View : 31 Download: 0

Visual Message Design의 기초로서의 Eye Movement에 관한 문헌연구

Title
Visual Message Design의 기초로서의 Eye Movement에 관한 문헌연구
Authors
김나영
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 시청각교육과
Keywords
Visual Message DesignEye Movement문헌시청각교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유태영
Abstract
현대에 사는 인간은 많은 시각정보 속에서 생활하고 있으며 발전된 시각문화와 접하고 있다. 이러한 상황에서 학교교육에 있어서의 시각물의 사용은 더욱 신중하게 선택되어져야 할 뿐아니라 시각적 내용을 가장 신속하고 정확하게 전달해야만 한다. 우리들은 사람들이 시각물을 보는 방식을 이해함으로써 정보전달과정을 알게되면 시각물을 볼 때의 부정확성을 감소시킬 수 있게된다. 또한 시각물을 보는 방식에 대해 더 많이 알게될수록 시각물의 구성과 학습자간의 상호관계에 대해 더 많이 알게 되며, 학습자의 반응을 정확하게 추출할 수 있는 가능성이 증가한다. 이러한 요구에서 Eye Movement의 연구가 출발되었고 다양한 주제로, 여러 관련된 분야에서 많은 연구가 이루어져왔으며 이러한 연구물들의 결과를 종합 분석하여 Visual Message Design의 기초를 제공한다면 교육에 있어 서 큰 효과를 기대할 수 있을 것이다. 따라서 본 논문에서는 Visual Message Design의 기초로서의 Eye Movement를 연구하기 위해 관련문헌을 통해 다음과 같은 내용을 검토하였다. 첫째, 이론적 배경으로서 정보처리이론과 지각이론. 실제 Visual Message Design에 응용되는 지각이론의 원리에 대하여, 또한 Eye Movement의 일반적인 면으로 원리 및 종류, 기록장치에 대해 살펴본 다음 독서에 있어서의 Eye Movement의 연구를 고찰하였다. 둘째, 시각물에 있어서의 Eye Movement의 연구를 주제별-고정위치, Scan path, 복잡성, 새로움, 학습자의 지능수준, 기억, 연상학습, 탐색행동, 문제해결, 자연적인정보 vs.인위적인 정보의 비교, 종합적 고찰-로 고찰하였다. 세째, 앞서 고찰한 45개 연구물을 주제별, 분야별, 연도별로 분석하고 연도와 주제, 연도와 분야, 주제와 분야와의 관계를 분석하였다. 고찰한 결과는 다음과 같다. 시각적 주의는 복잡하고 새로운 자극에 집중하는 경향이 있으며, 매우 선택적이고 효율적으로 사용된다. 그림에 있어서의 Eye Movement의 연구는 다양한 주제 하에 이루어졌으며 이러한 연구의 결과, Eye Movement는 학습자에 따라, 자극에 따라, 과제에 따라 다양하게 나타남을 알 수 있다. 이러한 다양성을 이해함으로써 교수매체의 연구와 실제를 위한 매우 중요한 도구가 될 것임을 보여주고 있다. 본 논문에서 분석대상이 된 연구물은 1930년대에서 현재에 이르기까지 교육공학분야, 심 리학 분야, 과학 분야, Communication학 분야, 미학분야에서 광범위하게 이루어진 것으로, 심리학분야에서 가장 활발하게 진행된 것으로 나타났고 교육공학분야에서는 Visual Message Design을 위한 실제적인 면에서 많은 연구가 이루어졌음이 나타났고, 또한 연구물들을 종합하여 실제적인 적용에 도입하려는 노력을 발견할 수 있다.;Nowadays, we live in visual world and we are much in contact with visual culture. In these circumstances, not only using visuals in school education important, but transmitting visual contents swiftly and correctly. By Understanding the way people see visuals and knowing the information processing, we can diminish the inaccuracy when seeing visuals, the more we learn about interaction between consititution of visuals and learners, the possibility of presuming the leaner's reaction increases. From this demands, the research of Eye movement started, and in numerous themes and related fields, much study has been done, so if we synthesize and analyse the result, and offer the foundation of visual message design. We can hope for a larger efficiency in education. The purpose of this study is to investigate Eye movement which is the basis of visual message design. The contents of this study are as follows: 1. To review, as theoretical back-ground, information processing theory, perception theory, General perceptual principles of design applied, and the general field of Eye movement. it's principles, varieties and recording method, the research of Eye movement in reading. 2. To Review the research of Eye movement in pictures by theme-fixation position, scan path, complexity, novelty, leaner's intelligence level, money, associative learning, search behavior, problem-solving, the comparison of artificial information and natural information. 3. To analyse studies according to theme, fied and date and the relation between date and theme, date and field, and theme and field. The results are as follows: Visual Attention is very complex and has a tendency to concentrate novel stimulus, and use very selectively. Eye movement research in pictures has been done under various themes, and results of studies show that Eye movement differ to learners, stimulus, and tasks. By understanding this variation, this will be an important means for instuc-tional media research and practice. Eye movement research in pictures has been done widly in educational Technology, Psychology, Science, communication and asetetics form 1930 to today. In educational technology there has been much research to actual application.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE