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Doris Humphrey의 테크닉에 關한 硏究

Title
Doris Humphrey의 테크닉에 關한 硏究
Other Titles
(The) Study on the Technique of Doris Humphrey : Focusing on the Center Work
Authors
黃美淑
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
Doris Humphrey테크닉Center work
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
육완순
Abstract
Dance, being the center of human life from the primitive age and the artistic expression of physical movement had been formed as an independent art in 20th centuries in connection with classic ballet. It is a general view that this age is the beginning of the contemporary dance and it has been developed by the builders, such as Isadora Duncun and the successors of Denishawn school which had been built by Ruth St. Denis and Ted Shawn. Doris Humphrey, contemporary dancer of America, established the new stage of contemporary dance through the vertical concept of Falling and Recovering. The purpose of this thesis is to study the Doris Humphrey's Technique, especially focusing on the center work. The contents of thesis is composed as follows, 1. To study the Doris Humphrey's life. 2. To study the background of her Technique. 3. To understand the philosophical background of her Technique. 4. To understand the theoretical background of her Technique. 5. To analyse the Doris Humphrey's Technique of center work, such as Basic Terminology successions, changes of weight, Isolations, Basic Stretches. En1argement of Patterns. 6. To show the man works making use of the center work, like "color Harmany', 'The sharkers' and 'Inquests.' Through this study the results have been derived as follows, 1. Her Technique shows us that the technique 'Falling and Recovering' has been created through the philosophical and theoretical background of Techique. 2. Principles of center work, such as design, dynamics, Isolation, phrasing, Rebound Rhythem, successional Tension and Relaxation. have been stemed from 'falling and Recovering' have close co-relations among them and have been always applied through her works. 3. The contraction and Relaxation of Martha Graham and The Falling and Recovering of Doris Humphrey have deeply influenced on the contemporary dance of America. 4. Doris Humphrey's technique in the dance world seems to be considerably important to the person who wannts to be a famous dancer.;木 論文은 미국 현대무용의 제2세대로 알려진 있는 도리스험프리(Doris Humphery : 1895∼ 1958 )의 "떨어짐과 회복" (falling and Recovering )이라는 수직적 개념의 원리를 통하여 Center Work을 중심으로 그녀의 기법을 연구 분석하는데 있다. 20세기 현대무용을 창시자 이사도라 던컨 (Isadora Duncan: 1878∼1927)의 자유로운 춤의 정신을 이어받아 제1세대인 루스 세인트 데니스(Ruth st. Denis)테드쇼운(Ted Shawn) 마리 위그만(Marry wigman ) 그리고 제2세대인 마타 그라함(Martha Graham) 도리스 험프리 (Doris Humphrey) 찰스 와이드만(Charles Weidman )으로 이어졌다. 그 중의 마타 그라함(Matha Graham)은 '수축과 이완'(Contraction and release)이라는 기법을 고안해 냈으며 도리스 험프리(Doris Humphery)는 '떨어짐 과 회복' (falling and Recovering)을 창안해내었다. 도리스 험프리는 독일의 철학자 니이체 (F. Nietzsche)가 주장한 '아폴로와 디오니소스'의 심성 ,즉 인간내면에 있는 안정, 균형의 본질과 흥분, 위기의 본질을 자연운동의 원리에 이용하여 인간의 모든 움직임을 그린 '디자인'(Design), 템포와 긴장의 변화를 나타내는 '역학'(Dynamics), 신체의 일부분을 자유롭게 하는 '분리' (Isolation), 운동의 흐름을 강조, 집단화하는 '구분동작' (Phrasing) ,자기보호의 메카니즘이 작동하는 '반동' (Rebound)운동반응을 통해서 인식시키는 '리듬' (Rhythm) ,자연적 신체 디자인의 '연속성' (Successional), 신체의 균형과 쓰러짐을 초래하는 '긴장과 이완' (Tension and Relaxation), 율동적 대등관계인 '전체성' (Wholeness )이라는 9가지 기법을 창조해냈다. 지금에도 이 기법을 통하여 도리스 험프리(D. Humphery)의 이론적, 철학적 배경과 자연 원리를 연구, 고찰함은 현대무용을 연구하는 이들에게 많은 도움이 될 것이며, 이 논문의 목적과도 일치한다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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