View : 544 Download: 0

통합 교과 (바른생활)의 분석

Title
통합 교과 (바른생활)의 분석
Other Titles
(A) STUDY OF THE INTERGRATED SUBJECT ("DAILY LIFE")
Authors
정경선
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
통합 교과바른생활DAILY LIFE
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
鄭確實
Abstract
이 연구의 목적은 교과내용 조직원리에 기초하여 1982년부터 한국 국민학교 1, 2학년에 적용되어 온 통합교과의 하나인 바른생활의 내용조직을 검토함으로써, 한국에서 실시되고 있는 통합교과의 문제점을 고찰하려는데 있다. 본 연구의 구체적 목표는 다음과 같다. 1. 교과내용의 조직을 위한 기본원리인 논리적·심리적 특성의 의미 2. 교과통합이론에 나타난 내용조직의 접근경향. 3. 현재 실시하고 있는 한국 통합교과의 이론적 배경에 나타난 통합교과 접근방법. 4. 바른생활의 내용조직 고찰을 통해 나타난 통합접근의 특성과 문제점 본 연구의 이론적 고찰에서 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 교과의 내용조직원리에는 지식의 특성에 기초한 논리적 특성과 학습자의 심리적 특성에 기초한 조직원리의 두 입장이 있으며, 이들은 교과내용조직에서 함께 고려되어야 할 요소이다. 그러나, 교과내용의 내재적 특성은 각 지식의 영역에 근거한 것으로써, 학습자의 특성에 따라 재구성·조정될지라도 그 기본적 특성은 변화하지 않는다. 따라서 논리적 특성은, 교과의 내용조직에 있어서 심리적 특성에 비하여 우선적으로 고려되어야 한다. 2. 교과내용의 통합적 조직에 있어서도 1과 마찬가지로, 통합의 필요성은 교과영역들이 근거하고 있는 지식에 대한 논리적 특성의 기본적 차이와 상호관계의 인식에서부터 시작되어야 한다. 그리고, 통합적 내용조직에서도, 통합되어질 각 교과영역의 논리적 특성에 대한 고려가 선행되어야 한다. 본 연구에서 바른생활을 중심으로 한국의 통합교과의 내용조직을 살펴본 결과는 다음과 같다. 한국 통합교과의 내용조직은 아동의 심리적 특성에 기초하였다. 따라서, 저 학년의 통합교과들은, 아동들의 발달적·심리적 특서에 비추어 볼 때 통합되어야 한다는 전제하에, 통합의 대상이 각 교과영역이 갖는 논리적 특성들은 종속적 요인으로 간주하였다. 그러나, 현행 통합교과에 대한 교과간 통합의 부적절함이 지적되고 있으며, 그 한 예로 본 논문에서는 "바른생활"의 내용을 살펴보았다. 바른생활은 국어, 사회, 도덕 교과내용이 아동의 생활경험을 중심으로 통합된 것으로써, 내용조직을 검토한 결과, 세 교과영역을 통해 필수적으로 달성되야 할 학습능력을 위한 충분한 통합조직에 이르지 못하였음을 알 수 있었다. 특히 언어기능의 지도에 있어서는, 독자적인 교육 프로그램이 요구된다. 이러한 문제점은, 통합의 대상이 되는 각 교과간의 논리적 특성에 대한 기본적 인식의 결여에서 주요원인을 찾을 수 있다. 따라서, 위의 연구결과에 비추어 볼 때, 통합교과는 각 교과가 기초하는 지식의 기본적 차이와 상호관계에 대한 인식으로부터 출발되어야 할 것이다.;The main purpose of this study is to investigate the problems of the integrated textbook based on the principles of the organization of the content of the subject by examining the organization of the content of "Daily Life" which has been applied in the first and second grades of the elementary school curriculum in 1982. To achieve this purpose, four specific objectives are studied. 1. To examine the principles of the organization of the content based on the psychological and logical principles which is related to the structure of subject. 2. To discuss the grounds of the organization of the content based on the psychological and the logical principles. 3. To examine the theoretical characteristics on which integrated textbooks are based. (Prensently the integrated textbooks are taught in Korea.) 4. To investigate the style and the problems of integrated textbook, through analysis of the content of Daily Life(it is composed of language arts, social studies, moral studies.) according to the principles of organization of the content. The conclusions which are gained through the theoretical examinations are: 1. The logical aspects should be primarily considered rather than the psychological aspects in the organization of the content for the structure of the subject. 2. In the integrated subject, the consideration of the logical aspect about the knowledge on which the subjects are based should be taken priority rather than the characteristics of the psychological aspects of the learner. The conclusions which are gained through examining the theoretical grounds in the integrated textbooks applied in Korea and the result of the research on "Daily Life" are as follows. In Korea, the characteristics of the integrated textbooks are based on the psychological aspects of the curriculum organization. Also, the principle of the organization of "Daily Life" is based on the psychological aspects of the learner. Therefore, it is lacking in reflection of basic characteristics of knowledge on which each subject is based. In one case, learnings in language arts, social studies, moral studies are inappropriate and not facilitated through the integrating textbook. Especially, integrated subject is not appropriate for the language skill. Accordingly, from the above research results, integrated subject should be started on the cognition of correlation and the difference of the knowledge on which each subject is based
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE