View : 23 Download: 0

Brahms의 Handel 주제에 의한 변주곡과 후가 Op.24에 대한 분석 연구

Title
Brahms의 Handel 주제에 의한 변주곡과 후가 Op.24에 대한 분석 연구
Other Titles
(A) Study on Brahms' Variations and Fugue on a Theme by Handel, Op.24
Authors
許成僖
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
BrahmsHandel변주가후가브람스핸델
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
변주란 주제와의 공통성을 유지하면서 특정 요소들을 변형시켜 나가는 것을 말한다. 이러한 하나의 음악형식으로서의 변주형식은 16세기 초의 스페인과 영국의 lute와 건반 음악에서부터 찾아볼 수 있으며, 그 후 많은 기법상의 변화가 있었다. 즉, 16, 17세기 초에는 선율과 화성이 둘 다 유지되었고, 바로크와 고전시기에는 주제의 기본 화성이 유지되었다. 낭만시기에는 화성은 변화하지만 주제의 전체적 구조는 유지되었다. 현대에 와서는 자유로운 변주가 주종을 이루게 되었다. 본 논문에서는 낭만주의 작곡가인 브람스의 헨델 주제에 의한 변주곡과 후가를 각 변주곡별로 선율, 리듬, 화성 등을 중심으로 분석하고, 각 구성 요소별로 전체적 특징을 살펴보았다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 전체곡들을 통하여 주제의 화성과 기본 구조 등이 유지되어 있다. 2. 다양한 리듬으로 인한 새로운 음형들이 각각의 곡에 성격을 부여하고 있다. 3. 짜임새는 주제의 단성적인 것이 대부분 유지되었고 가끔 모방적이거나 양성부가 동등한 짜임새가 되기도 한다. 4. 선율은 보조음, 경과음 등을 이용하여 순차진행하는 것이 특징이다. 5. 조성과 박자도 대부분 유지되었다. 6. 마지막의 후가는 이전시대의 후가와는 달리 덜 엄격히 쓰여졌으며 주제선율의 음형을 가지고 작곡되었다. 7. 전체곡들을 통해 브람스의 특징적 기법인 완전4도 상승, 3도, 6도, 옥타브의 연속 진행, 분산 화음, 당김음, 3연음부, 의미가 깊은 베이스 진행 등이 골고루 사용되었다. 이 작품은 베토벤의 디아벨리 변주곡 이후의 최고의 변주곡이다. 이 변주곡에서, 브람스는 낭만주의 작곡가로서 자유로운 기법이나 서정성등을 유감없이 발휘했지만 근본 구조나 뼈대등은 고전주의 형식을 따르고 있다.;Variation means to alternate some feature of the stated theme while retaining enough of its identity to preserve a relationship with the original statement. The important beginnings of variation form are seen in the music of the early sixteenth century, especially in the lute and keyboard music of Spain and England. Since then variation techniques have undergone extensive changes through ages : In the sixteenth and seventeenth centuries both the melody and the harmony were retained. and classic the harmony was retained. In romantic era the In the eras of baroque harmony was varied, but the framework of the theme was retained. Free variation has become prevalent in modern music. In this thesis each individual variation of the Variations and Fugue on a Theme by Handel of the romantist Brahms is analysed in respect of the melody, the rhythym, and the harmony. The result is as follows: 1. The harmony and the framework of the theme are retained throughout the works 2. Various rhythms characterize each variations with new figurations. 3. In most variations the harmonic texture of the theme is retained. Imitative or parallel texture appears occasionally. 4. The melody mostly progresses by steps using the techniques such as neighboring or passing tones. 5. Most of keys and meters are retained unaltered. 6. The fugue of the last part retains the melody of the theme, and is less strict than those of earlier ages. 7. The Brahms' characteristic techniques such as progression of perfect fourth, progression of third, sixth, and oct., broken chord, syncopation, triplet , progression of bass are fully utilized throughout the work. This work is the greatest character variation since Beethoven's Diabelli variations. The classical framework of this work, despite of the full utilization of romantic techniques and feelings, characterizes Brahms as a neoclassist.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE