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19세기 독일 Ballad에 대한 소고

Title
19세기 독일 Ballad에 대한 소고
Other Titles
(A) STUDY OF GERMAN BALLAD OF THE 19th CENTURY : Centered on Loewe's Balled
Authors
김숙경
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
19세기독일Ballad뢰베
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정영일
Abstract
발라드는 중세초기에 발생하여 차츰 그 뜻이 변화되고 내용이 발전하여 시대가 흐름에 따라 의미에 다소 차이가 있다. 발생초기에는 춤출 때 부르는 노래를 의미하였으나 차츰 무도곡의 성격은 상실되고 18세기 이후에는 서사적인 성격의 독창곡을 의미하였다. 이렇게 시대에 따라 변화된 발라드는 독일가곡 발달사에 있어서 별로 중요시 되지 않고 간과되어 있다. 본 논문에서는 발라드의 시대별 발달과정 및 일반적인 특징을 살펴보고, 발라드 가곡이 예술로서 그 내용의 완성을 이루고 양적으로도 괄목할 만한 시기였던 19세기 독일 발라드 가곡의 특성에 대하여 뢰베의 발라드 가곡인 헤르더 ( J. G. Herder)시에 의한 “Edward”와 “Herr oluf” 그리고 괴테 (Johann Wolfgang von Goethe)의 시에 의한 “Erlko¨nig”를 중심으로 알아 보았다. 뢰베의 발라드를 중심으로 살펴본 19세기 독일 발라드의 시의 내용은 서사적인 것과 초자연적인 것이 주류를 이루었고 형식은 통절형식 내지는 시의 형태와 길이에 맞추는 방법을 썼다. 음악은 시에 완전히 결합하여 시의 내용을 충실히 표현하였고 화성의 구성은 주로 주요 삼화음을 사용하였으며 피아노 파트는 단순한 반주의 입장에서 벗어나서 성부의 반려자 혹은 성부이상으로 시가 나타내는 상황의 전달, 등장인물의 심리묘사를 담당하고 있다. 이러한 발라드의 영향으로 리트의 개념을 형식에서나 감정적, 내용적으로 모두 확대시켰다.;Ballad, as a type of song, appeared in the early Middle Age and its meaning had been changed and its contents, developed little by little. In early days, ballad meant the song of dancing, but such characters had been lost and it was understood as an epical solo after the 18C. So the changeable meaning of ballad was overlooked in the developmental history of German lied. Examined in this thesis are the developmental processes of ballad, general features and the traits of German ballad lied of the 19C. At that time, the ballad was completed as a musical art and the aspect of contents and the quantity were really abundant, too. Therefore, this paper was to the features of German ballad lied in the 19C, which was focused "Edward", "Herr Oluf" and "Erlkonig", and those works were Loewe's representative ballads. Including Loewe's ballad lied, the main theme of German poems of ballad in the 19C were epical and supernatural and the form was through-composed form or fitted with length of phraises. Music was completely combined with poems, so they were fully expressed contents. The harmonic language was primarily triadic. Moreover, the piano parts was deviated from mere accompanyment to the companion of voice or the more, so they transmitted situation of poem and psychological description. All of these influenced or the developmental concepts of lied which was to be expanded in the sense of form. emotion and contents.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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