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古墳壁畵에 表現된 服飾形態의 比較 硏究

Title
古墳壁畵에 表現된 服飾形態의 比較 硏究
Other Titles
(A) comparative study on the style of apparels appeared in the wall paitures of ancient graves : with special reference to ancient graves of Kokuryo dynasty and Takamatsu graves
Authors
金英姬
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
고분벽화복식형태복식사고구려 고분다까마쓰총
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유희경
Abstract
本 論文은 上代社會의 우리나라와 日本의 服飾文化를 古墳壁畵라는 繪書史的 空間안에서 그 相關性을 比較, 硏究한 것이다. 上代服飾은 金屬, 玉石類로 된것 외에는 發見, 保存된 遺物이 없는 狀態이기 때문에, 옛 文獻을 살펴보고 古墳壁畵를 통하여 그 實態를 理解하는 것이 가장 바람직한 方法이라고 생각한다. 古墳壁晝는 그것이 가지고 있는 藝術性은 물론이고, 당시 社會의 諸現像의 一面을 如實히 볼 수 있다. 이러한 點에선 우리나라 高句麗 古墳壁畵도 例外일 수는 없다. 그런데, 高句麗, 新羅, 百濟, 三國은 言語, 生活, 服飾文化등이 大同小異 하였다고 옛 文獻이 밝히고 있다. 그러므로 우리나라 上代服飾은 高句麗 古墳壁畵를 通해서 알 수 있다고 보아, 「韓國美術史全集」제4권의 壁畵편을 참고 자료로 선택하였다. 한편 日本에서는 1972年 3月에 高松塚이 發掘되었는데, 發掘時 男,女 人物像이 그려져 있는 壁畵가 發見되어 學界에 많은 關心을 集中시켰다. 赤, 黃, 綠의 鮮明한 彩色壁畵로서 女人像은 形態保存이 良好하나, 男子像은 剝落이 심하여 形態조차 判別하기 어려운 상태였다고 한다. 따라서 本 論文에서는 日本 上代服飾을 論함에 있어 形態判別이 可能한 女人像의 服飾을 硏究對像으로 삼았다. 高松塚 發掘當時까지 日本에서 人物像이 表現된 上代壁畵는 거의 없는 狀態였었다. 따라서 高松塚의 發掘은 日本上代의 服飾文化를 理解할 수 있는 適切한 資料라고 생각되며 高松塚古墳 종합학술 조사회에서 1974年 12月 5日에 發行한 「高松塚 古墳壁畵」의 圖錄을 참고 자료로 선택하였다. 이러한 高松塚의 服飾을 우리의 壁畵服飾과 比較하려는 理由는 그곳에 表現된 女人像의 服飾이 高句麗 服飾과 너무나도 類似하다는 事實때문이었다. 또한 日本學界에서도 高松塚의 畵家로는 高句麗의 黃文連本實일 可能性이 짙다고 認定하고 있는 쪽이여서 더욱더 우리 服飾文化의 影響임을 느꼈던 것이다. 이러한 高松塚은 外部的인 影響을 받고 있다고 日本 學界內에서도 광범위한 論議가 되어져왔다. 크게 分類하면 高句麗風, 唐風,日本風인데 大部分이 中國, 唐의 直接的인 影響이거나 더 나아가서 高句麗의 影響일지라도 그것은 日本內에서 和風化된 자기들의 樣式이라고 주장하는 경향이다. 이것은 衣服이 그 民族을 象徵할 수 있는 가장 基本的인 風俗이기 때문에, 自己民族 固有의 것이라고 意圖的으로 固執하려는데 그 원인이 있다. 그러나 古代 韓 . 日 關係史에서 高句麗가 갖고있던 服飾文化의 位置는 결코 無視될 수 없으며, 그것은 服飾이라는 媒介體가 高句麗와 高松塚의 服飾을 하나로 相關지어 줄 수도 있다고 생각한다. 高松塚 服飾이 日本 上代服飾에 어떠한 位置에 該當하며, 時代的 推移에 따라서 어떠한 樣狀으로 存在하게 되었는가를 硏究하는 過程에 있어서, 제한점이라면 文獻不足과 上代 日本服飾에 대한 服飾眼의 未備함과 함께, 壁畵를 직접 보지 못하고 圖錄을 통해서 考祭한 점이다. 최근에 江上渡夫敎授는 史學界에 새로운 學說인 '騎馬民族 日本列島 征服說'을 내세우고 있다. 즉 김해지방에서 騎馬民族이 日本으로 건너가 日本을 征服하여 支配階級이 되었고, 天皇은 그 後裔라는 것이다. 이에 對한 金東旭敎授의 見解는 3 C경 三韓이 伽倻新羅로 南下해서 王朝를 形成할 때에, 수십 개의 被征服民들중에 部族長들이 衣袴를 입은 자기 種族들을 데리고 많은 수의 무리가 日本으로 건너갔다는 '衣袴民族渡來說'을 내세우고 있다. 이러한 새로운 學說의 提示는 올바른 韓日史觀을 正立하는데 커다란 指針이 되어 줄 것이며, 高松塚을 통한 우리 上代服飾의 存在를 다시 한번 確認할 수 있는 기회가 될것이다. 이러한 硏究結果에서 高松塚이 가지고 있는 服飾文化의 性格은 다분히 高句麗的이며, 時代나 民族을 超越하여 공통적인 面貌를 보여주고 있다고 생각한다. 즉 高松塚은 高句麗의 服飾文化的 要素를 많이 內包하고 있는 것이다. 이상의 考察은 가능한 限度內에서 文獻과 圖錄를 中心으로 硏究하였으나, 文獻不足과 壁畵라는 제한성이 있기 때문에 더 깊은 연구의 결과는 後稿에 미루기로 한다.;The interrelationship of apparel civilizations between Korea and Japan has been historically studied based on the wall pictures in the ancient graves. Since no remnant of wall pictures of ancient graves can be found or has been preserved the best way for the study on this problem is to read reference books on it and to appraise the wall pictures in person. The wall pictures of the ancient graves are not only important as valuable art but also show some aspects of social factors of that era. In this sense the wall pictures of the ancient graves of Kokuryo can not be the exception, and the languages, life patterns, civilization, and apparels of the Three Kingdoms, Kokuryo, Silla, and Baekje were identical without having noticeable differences. This is the reason why I have selected my tile of thesis as the apparel style of the ancient era of Korea. In march 1972 the wall pictures of man and woman was found in the Takamatsu grave of Japan, which was found to be a valuable source for the historical research. The wall picture was painted in red, yellow and green colors. The female figure is well preserved without deterioration, but the male figure remained deteriorated badly. Therefore I have only refered to female figure in this thesis. Until the discovery of the wall picture of Takamatsu grave no other wall pictures of the ancient graves was found in Japan. Therefore the wall picture of Takamatsu grave is the valuable and suitable source for the study of apparel civilization of ancient Japan. The reason that I have tried to compare the apparel of wall picture of Takamatsu grave with that of Kokuryo wall picture lies in that the apparel worn by the female in the wall picture of Takamatsu resembles so much to that of Kokuryo graves. Furthermore Japanese scholars claims that the painter could be Kimumi Noburaji Dodomi from Kokuryo. This claim of the Japanese Scholar proves that Korean apparel civilization gave much influence upon that of Japan. Some scholars of Japan claim that the apparel of the Takamastus grave must have been influenced by outside nations. The apparel of Takamatsu grave are classified into three categories; Kokuryo pattern, Chinese (Tang) pattern and Japanese pattern by the Scholars of Japan. On the other hand some scholars claim that the apparels worn by the female of Takamatsu grave were the Japanized apparel even though there existed outside influence on it from Tang and Kokuryo. It is because, I believe, the apparel itself is the one representing and identifying a nation of a country and so the Japanese scholars intentionally twist the real picture on the apparels in the ancient Japan. However, No one can deny that fact that Kokuryo gave much influence upon Japan in terms of apparel civilization when we study the historical relations between Kokuryo and Japan. Therefore it is a proven fact that the apparel of wall picture in Takamastau grave was patterned after the apparel of Kokuryo, and in that sense there exists interrelationship between the apparels of Kokuryo and Japan. In doing my research fir the writing of thesis I have had difficulty in identifying the significance of the apparel of Takamatsu grave for the history of apparels of ancient Japan due to the insufficient reference books available, and in addition to that I had no way to appraise the wall picture in person. Through my research, however, I came to make my conclusion that there can be found the features of Kokuryo apparel civilization in the apparel worn by the female of the wall picture of Takamatsu grave. In order to support my conclusion Professor Egami Namio of Japan claims his theory of "Conquer of Japanese Islands by Horse Rding Nation". In his theory he claims that "Horse-Riding People in Kimhae, Korea, migrated to Japan and conquered Japan and the Japanese Emperors are the decendents of those people". On the other hand Professor Kim Dong Wook of Korea claims that "when Three Hans came down to Baek Je, Kaya and Silla and extablished Kingdoms many Chiftains of villeges conquered migrated to Japan taking their subordinates wearing vests and hakamas". He advocates the theory of migration of vests and hakama peoples to Japan. His theory and Egami's theory have contributed to the establishment of right historical view on the relationship between Korea and Japan, and I hope that the existance of the Korean apparel civilization in the ancient era can be proved through the wall picture of Takamatsu. The study on the ancient apparels is involved in many difficult problems, but the reason that I have chosen this subject as my research title simply lies in that I am deeply attached to Kokuryo apparels and proud of the outstanding talent displayed in the apparel of the wall picture found in Takamatsu grave. I feel like digging out our national identify thorugh this research as well.
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