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Thomas Hobbes 의 政治思想에 대한 硏究

Title
Thomas Hobbes 의 政治思想에 대한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THOMAS HOBBES'S POLITICAL THOUGHT
Authors
吳金順
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
정치사상Thomas HobbesPOLITICALTHOUGHT
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
Thomas Hobbes(1588-1679), English philosopher and political theorist, was one of the originators of the new mathematicomechanical view of the world established in the seventeenth century through the interaction of philosophic reflection and natural science. Hobbes was materialist. In his view, bodies are the sole existents, and the sole cause of phenomena lies in the diversity of corporeal motions. Even more than corporeality, motion is the governing idea in Hobbes's materialistic metaphysics, and he employed it with impressive ingenuity as the universal explanatory principle in his mechanistic account of the world. Hobbes's approach to political theory reflects the spirit of the contemporary scientific movement. In his view, the state forms one department in a tripartite division of philosophy, the whole of which centers on body. According to this classification, philosophy deals first with body under its simplest and most general aspects; next, with man as a natural body of a particular kind; finally, with the commonwealth as a type of artificial body contrived by reason. Hobbes claimed to be the founder of politics as a science. The meaning of this self-confident assertion is connected with his conception of method. The mode of proceeding in philosophy, he held, is exclusively by way of cause and effect; hence to reason philosophically means either to demonstrate the effects of a phenomenon from its known causes or to demonstrate its causes from its known effects. To found politics as a science would therefore mean to propound definitions from which the generation of the commonwealth and the rules necessary to its being are strictly deducible. This is what Hoboes thought he had accomplished. The main purpose of this study is to examine T. Hobbes's political thought, and then to try to make clear a fundamental connexion between his political theory and his scientific materialism.;本 論文은 Thomas Hobbes(1588∼1679)의 政治思想을 특히 Leviathan (「國家論」, 1651)을 中心으로 考察함으로써, 政治思想史에 나타난 個人主義的 哲學의 方法論的 基礎와 그것의 歸結로서 나타난 社會哲學과의 聯關을 살펴보려는 것이다. Hobbes의 哲學體系는 物體·人間·政治의 三部門으로 구성되어 있다고 할 수 있다. 그는 이러한 哲學體系를 통해 哲學的 立場에서 自然科學的 原理에 의거하여 自然, 人間 및 國家의 諸現象을 體系的으로 說明하려 하였다. 당시에 일어나고 있던 自然科學約 關心과 더불어, Hobbes는 17세기에 확립된 近代 機械論的 自然觀에 의한 原子論的 個人主義의 原理를 최초로 政治思想에 도입하였다. Hobbes는 英國 고유의 經驗論을 思想的 背景으로 하면서, 機械論的 自然觀을 수용하여 唯物論的 立場에서 독자적인 政治思想을 확립하였다. 그는 수학적 방법에 의해 파악된 機械論的 自然觀에 의해 物質的인 것 뿐만 아니라, 精神的인 것까지도 說明하는 것이 가능하다고 생각하였다. Hobbes는 세계에 實在하는 것은 物體 뿐이라는 前提下에서 일체의 現象은 이 物體의 機械的, 必然的 運動에 지나지 않는다고 한다. 그에게 있어서는 人間이나 國家도 복잡한 구조를 가진 機械와 같은 것으로서, 自然과 마찬가지로 人間이나 國家도 機滅論的 因果性에 의하여 必然的으로 구성되어 있는 것이었다. 그러므로 Hobbes는 人間의 生理的 作用은 물론, 心的 作用을 機械論的 因果性에 의해 설명함으로써 國家의 成立을 推論해내고자 하였는데, 이러한 思想的 背景下에서 展開된 思想이 Leviathan이었다. 이와같은 觀點에서 本 論文은 方法論과의 相關關係를 中心으로 하여 Hobbes의 政治思想을 考察하려는 것이다. 따라서 本 論文의 構成은 다음과 같다. Ⅰ章은 序論으로 硏究目的과 範圍·方法 및 論文의 構成을 다룬다. Ⅱ章에서는 Hobbes 政治思想의 形成을 時代的 背景과 學問的 展開를 中心으로 考察한다. Ⅲ章에서는 物體의 運動理論과 機械的 因果論을 中心으로 하여 Hobbes의 方法論을 考察한다. Ⅳ章에서는 Hoboes의 唯物論的 人間論과 이러한 人間論을 바탕으로 한 人間과 社會의 關係를 살펴본다. Ⅴ章에서는 自然狀態·自然權·自然法·社會契約·絶對主權·臣民의 抵抗權 등의 문제를 中心으로 하여 Hobbes의 自然狀態와 政治理論을 考察한다. Ⅵ章에서는 結論으로서 Hobbes政治思想의 理論的 物質을 檢討 批判하고, 그 近代的 性格을 考察하고자 한다.
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일반대학원 > 정치외교학과 > Theses_Master
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