View : 493 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박윤흔-
dc.contributor.author朴昭鉉-
dc.creator朴昭鉉-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:27Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:27Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000014734-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206693-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014734-
dc.description.abstract行政廳이 法令 또는 이에 依據한 行政處分에 의하여 行政客體(國民)에게 일정한 義務를 命한 경우에는 行政客體가 그 義務를 履行함으로써 行政目的이 達成된다. 그러나 行政客體가 義務를 履行하지 아니하거나 違反하는 경우가 예상된다. 따라서 이에 對應하여 義務履行을 確保하기 위한 手段이 요청된다. 行政法上 義務履行確保手段은 國民의 基本的保障과 밀접한 관계가 있으므로 兩者를 어떻게 調和시킬 것인가가 중요하다. 本 論文에서는 行政法上 義務履行을 確保하기 위한 現行法制가 과연 國民의 基本權 保障에 적합한가? 라는 의문을 가지고 效果的인 行政目的 達成과의 調和點을 모색하고자 하였다. 本 論文의 내용을 요약하여 보면 第2章에서 現行法上 어떠한 義務履行確保手段이 어떻게 運用되고 있는 지를 살펴 보았다. 그 결과 强制手段(代執行과 行政上 强制徵收)과 制裁手段(罰則과 認·許可 등의 取消·停止) 및 새로운 一聯의 手段이 서로 有機的 關聯을 맺고 作用하고 있음을 알게 되었다. 第2章에서의 검토에 기초하여 第3章에서는 現行法上 義務履行確保手段의 문제점을 指摘하였다. 强制手段이 完備되어 있지 아니한 점, 制裁手段에 있어서 認·許可 등의 取消·停止는 당해자의 生業을 威脅하고 罰則(대부분 罰金)과 重複適用되는 점, 罰則이 增加하여 모든 國民이 前科者할 우려가 있으며(行政刑罰의 경우), 罰則은 원칙적으로 복잡한 司法節次에 의하여야 하므로 國民에게 不便을 초래하는 동시에 效果的으로 行政目的을 達成하기 어렵다는 점(行政刑罰 및 行政秩序罰의 경우)이 그것이다. 第4章에서는 이러한 問題들을 改善하기 위하여 强制手段을 補完하고 制裁手段을 改善할 것을 提示하였다. 즉 執行罰과 直接强制를 採用할 것, 罰則과 認·許可 등의 取消·停止는 擇一하여 適用하고 가능하면 罰則을 排除할 것, 罰則에 있어서는 輕徵한 行政違反行爲는 刑事犯과 區別되도록 過怠料로 轉換하고 그 賦課節次에 있어서도 行政廳이 원칙적으로 賦課하게 하여 義務賦課機關과 訴追機關을 一元化할 것을 改善方案으로 提示하였다. 弟5章 結論에서는 이러한 改善方案이 "行政目的의 達成"과 "國民의 基本權保障"이라는 憲法的 要請에 더욱 접근한 것이며 이를 위하여 制度運營上의 合理性이 維持되어야 할 것이라고 강조하였다.;The administrative purpose is attained through executions of obligation, when the executive ordered obligation to administrative object (citizens) by the statute law or by administrative measures based on the statute. However, the administrative object may not carry out its obligations or may violate them. So the means to secure executions of obligation are demanded. Means to secure executions of obligation be closely connected with safeguard of fundamental right of citizens. So it is the most important viewpoint to put in harmony with both together. To these ends, this study is organized as follows: It is suitable to guarantee the fundamental right of citizens as the way to secure executions of obligation. And effective administrative aims have harmony with the fundamental right of citizens. In the existing law of our system, the Administrative forced Execution Measures such as execution by proxy, Administrative Compulsory Collect, sanctions such as Administrative Punishment, the cancellation and suspension of affirmation and permission and a series of new methods operate as the means to secure executions of obligation. Our system lacks proper Administrative Forced Execution Measures. In the sanctions, the cancellation and suspension of affirmation - permission treats citizens occupation and applies duplicately with punishments. Meanwhile, it contains in itself the problems which arises from the criminalization of citizens by increasing punishment, punishments give citizens unreasonable aspects. So our system, it should be re-examined that it does not recognize in large the Administrative Forced Execution Measures which are made to be aware of the abuse of administrative power and depends upon mostly sanctions to secure executions of obligation. Therefore, we have suggested several measures with regard to these problems to improve. First of all, the Execution Punishment and Direct Compulsion, which were not recognized, should be improved. Secondly, we have to choose to apply only one of two methods between punishment and suspension of affirmation -permission. But it would be better to dismiss punishment, considering citizens' rights. Finally, in applying punishment, an act of slight violation should be discriminated from that of criminal offense. And Negligence Fine should be improved on the act. It may be said that the authority of prosecution and that of imposing obligation should be the same office.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 範圍 및 方法 = 2 Ⅱ. 現行法上 義務履行確保手段 = 4 A. 序 = 4 B. 傳統的 手段의 檢討 = 7 1. 强制手段 = 7 가. 代執行 = 7 나. 行政上 强制徵收 = 12 2. 制裁手役 = 13 가. 罰則 = 13 나. 認·許可 등의 取消·停止 = 18 C. 새로운 手段의 出現 = 29 1. 供給拒否 = 30 가. 立法例 = 30 나. 違反建築物에 대한 義務履行確保機能 = 30 2. 官許事業의 制限 = 32 가. 意義 = 32 나. 違反建築物에 대한 義務履行確保機能 = 33 다. 國民의 基本的 義務履行確保機能 = 34 3. 課徵金 = 35 가. 意義 = 35 나. 不當利得還收機能 = 36 다. 認·許可 등의 取消·停止 緩和機能 = 40 라. 罰則排除機能 = 44 4. 違反物件運搬者 免許등 取消 및 運搬自勳車등의 使用停止 = 45 가. 立法例 = 45 나. 直接强制的 機能 = 46 5. 기타의 手段 = 46 가. 加算稅 = 47 나. 不當利得稅 = 48 다. 公表 = 49 Ⅲ. 問題點 = 53 A. 立法政策論 = 53 B. 强制手段의 問題點 = 54 C. 制裁手段의 문제점 = 55 1. 認·許可 등의 取消·停止와 罰則의 競合 = 55 2. 輕徵한 行政違反에 대한 罰則賦課 = 56 Ⅳ. 改善方案 = 59 A. 强制手段의 補完 = 59 1. 執行罰의 採擇 = 59 2. 直接强制의 改善·活用 = 62 B. 制裁手段의 改善 = 65 1. 認·許可 등의 取消·停止에 대한 罰則競合排除 = 65 2. 行政犯의 非犯罪化 = 67 가. 序 = 67 나. 美國의 Civil Penalty = 67 다. 西獨의 過怠料 = 72 라. 우리나라에서의 過怠料改善 = 83 Ⅴ. 結論 = 92 參考文獻 = 93 ABSTRACT = 97-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3458173 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject행정법-
dc.subject의무이행-
dc.subject확보수단-
dc.title행정법상의 의무이행 확보수단에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy on "Means to secure executions of obligation" in Administrative Law-
dc.format.pageviii, 99 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 법학과-
dc.date.awarded1984. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 법학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE