View : 851 Download: 0

I. Stravinsky의 Symphony of Psalms에 나타난 조성에 관한 연구

Title
I. Stravinsky의 Symphony of Psalms에 나타난 조성에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of Tonality in I. Stravinsky's Symphony of Psalms
Authors
박은경
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
StravinskySymphony of Psalms조성음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백의현
Abstract
Igor F. Stravinsky(1882-1971), a representative composer of the 20th century was involved in various styles of the 20th century music, such as the Primitism of Russia, neo-Classicism, Expressionism, Jazz and up to Serialism. Especially, as a composer representing neo-Classicism, he refused to accomodate the expressiveness surged with the Romanticism at that time, and expressed an intention to pursue the styles of the classical music in his works. This thesis is aimed at a study of the tonality important in his Symphony of Psalms for mixed chorus and orchestra, which is regarded as one of his masterpieces during the meridian of neo-Classicism. Forstly; the musical characteristics of neo-Classicism are reviewed, Secondly; the tonalities presented in the works of other neo-Classists are briefly stated, and Thirdly; the Symphony of Psalms is analyzed by focusing on the tonality. As a result of this, in the Symphony of Psalms, there appears the characteristic factors of neo-Classical music, stressing objectivity; such as the classic and counterpoint styles related to those of the 18th century. Simple melody reminds us one of the medieval Gregorian Chants with a peculiar combination forming Major third from the union of two minor thirds. Orchestration establishes a harmony appropriately with the chorus and develops a special rhythm which is possessed uniquely by Stravinsky, The aspect of tonality, in particular, the systematic tonal axes, originated with Stravinsky, and the axes are arranged respectively as E-G-B-D for the first movement, B-D-C-F^(b) for the second movement, and C-E/E^(b)-G-B^(b) and A-C/C^(#) -E-G for the third movement.;20세기를 대표하는 작곡가 중의 한 사람인 Igor Stravinsky (1882-1971)는 러시아의 원시 주의(Primitism), 신고전주의(Neo-Classicism), 표현주의(Expressionism), Jazz, 그리고 음열주의(Serialism)에 이르기까지 20세기의 다양한 음악 양식의 곡들을 작곡하고 있다. 특히 그는 신고전주의를 대표하는 작곡가로서, 낭만주의(Romanticism)에 팽배했던 표현성을 거부하고 고전적 음악양식에의 추구를, 그의 많은 작품에서 표명하고 있다. 본 논문에서는 신고전주의의 절정기에 쓰여진 작품의 하나라 할 수 있는 혼성 합창과 관현악을 위한 Symphony of Psalms(1930)의 조성(tonality)에 대해서 알아보기 위하여, 첫째, 신고전주의의 음악적 특징들을 살펴보고, 둘째, 신고전주의에 속하는 다른 작곡가의 작품에 나타난 조성에 대하여 간단히 언급했으며, 세째, Symphony of Psalms를 조성에 중점을 두어 분석하였다. 그 결과, Symphony of Psalms에는 18세기와 관련된 고전적 형식과 대위법적 수단, 두 단3도의 결합이 장3도를 이루게 하는 특색있는 결합을 가지면서 중세 그레고리안 성가를 회상케 하는 선율 합창과 적절한 조화를 이룬 관현악법, Stravinsky 특유의 독특한 리듬의 개발 등 객관성을 중시하는 신고전주의 음악의 특징적인 요소들이 뚜렷하게 나타나고 있다. 특히 조성적인 면에서는 Stravinsky 자신이 고안한 체계적인 음들의 축(tonal axis)이 작품의 골격을 이루고 있는데, 1악장은 E-G-B-D, 2악장은 B-D-C-E^(♭), 그리고 3악장은 C-E/E^(♭)-G-B^(♭)과 A-C/C^(#)-E-G 를 각각의 축으로 하고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE