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생활공동체에 대한 여성학적 고찰

Title
생활공동체에 대한 여성학적 고찰
Other Titles
(A) Feminist Approach On Commune
Authors
장정순
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 여성학과
Keywords
생활공동체여성학Feminist
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이효재
Abstract
본 논문은 자본주의적 경제구조와 가부장적 일부일처제에 기반한 현대의 핵가족이 성적불평등을 조장하는 구조적 기제가 되어왔다는 관점에서 생활공동체를 현대 핵가족이 갖는 구조적인 모순의 극복을 위한 하나의 대안적 가족으로서 그 가능성을 검토해 보려는 것이다. 이를 위해 먼저 현대 핵가족이 지니고 있는 여성억압적인 측면을 생산, 성관계, 출산과 자녀양육의 세가지 측면에서 분석해 보았다, 즉 산업화가 진행되면서 가족과 직장이 분리되자 여성은 자본주의와 남성노동자에 의해서 생산에서 배제되어 그 영역이 가정내로 한정되었다. 또한 아동과 여성노동자의 노동시장 참여의 배제로 인하여 여성이 고립된 핵가족 내에서 자녀양육을 전담하게 됨으로써 여성을 경제적 의존자로 만들고 있으며, 아동 또한 개인주의적이고 의존적인 성격을 갖도록하여 여성과 아동 모두에게 부정적 영향을 주게 된다. 그리고 여성의 Sexuality를 가족내의 출산을 목적으로 하는 경우로 제한함으로써 한 남성의 통제아래 놓이게 하고 이것은 나아가서 자본주의 형태를 띤 사회전반적인 가부장적 이데올로기를 유지 강화시켜주고 있다. 이상과 같은 분석틀을 사용하여 III장에서는 생활공동체 내에서 현대 핵가족의 모순을 극복하려는 여러 가지 노력을 검토하였다. 이와 같은 생활공동체는 현대사회에서 소외되고 고립된 개개인을 가족의 일원으로서 인식하고 가족 전체에 사랑을 확산시키려는 통합의 원리와 성(性), 연령, 재산 등에 관계없이 누구나 인간다운 삶을 누릴 수 있도록 하는 평등의 원리에 의해서 조직되고 운영되는데 특히 평등의 원리에는 남녀의 평등이 포함되어 있다. 이러한 평등의 원리에 의해 여성들은 공동체 내에서 남성과 동등한 지위와 권리를 향유하게 된다. 즉 여성은 피부양자 및 가사노동자의 역할에서 벗어나 생산자의 역할을 수행하게 되며, 지배·복종적이고 소유적인 성관계를 거부하여 성적 주체자로서, 상호 충족적이고 사랑에 기반한 성관계를 형성한다. 그리고 자녀양육을 사회화함으로써 여성들은 단순한 어머니의 역할에서 벗어나 자신의 일을 선택하고 아동도 공동체의 기본원리에 의해서 어른과 동등한 인격체로 대우받으며 다양한 인간관계 속에서 원만한 인격을 지니게 된다. 그러나 이와같은 평등의 원리에 의해서 현대 핵가족구조에서 발생되고 있는 여성 억압적 측면을 제도적으로 변혁시키려고 노력했음에도 불구하고 공동체 구성원의 내면화된 성역할 이데올로기와 여성의 신체적인 조건에 의해서 위계적인 성별분업이 발생되는 측면도 있다. 따라서 이러한 불평등의 요소를 없애기 위해서는 기회의 평등보다 조건의 평등이 요구된다고 본다. 이상의 검토 결과, 여성억압의 기제로 작용하는 핵가족만을 고집할 것이 아니라 각자의 취향에 따라 선택할 수 있는 다양한 형태의 가족이 존재할 필요성이 요청된다고 본다 이러한 견지에서 하나의 대안적 가족이라 할 수 있는 생활공동체를 검토해 봄으로써 혈연적인 유대와는 무관한 협동적인 공동체가족 내에서 여성이 핵가족구조의 모순에 의해서 발생되는 전형성과 역할부과로부터 자유로울 수 있다는 가능성을 밝혀내고 있다는데 본 논문의 의의가 있다고 본다. 따라서 우리나라에서도 가족에 대한 새로운 인식과 아울러 남녀가 역할부과로부터 자유로울 수 있고 또한 우리의 사회경제적 여건에 적합한 생활공동체가 많이 형성될 수 있기를 기대하며 본 논문이 이러한 공동체 건설을 위한 준비과정의 모색적 시안이 되었으면 한다.;Modern nuclear family, which is based on capitalist economy system and patriarchal monogamy, has become the structural mechanism for sexual discrimination. Therefore the purpose of this study is to suggest an appropriate alter- native against modern nuclear family in order to overcome structural defects of it. To support this, three analytical frames were made, which are the analysis of production, sexuality, birth and raising children. The core of this analysis is to expose the aspects of sexual discrimination of modern nuclear family. As industrialization goes on, family and working place have been divided. In addition to that women are excluded from production area by capitalism and male laborer, and their activities are isolated from labor-market, limited to family. As children and women are restricted from labor participation, women almost exclusively had to take a role of raising children in isolated nuclear family. This inevitably leads women to depend upon their husbands and also gives children dependency and ego-centric personality. As this male dominance has been extended to permit him superiority to women on sexuality, Sexuality of woman has been restricted to birth. This male dominance of production, sexuality, birth and raising children strengthen patriarchal ideology in capitalist society. Using the above analytical fram, commune as possible alternative against modern nuclear family is examined in chapter Ⅲ. This kind of commune have been organized and administered by two principles; the principle of integrity and egalitarianism. Through the former we can perceive sisterhood and friendship among alienated and isolated individual in modern society. On the other hand, through the latter we can enjoy our good and equal lives regardless of the difference of sex, age and wealth. Woman can enjoy equal social position and rights with man through this egalitarianism in commune. As stereo-typed sex-role is eliminated in each area of society, woman takes a roles of production and participates actively in every field of society. In addition to that, she rejects the male dominance of sexuality, establishes a sexual identity and can form a mutual fulfilled sexual-relations. Also by socialization of raising children woman can choose her own work for herself and children can enjoy equal rights with adult and have round character. According to equality principle they made efforts to eliminate the sexual discrimination institutionally but they did not always succeed. Because sex-role ideology in the existing family and inferior conditions of women, commune could not realize true equality. Therefore, to achieve true equality between man and woman it is needed rather equality of condition than that of opportunity. In short, changing socio-structural system which causes sexual discrimination should be pursued as long-term goals in Korea through critically reviewing existing nuclear family. Indeed a new consciousness to look forward to the possibility to build a new commune will have to be inspired. This study, it is hoped, will contribute in clarifying the negative aspects of modern nuclear family from the feminist perspective and in showing possible alternatives for commune.
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