View : 438 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor윤보희-
dc.contributor.author陳卿-
dc.creator陳卿-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:23Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:23Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000014278-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206677-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014278-
dc.description.abstractBe´la Barto´k (1881-1945) is an outstanding Hungarian pianist and one of the greatest composer in the 20th century. His systematic and scientific study on folkmusic made a great contribution in the 20th century Ethnomusicology. In his works, he integrated the essence of folk elements with highly developed techniques ways of writing may be found in his piano works. Suite Op.14 was composed in 1916. From about 1908, his works began to manifest his individual style. The first movement has its roots in probably Rumanian folklore which are disclosed by the regular four-line stanzas and by its rhythmic character. The second movement is scherzo and composed of rondo form. In the third movement, the unusual scales of the ostinato shows influence of Baro´k's excursion in 1913 to north Africa. In the intimate closing piece, the impressionistic tendencies can be seen. In this Suite Op.14, Barto´k's characteristic piano languages are represented. That is the use of whole tone scale, pedal point, rapid irregular ostinato, percussive seconds and sevenths, tritone, irregular accents. His imaginative absorption of folk idiom into his works found a unique expression in his piano works.;Be´la Barto´k(1881-1945)은 헝가리 뛰어난 피아니스트이며 20세기 전반기에 있어서 최고의 작곡가중 한 사람으로 그의 민속음악에 대한 체계적이고 과학적인 연구는 20세기 민족음악학 분야에 큰 공헌을 하였다. 그는 민속적 소재를 전통 서양음악 요소와 결합하여 독창적인 작품을 만들었다. 특히 피아노 작품을 많이 작곡하였으며 그의 피아노 작품속에는 Barto´k의 다양하고 개성적인 수법들이 나타나고 있다. 본 논문에서는 Piano Suite op.14를 분석하기에 앞서 Barto´k의 생애연구를 통해 그의 교육적 환경을 알아보았으며 그가 일생동안 어떻게 민속음악을 연구하였나를 살펴보았으며 그의 피아노작품에서 어떠한 다양한 특징이 나타나는지를 연구하였다. Suite op.14는 Barto´k 고유의 양식이 나타나기 시작하는 1908년이후에 작곡된 것으로 민속적 소재를 사용한 것이 1악장과 3악장에서 나타난다. 2악장은 다른 세악장이 3부분 형식인데 비해 론도형식으로 되어있는 Scherzo 악장이다. 또한 4악장은 인상주의적인 울림으로 Deb- ussy의 영향을 보이며, 느린악장으로 배치되어 다른 3개 악장과 더불어 대조를 보인다. 이 곡에서는 온음음계의 사용과 많은 지속음, 빠르고 불규칙한 ostinato의 사용이 두드러지며, 2도와7도, 증음정의 사용과 불규칙한 accent의 사용, 타악기적인요소등 여러특징이 나타나서 Barto´k이 피아노 작품에서 사용한 음악적 언어를 느낄 수 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. Barto´k의 생애 = 3 Ⅲ. Barto´k 피아노음악의 일반적 특징 = 9 Ⅵ. Piano Suite op.14의 분석 = 18 Ⅴ. 결론 = 44 참고문헌 = 46 ABSTRACT-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2330366 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectBe´la Barto´k-
dc.subjectPiano Suite-
dc.subjectBarto´k-
dc.titleBe´la Barto´k의 Piano Suite Op.14의 분석 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Be´la Barto´k's Piano Suite Op.14-
dc.format.page[v], [49] p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1986. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE