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Baroque Sonata에 관한 소고

Title
Baroque Sonata에 관한 소고
Other Titles
(A) Study on the Baroque Sonata
Authors
朴恩慶
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
바로크 소나타Baroque sonata소고
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金弘仁
Abstract
소나타(Sonata)는 서양음악에 있어서 가장 중요하게 취급되는 악곡형태 중의 하나이다. 다른 음악양식들과 마찬가지로 이 소나타 양식은 그 발생에서 부터 여러 역사적 시기를 지나는 동안 발전되며, 이 발전과정에 있어서 바로크(Baroque)시대는 가장 중요한 시기가 된다. 이 바로크 시대에 소나타가 완전히 체계화되어 고전(Classic)시대에 이르렀고, 우리는 이 고전시대의 소나타를 가장 일반적인 의미의 소나타로 부르고 있다. 본 연구는 소나타의 어원에서 부터 바로크시대 까지의 발전과정을 문헌을 중심으로 살핀것이면, 바로크시대의 소나타의 구조적 특징을 고찰한 것이다. 소나타란 용어는 칸타타(Cantata)의 "노래하다." (성악연주)에 대응하여 "소리내다" (기악연주)의 의미로 시작되었으며, 1500년대초 부터 기악 칸초나 (Instrumental Canzona)와 혼용되면서 나타났다. 바로크 소나타는 초기에는 대조되는 부분을 가진 단일악장의 소규모 기악합주 형태로 출발했으나, 바로크 중기부터 다악장 양식으로 된 실내 소나타(Sonata da camera)와 교회 소나타(Sonata da chiesa)의 형태로 모아진다. 후기 바로크에 이르면 교회 소나타의 형태가 주가 되어 3악장 내지 4악장으로 이루어진 독립적인 음악형태로 소나타가 정착된다. 이 소나타는 화려한 화성적 대위법의 진행, 악곡규모의 증대, 연주형태의 다양화, ritornello 형식의 사용등 다양한 형태로 발전을 이루어 J. S. Bach(1685~1750)에 이르러 소나타 역사상 그 정점에 달하게 된다. J.S. Bach가 Leipzig시기에 쓴 6곡이 한 Set로 된 오르간 소나타(BWV 525~530)는 상기한 소나타의 특색을 잘 나타내주는 작품들이다. 이들은 독주 소나타(Solo Sonata)이긴 하나, 2개의 손건반과 pedal이 참여하는 3성부로 된 음악으로서, 바로크시대에 가장 널리 쓰여졌던 일종의 3중주 소나타(Trio Sonata)로 볼 수 있다. 본 논문에서는 이 6곡 중 제6번(BWV 530)을 상세히 분석함으로 바로크 소나타의 특색을 예증시켰다. 전 3악장으로 구성된 이 곡은 각 악장간이 유기적인 균형을 이루어 가며 일종의 ritornello형식을 취하고 있다. 각 부분은 명확한 조성의 대비나, 음형의 대비를 보이며, 같은 부분이 반복될 때에도 주선율이 근접모방되거나 성부가 바뀌어 나타나면서 발전되는 형태를 보여줌으로써 완전한 소나타 형식을 갖추었음을 알 수 있다. 이렇게 바로크시대에 완전한 체계를 세운 소나타는 고전시대(Classic period)에 접어들어 전성기를 맞게되며, 20세기에 이르기까지 음악사에 있어 중요한 자리를 차지하는 한편 음악의 양식면에서도 여러가지 새로운 발전을 이룩하는데 커다란 밑받침이 되었다.;Sonata is one of the most important musical forms in the western music. As in the other musical forms, developmental changes took place in sonatas as this form passed through the various historic phases. The Baroque era has the greatest significance for the development of sonata form, for this sonata form is established during this period and succeeded to the classic era. By the time the classic period emerged the scheme of sonata had already been formulated, and the commonly called sonatas of nowadays are the sonatas of this classic period. In this thesis, the author first detected the trail of developments in detail based on supportive documents and reference literatures, and in the second part depicted the characteristics of sonatas of the Baroque period by analysing the six organ sonatas (BWV 523-530) of J. S. Bach. The term 'sonata' was originated from 'sonare' or 'sounding' obtained By means of instrumental performance in contrast to 'cantata' which is a vocal performance. When first appeared at the turn of the 16th century, mixed with canzonas, it was a small-scaled structure consisting of one movement only and with contrasting parts in it. As the Baroque period progressed toward the mid-era, however, sonatas evoloved into the sonata da camara and the sonata da chiesa both consisting of multi-movements. And toward the last era of the Baroque period of the latter gradually won over the former and rooted as an independent musical genre. Now consisting of three to four movements, the baroque sonatas are characterized with such traits as colorful progression of harmonized counterpoints, expanded structural scale, diversified performing styles, introduction of ritornello mode, etc. And yet, it is finally J. S. Bach who perfected the theoretical structure of the Baroque sonatas. The six organ sonatas of J. S. Bach written in his Leipzig period are good examples that illustrate the above-mentioned characteristics of the Baroque sonatas. Although written for solo performance, each sonata comprises three nearly independent voices: two voices are on the keyboard and the other voice, by the pedal, and to that matter, they may be considered as a kind of trio sonata. A through, in-depth analysis of the sixth sonata (BWN 530) is presented in this thesis to identify these characteristics and how they have been incorporated in his musical composition. The sixth sonata is divided into three movements and there exists an organic balance among the three movements; each part shows clear tonal contrasts as well as figure contrasts; even when a main theme is repeated, it either is transmitted into a stretto form or is presented with positional changes. In short, such a versatility indeed marks the summit of sonata history. Thus matured in the Baroque period, it prepared a firm ground and favorable climate for the sonatas to fully prosper and enjoy prosperity throughout the classic period.
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