다. 연구에 사용한 측정도구는 아동발달을 ①인지적 ②언어적 ③신체적 ④사회·정서적 발달등의 4개 측면으로 분석하는 아동 발달 평가도구와 교사 평정 척도의 2가지로 행동과학 연구소가 개발한 것을 강원도 춘천시에 거주하는 만6세 아동들로 탁아보호를 경험한 아동 40명과 탁아보호를 경험하지 않은 아동 20명에게 각각 적용하였다. 본 연구에서 각 연구문제를 중심으로 하여 통계 처리해 얻은 결과를 기술하면 다음과 같다. 1. 탁아보호 효과분석에 있어 탁아보호 프로그램은 아동의 인지적, 언어적, 신체적, 사회·정서 발달 영역 등의 모든 측면에 영향을 준다. 탁아보호 아동이 각 발달영역에서 탁아보호를 받지 않은 아동보다 모든 면에서 유의하게 높은 점수를 받은 것으로 나타났다. 2. 사회·경제적 영향 분석에 있어, (1)아동의 성별은 탁아보호 아동의 사회·정서 발달영역중 사회성, 정서 영역과 신체 발달영역의 운동영역에만 상관관계를 가지고 있었다. 즉 남자 아이들은 좀더 사회적이었고 여자아이들은 좀더 정서적이었으며 남자아이들은 운동영역에서 더욱 뛰어났다. (2)父의 교육수준은 탁아보호 아동의 안전에만 상관관계를 가지며 높은 학력을 가진 부모의 자녀가 보다 더 안전에 유의하고 있는 것으로 나타났다. (3)母의 취업유무는 인지 발달의 자연현상에 대한 이해, 언어 발달의 언어 기초능력 형성, 신체 발달의 운동 및 건강, 사회·정서 발달의 사회성과 정서 영역의 제 측면에 유의미한 관계를 갖는 것으로 나타났다. 즉 어머니가 취업하지 않은 상태의 어린이가 자연현상 이해, 언어 기초 능력, 운동, 건강과 정서적인 면에서 우수했다. 다만 하나 특기할 사항은 취업母 아동이 사회성에서만은 취업하고 있지 않은 어머니의 아동보다 점수가 높아 母의 취업이 갖는 장·단점이 규명되었다. (4)주택소유 유무는 탁아보호 아동의 사회성 발달영역에만 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. (5)가족 구조는 언어 발달의 문학 감상 능력, 신체 발달의 건강, 사회·정서 발달의 정서 영역과 상관관계가 있었다. 가족규모가 클수록 건강하고 정서적이었으나 문학 감상 능력에서는 가족규모가 큰 아동이 가족규모가 작은 아동보다 뒤떨어졌다. 위에서 탁아보호는 모든 영역에서 아동발달에 영향을 주고 있으나 탁아 아동의 사회, 경제적 배경은 탁아 아동들에게 부분적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위 결과에 의해 아동 발달에 영향을 주는 가장 큰 요인은 탁아 보호이며 탁아보호는 사회, 경제적 배경에 의한 아동의 발달 정도 차를 줄일뿐 아니라 아동 발달을 긍정적으로 이끌어 가는 프로그램임을 알 수 있다.;The specific research problems are as follows: (1) Are there any significant differences on children's cognitive, language, physical, socio-emotional development between Day Care children & Home-reared children? (2) Are there any significant differences on Day Care Children's cognitive language, physical, socio-emotional development by sex, parent's educational level, mother's employment and socioeconomic status of their parents? In this study, children in the experimental group underwent by Day Care program, were consisted of 40 children, children in the control group not given Day Care were 2Q children. They were all six years old. Two types of measurement scales were used in this study : One is Individual Tests for children and Child Behavior Rating Scale. The other is the scale for rating each child by teacher which were constructed by Korean Institute for Research in the Behavioral Science. (KIRBS) The main purpose of this study was to evaluate the Day Care's effectiveness in four domains (cognitive, language, physical, socio-emotional development) and socioeconomic background. The Individual Tests for children was individually tested all the educational objectives which are considered important by the trained researcher in an interview setting. The test consisted of a variety of materials such as recorded tapes, picture cards, real objects such as block geometric forms, boxes, etc. And to tap the levels of development domains, a three- point Likert scale consisting of many items was devised. The major findings of this study are as follows : (1) There are significant differences on children's cognitive, language physical, socio-emotional development between .the Day Care children and the Home reared children. (2) 1) There are statistical significants differences 6n Day Care children's Socio -emotional development by Sex. 2) There are statistical significant differences on Day Care children's sense of security of physical development by Father's educational level. Except security, there are no differences on Day Care children's cognitive, language, physical, socio-emotional development. by Father's educational level. 3) There are statistical significant differences on Day Care children's physical development by Mother's employment. 4) There are statistical significant differences on Day Care children's social development by Housing. 5) There are statistical significant differences on Day Care children's emotional development by Family's structure.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE