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Baroque 時代의 Solo Cantata에 對한 硏究

Title
Baroque 時代의 Solo Cantata에 對한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE SOLO CANTATA OF THE BAROQUE PERIOD : FOCUSING ON J. S. BACH'S BWV 51 "JAUCHZET GOTT IN ALLEN LANDEN"
Authors
印聖嬉
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BaroqueSolo CantataJ. S. BachBWV51
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
元聖喜
Abstract
Cantata는 Baroque시대 (약1600∼1750)에 기악으로 반주하는 독창과 극적인 음악적 낭송법의 새로운 관심을 추구함에 따라 나타나고 발전되었다. 따라서 cantata는 이 시대에 일관된 하나의 형식으로 이 시대의 여러 음악적 특징에 의하여 표현되었다. 본 논문 Ⅱ장에서는 먼저 cantata의 기원과 발전 그리고 작곡가들을 Italy, Germany 그리고 France를 중심으로 살펴보았다. Ⅲ장에서는 solo cantata에 대하여 간단히 그 특성과 작곡가들을 살펴보고, solo cantata의 발전에 있어 J.S. Bach(1685∼1750)의 작품이 가장 다양하게 발전된 형식으로 그 절정에 달하였기에 특히 Bach의 solo cantata들을 정리해 보았다. Ⅳ장에서는 Bach의 BWV 51, "Jauchzet Gott in allen Landen"을 하나의 예로서 분석하여 Bach가 쓴 기법과 Baroque 시대의 성악곡의 특징적인 작곡기법을 연구하였으며, Ⅴ장에서는 solo cantata형식의 발전상을 간단히 살펴보았다. 성악음악에 쓰여지는 기법 중, Bach의 작품을 통하여 본 Baroque시대의 여러기법은 명확한 장조, 단조, 자유로운 불협화음, 대위법적 기법, basso continuo와 chorale 선율 등의 사용이었다. 그리고 이 작품에서는 soprano독창 성부와 trumpet obbligato 성부의 훌륭한 연주기교를 볼 수 있으며, 이 작품은 " Affektenlehre " (정감이론)를 바탕으로 작곡되었음을 알 수 있었다.;In the Baroque period, as new interest in vocal solo forms accompanied by an instrument or instruments , including dramatic recitative, increased, the cantata arose and was developed. This was a kind of style consistent with the ideals of the time, and was represented by many musical characteristics of the period. This study on the cantata deals firstly with the reasons of choice of subject, and in Chapter Ⅱ goes into matters of origin, process of development and composers of the genre, chiefly in Italy, France and Germany. Chapter Ⅲ deals with the characteristics and composers of solo cantatas and especially with those of J.S. Bach. In the Process of development in solo cantata form, the works of Bach are the most varied in form and bring it to its full flowering. In Chapter Ⅳ, the techniques of Bach and characteristic compositional techniques of the Baroque cantata are studied with a brief analysis of Bach's works as an example. The developmental process of solo cantata form is briefly introduced in Chapter Ⅴ. Through the study of Bach's solo cantata "Jauchzet, Gott in allen Landen", we find that various techniques of cantata style in the Baroque period are employed, such as the distinctive use of major and minor tonalities, a liberal use of dissonance, contrapuntal technique, basso continuo, chorale melody, and especially the level of performance required by the solo soprano voice and also the trumpet obbligato, and that all these techniques are based on the Doctrine of the Affections.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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