View : 26 Download: 0

유치원 교사-아동 상호작용에서의 교사의 성차별적 행동

Title
유치원 교사-아동 상호작용에서의 교사의 성차별적 행동
Other Titles
(A) STUDY ON THE SEX-DIFFERENTIATED BEHAVIOR PATTERNS OF TEACHERS IN KINDERGARTEN TEACHER-CHILD INTERRACTIONS
Authors
조경자
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원교사아동성차별
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
본 연구는 아동의 성에 따른 유치원의 교사-아동의 상호작용을 조사함으로써 남녀 아동의 교실 경험이 차이가 있는가를 알아보는데에 목적이 있다. 이와같은 연구 목적을 달성하기 위하여 구체적인 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 1. 교사-아동 상호작용의 빈도는 아동의 성에 따라 차이가 있는가? 2. 교사-아동 상호작용의 빈도를 상호작용의 시도자, 활동종류, 시도자-활동종류별로 나누어 분석한 경우 상호작용의 빈도는 아동의 성에 따라 차이가 있는가? 3. 교사-아동 상호작용에서의 교사의 행동은 아동의 성에 따라 차이가 있는가 4. 교사-아동 상호작용에서의 교사의 행동을 상호작용의 시도자 활동종류, 시도자-활동종류별로 나누어 분석한 경우 교사의 행동은 아동의 성에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 서울시에 소재한 7개 유치원 30학급의 교사 30명과 아동 1,075명을 대상으로 하였다. 관찰기록표를 사용하여 교사-아동의 상호작용을 관찰하였으며, 아동의 성에 따른 교사-아동 상호작용의 빈도와 교사행동의 차이를 알아보기 위하여 t검증을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 교사-남아 상호작용이 교사-여아의 상호작용보다 많이 일어났다. 2. 아동의 성에 따른 교사-아동 상호작용의 빈도를 상호 작용의 시도자(교사와 아동)와 활동종류(자유활동과 단일활동), 그리고 시도자-활동종류별로 나누어 분석해본 결과는 다음과 같다. ·아동이 시도하는 상호작용의 빈도는 성에 따라 차이가 없었다. 반면에 교사는 남아에게 상호작용을 더 많이 시도하였다. ·자유활동의 경우에는 교사-아동의 상호작용의 빈도가 아동의 성에 따라 차이가 없었다. 그러나 단일활동의 경우에는 교사-남아의 상호작용이 더 많이 일어났다. ·교사는 모든 활동(자유활동·단일활동)에 걸쳐 남아에게 더 많은 상호작용을 시도하였다. 아동의 경우 모든 활동에서 교사에게 상호작용을 시도하는 빈도가 성에 따라 차이가 없었다. 3. 교사는 전반적으로 남아에게 부정적 지시, 질문, 칭찬, 긍정적인 신체표현을 더 많이 했으며 무응답을 제외한 모든 부정적 통제방식도 남아에게 더 많이 사용하였다. 4. 교사-아동 상호작용에서의 아동의 성에 따른 교사의 행동을 상호작용의 시도자, 활동종류, 시도자-활동종류별로 나누어 분석해본 결과는 다음과 같다. ·교사가 상호작용을 시도한 경우 부정적지시, 지시, 질문, 아동의 활동에의 관심·참여, 교수의 반복, 큰소리로 칭찬하기, 호의적 대화, 긍정적 신체표현을 남아에게 더 많이 하였다. 또한 무응답을 제외한 모든 부정적 통제방식도 남아에게 더 많이 사용하였다. 아동이 상호작용을 시도한 경우에 교사의 행동은 남아에게 작은 소리로 칭찬을 더 많이 한 것 외에는 아동의 성에 따른 차이가 없었다. ·자유활동에서 교사는 작은 소리로 비난, 부정적 신체표현 그리고 부적절한 행동을 중지시키기를 남아에게 더 많이 하였다. 단일활동에서의 경우 교사는 남아에게 부정적인 지시, 질문 그리고 활동의 제시·시범·설명을 더 많이 하였다. 큰소리로 칭찬하기, 긍정적 신체표현을 남아에게 더 많이 하였으며 무응답을 제외한 모든 부정적 통제방식도 남아에게 더 많이 사용하였다. ·자유활동에서 교사가 상호작용을 시도한 경우 교사는 활동에의 관심·참여, 긍정적 신체표현을 남아에게 더 많이 하였다. 또한 작은 소리로 비난하기, 부정적 신체표현, 그리고 부적절한 행동을 중지시키기도 남아에게 더 많이 하였다. 단일활동에서 교사가 상호작용을 시도한 경우 교사는 부정적 지시 활동의 제시·시범·설명, 교수의 반복, 큰소리로 칭찬하기, 긍정적 신체표현을 남아에게 더 많이 하였다. 또한 무응답을 제외한 모든 형태의 부정적 통제방식의 사용도 남아에게 더 많이 하였다. 단일활동에서 아동이 상호작용을 시도한 경우 교사는 특정한 활동을 단념시기를 남아에게 더 많이 하였다. 그 외에 자유활동과 단일활동 모두에서 아동이 시도한 상호작용의 경우, 교사의 모든 행동은 아동의 성에 따라 차이가 없었다.;The purpose of the present study is to examine differential experiences of children in classrooms by investigating kindergarten teacher-child interactions according to sex of child. Questions of the study are as follows: 1. Does the frequency of teacher-child interactions show the sex-difference of child? 2. When the frequency of teacher-child interactions is analyzed by initiator of interaction, activity, and initiator-activity, does the frequency show the sex-difference of child? 3. Do teacher's behaviors in teacher-child interactions show the sex-difference of child? 4. When teacher's behaviors in teacher-child interactions are analyzed by initiator of interaction, activity, and initiator-activity, do teacher's behaviors show the sex difference of child? Subjects of this study were 30 experienced teachers fo 30 classes and 1,075 children of seven kindergartens in Seoul. Behavior checklist was used to record teacher-child interactions. The data were analyzed using t-test. Results of this study were as follows: 1. teacher-boys interactions occurred more than teacher-girls interactions. 2. When frequency of teacher-child interaction according to the sex of child was analyzed by intiator of teacher-child interaction (teacher, child), activity (free activity, structured activity) and initiator-activity, results were as follows: o Frequency of child-initiated interaction didn't show the significant sex-difference But teachers initiated more interactions with boys than girls o In free activity, frequency of teacher-child interaction didn't show the significant sex-difference. But in structured activity, teacher-boys interactions occurred more than teacher-girls interactions. o In all activities, teachers initiated more interactions with boys than girls. But in all activities, frequency of child-initiated interaction didn't show the significant difference. 3. Teachers generally gave more Negative Commands, Questions, praises. Positive Physical Expressions, and all the negative controlling method except No-Response to boys than girls. 4. When teacher's behaviors in teacher-child interactions according to the sex of child were analyzed by initiator of interaction, activity and initiator-activity, result were as follows: o In teacher-initiated interactions, teachers gave more Negative Commands, Neutral Commands, and Questions to boys than girls: Join and Individual Attentions to Activity: Repeats of instruction and Loudly Praising: Favorable coversations, Positive Physical Expressions and all the negative controlling methods except No Response. in child-initiated interaction, teacher's behaviors didn't show the significant sex-difference except more Praises to boys than girls. o In free activity, teachers gave more soft Reprimands, Negative Physical Expressions and Stopping Inappropriate behavior to boys than girls. In structured activity, teachers gave more Negative Physical Expressions and all the negative controlling methods except No Response to boys than girls. o When teachers initiated interactions in free activity teachers gave more Joins and Individual Attentions to Activity, and Positive Physical Expressions to boys than 해긴: Soft Reprimands, Negative Physical Expressions and Stopping Inappropriate Behaviors. When teachers initiated interaction in structured activity, teachers gave more Negative Commands, Neutral Commands, Extended Directions, and Repeats of Instruction to boys than girls: Loudly Praising, Positive Physical Expressions, and all the negative controlling method except No Response. When child initiated interactions in structured activity, teachers gave more Discouraging Child from Doing Specific Activity to boys than girls. And when child initiated interaction in Free activity, teacher's behaviors didn't show sex difference.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE