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70年代 政治體制 및 經濟政策에 관한 敎育內容 分析

Title
70年代 政治體制 및 經濟政策에 관한 敎育內容 分析
Other Titles
(The) Characteristics of School Knowledge about Yooshin Regime and Economic Policies in 1970s'
Authors
尹徹慶
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
70년대정치체제경제정책교육내용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李圭煥
Abstract
政治社會化는 세계 어느 국가에서나 사회의 발전을 위해 必要한 普遍的인 現象으로 看做되어 왔다. 또한 國家가 정치사회화를 위해 體制의 理念과 政策을 學校의 敎育內容으로 설정하는 것도 당연시되어 왔다. 그러나 知識社會學的 立場에 따르면, 學校의 敎育內容은 支配集團의 理念을 반영하는 것이다. 資本主義社會에 있어서의 國家는 전체사회의 發展을 指向한다기보다 特定 支配集團의 利害를 반영한다. 따라서 國家가 정치사회화를 위한 敎育內容을 선정하게 될 때에는 전체사회의 발전이라는 명목하에 특정 집만의 利益을 반영하게 된다. 本 論文은 유신체제하의 學校敎科書에 제시된 政治社曾化를 위한 敎育內容을 知識社會學的 立場에서 分析함으로써 유신체제하의 政治社會化를 위한 敎育內容의 性格을 考察하였다. 本 論文은 먼저 70年代 정치체제 및 經濟政策을 살펴봄으로써 유신정치세력의 성격을 규명하였다. 70年代 정치체제는 官僚的 權威主義體制로 民主性이 결여된 것이었다. 70년대의 外資主導의 重化學工業建設을 통한 輸出增大政策과 大企業中心의 成長政策은 국민경제의 對外依存과 分配의 不均等을 심화시켜 維新政治勢力의 民族·民衆 指向的 性格의 缺如를 보여 주었다. 本 論文은 교과서에 제시된 政治社會化를 위한 敎育內容이 維新政治勢力의 이러한 성격을 은폐함으로써 支配를 正當化하여 자기들의 利害를 反映하리라는 假說下에 출발하였다. 본 論文은 유신체제하의 초·중·고 社會 倫理과 敎科書에 제시된 70年代 政治體制 및 經濟政策에 대한 敎育內容을 分析하여 다음의 세 가지의 결과를 얻었다. 學校의 敎育內容으로 첫째, 유신체제의 肯定的 側面이 그에 대한 不定的 側面보다 압도적으로 많은 比重을 차지하고 있다. 둘째, 70年代 經濟政策의 肯定的 結果가 그에 대한 否定的 結果보다 압도적으로 많은 비중을 차지하고 있다. 세째, 經濟政策 施行의 結果 派生된 間題는 소홀히 다루어지고 있다. 결국 70年代 정치체제 및 經濟政策에 대한 敎育內容을 유신정치세력의 性格을 은폐하고, 자신들의 體制 및 政策을 正當化하는 方向으로 선정되어 있음을 알 수 있다. 結論的으로 政治社會化를 위한 敎育內容은 支配集團의 利益維持에 利用되고 있음을 알 수 있다. 國家의 驗治社會는 社會全體의 發展을 위한 것으로 當然視되어서는 안되며 그 內容은 社會學的으로 分析되어야 한다.;It is generally believed that education for political socialization is useful for the development of society and is universal in any type of the countries. It is so in the same token that ideology and policy of the nation should be selected as school knowledge. However, from the viewpoint of sociology of knowledge, school knowledge reflects the interests of the dominant group. State of capitalist society does not pursue the interests of whole society, but the interests of dominant group. Thus, this study, from the viewpoint of knowledge of sociology, studied the school knowledge about Yooshin Regime and 1970s' economic policies in social studios textbooks. Above all, this study was to identify the characteristics of Yooshin dominant group by investigating Yooshin Regime and 1970s' economic policies. Yooshin Regime had the characteristics of Beaurocratic Authoritarianism. It was an anti-democratic political system. The expansion of export was achieved by constructing heavy industries. But constructing heavy 'industries in Korea depended on loan. So the expansion of export resulted in the national dependency in economy. Also, the government supported only the large enterprises. This economic policy resulted in the inequality of income distribution. These facts reflected that Yooshin dominant group had anti-national ism and anti-popularism. This study had the assumption that school knowledge in textbooks would reflect the interests of Yooshin dominant group and legitimize the characteristics of Yooshin dominant group. This study analyzed the contents of social studies textbooks and found three important things. First, only the positive aspects of Yooshin regime were selected as school knowledge. Second, the positive results of the economic policies were selected Bloch more than the negative. Third, textbooks gave no importance to the social-economic problems resulted from the economic policies. Eventually the school knowledge about Yooshin Regime and 1970s' economic policies legitimized the characteristics of Yooshin dominant group. In conclusion, education for political socialization is exploited for the interests of dominant group. If the education for political socialization is more useful, this tendency must be changed.
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