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아동의 언어유추추리의 발달경향 및 개인차에 관한 일 연구

Title
아동의 언어유추추리의 발달경향 및 개인차에 관한 일 연구
Other Titles
(A) Study On Verbal Analogical Reasoning Development And Individual Difference In Children
Authors
김미경
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
아동언어유추추리개인차교육심리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김재은
Abstract
본 연구는 언어유추추리 능력의 발달적 경향 및 개인차를 살펴보고자 한 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 아동의 언어유추추리의 전반적인 수행이 연령이 증가함에 따라 어떻게 변화하는지를 살펴보았다. 또한 언어유추추리 문제해결과 관련된 요소들을 분리시켜 각 요소별로 연령 증가에 따라 어떻게 변화하는지를 알아보았다. 이와 더불어 같은 학년내에서 언어유추추리의 성공적 수행률이 높은 아동과 낮은 아동의 요소별 수행이 차이가 있는지를 살펴 보았다. 본 연구의 피험자는 국민학교 3,4,5,6학년 아동 81명으로 각 학년별로 학업 성적을 상, 중, 하로 나누어 유층표집을 하였다. 본 연구의 과제는 A:B=C:D의 형식을 위한 총25개 문항으로 구성되었다. 언어유추추리에 기여한다고 생각되는 요소중 추론 및 적용 요소의 수행 능력을 알아보기 위해서는 생산형 질문 형식으로 이루어진 과제를 사용하였다. 전반적인 전체 수행 능력과 반응 재인 요소의 수행 능력 및 방해요인의 간섭 요소의 영향력을 알아보기 위해서는 같은 내용을 선다형 질문 형식으로 묻는 과제를 사용하였다. 검사 절차는 생산형 질문 과제를 학년별로 집단으로 실시한 후 약 1주일이 지난 뒤 선다형 질문과제를 개별적으로 실시하였다. 자료는 수행율과의 비에 의한 확률로 계산하여 학년별, 요소별평균과 표준편차를 구했다. 그리고 학년간에 수행율에 의의있는 차이를 보이는지를 알아보기 위하여 학년간 t-검증을 하였고, 예측도를 보기 위하여 γ과 β를 구하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 연령이 증가할수록 아동의 언어유추추리력은 발달하였다. 특히 4학년에서 5학년사이의 수행율은 의의있는 차를 보이며 증가하였다. 2. 추론 및 적용 요소의 수행은 3학년에서 4학년 사이에, 반응재인 요소 및 간섭 요소에 대한 수행율의 차이는 4학년에서 5학년 사이에 유의미한 차이가 있었다. 3. 아동의 언어유추추리 과제의 전반적인 수행을 예측해 주는 요소는 추론 및 적용 요소(β=.37), 반응 재인요소(β=.38), 간섭요소(β=-.55)인 것으로 나타났다. 이 중 특히 간섭 요소가 전반적인 수행 결과를 가장 잘 예측하는 것으로 나타났다. 이것은 아동이 간섭 요소에 저항을 잘 할수록 수행율이 높아진다는 것을 시사하며, 이런 요소들이 발달차 및 개인차의 원인이 될 수 있음을 시사한다. 4. 같은 학년내에서 높은 수행자와 낮은 수행자간에는 모든 요소에서 의의있는 차이가 있었다. 이는 같은 연령에 속하는 아동간에 언어유추추리 능력의 개인차가 대단히 크다는 것을 의미한다. 본 연구는 이러한 결과를 바탕으로 한국 아동의 유추추리 능력의 발달경향을 살펴볼 수 있었으며, 아울러 어떤 요소가 이 능력 발달을 가장 잘 예측해주는지를 규명하였다는 점에서 의의가 있다고 볼 수 있다.;This is to study the development of verbal analogical reasoning and individual difference contributed to development of analogical reasoning in children. For this purpose this study is to find how performance of verbal analogical reasoning develops as the age increases. And performance of each components of verbal analogical reasoning with the age variable is studied. In addition, performance of each components between the children with high general performance and children with low general performance is compared. The subjects of this study were 3,4,5,6 th-grade children in elementary school. The subjects were selected by their academic achievement in stratified sampling method. Therefore, each age group has the same number of high, middle and low academic achievers and there were high, middle, low achievers at the same ratio within the group. The task of this study was consisted of 25 items on the standard verbal analogical form, A:B=C:D. And two kinds of questioning form were used: the generation task and the forced-choice task. The generation task was used to study the component of inference and application. And the forced-choice task was used to study the general performance, the response recognition component and the distractor interference component. The procedure of this study was the following. The generation task was administered as a group procedure. After a week, the forced-choice task was individually administerd. The responses were expressed in correct response ratio. Then the mean and the standard deviation of this ratio are computed and do the t-test between each age groups. And r and β are calculated to find the prediction power. In other words, how much the components can predict verbal analogical reasoning ability. The results of this study were as follows: 1. Performance of varbal analogical reasoning increases as the children's age goes up. Especially the difference was the most significant between the fourth and fifth grade (t=2.67, p .02). 2. Performance of inference and application component increases significantly between the third and fourth grade. Performance of the response recognition component and the distractor interference component increases significantly between the fourth and fifth grade. 3. The components which have prediction power in general verbal analogical reasoning are: the inference and application component (β=.37), the response recognition component (β=.38), and the distractor interference component (β=-.55). Among them the distractor interference component is the best predictor. 4. The individual difference between the children whose general performance is relatively high and low is significant. It means that there is significantly large range of individual difference in verbal analogical reasoning ability with in the same age level. It is meaningful to find the general tendency of analogical reasoning development and to analyze the process in verbal analogical reasoning with the analogical reasoning components.
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