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L. v. Beethoven의 피아노 론도에 대한 연구

Title
L. v. Beethoven의 피아노 론도에 대한 연구
Other Titles
(THE) STUDY ON L.v.BEETHOVEN'S PIANO RONDOS
Authors
이은숙
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L. v. Beethoven피아노 론도PIANO RONDOS
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김성복
Abstract
This thesis brings its focus on the analysis of L.v.Beethoven's independent 'Rondos'. Ludwig van Beethoven (1770-1827) composed 32 sonatas, 21 piano variations and more than 20 miscellaneous pieces that contains some relatively unknown rondos. The rondos, even though small in quantity, take a particularly important position to get informed about the style of his early compositions The analysis was made on the following works: rondo in C major WoO48, rondo in A major WoO49, rondo in C major op.51 No.1, rondo in G major op.51 No.2, rondo in G major op.129. The analysis is summarized as follows: 1. The theme of each rondo is composed of simple melodies, mostly in 8 phrase unit. 2. Episode, B part is marked by its new and rhythmical melodies that makes good contrasts with the rondo theme. 3. Episode, C part is longer than the other parts and the elements of the rondo theme appears to be diversely varied and independent. 4. The modulations in melodies appear in relative major or minor. 5. In early rondos, he made an extreme contrasts of loud and soft sounds and handled dynamic shadings carefully using crescendo, decrescendo, piano, etc. Thus Beethoven's rondos reflect his early compositional style.;본 논문은 베에토벤의 피아노 소품중 독립적인 '론도(Rondo)'들에 대한 분석을 중심으로 한 연구이다. 베에토벤(Ludwig van Beethoven : 1770-1827)은 32개의 규모가 큰 소나타(Sonata), 21개의 피아노 변주곡(Variation), 20여개의 피아노 소품들을 작곡했으며 이들 소품중에는 잘 알려지지 않은 독립적인 론도들이 있다. 이 론도들은 그 수가 많지 않지만 그의 창작의 초기 음악 양식을 아는데는 중요한 위치를 차지하고 있다. 이들은 '론도' Wo048(C장조), Wo049(A장조), op.129(G장조), op.51의 No.1 (C장조), op.51의 No.2(G장조)이다.본 연구는 각 작품의 구조와 특징적인 요소등을 중심으로 분석하였다. 분석결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 론도주제들은 대부분 8마디 단위의 단순한 선율로 구성되어 있으며 분산화음적이다. 2. 삽입부 B부분은 새롭고 리드믹컬한 선율을 특징으로 하여 론도 주제 부분과의 대조를 이루고 있다. 3. 삽입부 C부분은 다른 부분보다 길이가 길며 론도주제의 요소가 다양하게 변주되어 나타나거나 독립적인 부분으로 되어있다. 4. 곡 안에서의 다른 전조들은 대부분 관계장(단)조나 으뜸음조로 이루어져 관계조의 영역을 크게 벗어나지 않았다. 5. 초기 작품인데도 강약의 대조가 심하고 Cresc, <, P등의 기호를 자주 사용하여 다이나믹의 음형을 세심하게 다루었다. 이처럼 베에토벤의 소품 '론도'들은 그의 많은 작품들중에서 중요한 비중을 차지하고 있지 않지만 그의 초기 양식을 반영하고 있음을 알게 되었다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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