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대위법 논서에 관한 고찰

Title
대위법 논서에 관한 고찰
Other Titles
(A) Study on Counterpoint treaties : Mainly on treatises of J. Tinctoris, G. Zarlino and J. J. Fux
Authors
朴秀京
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
대위법 논서J. TinctorisG. ZarlinoJ. J. Fux
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
Counterpoint, the only educational method of composition up to the 17th century, came to share its dominant position from the 18th century with the theory of harmony and gradually settled into a simple academic exercise. However, strict counterpoint is a fundamental feature of music and it is most important that one should develop ones musical training through counterpoint. In looking into the prominent theories of counter-point of the 15th, 16th to the 18th century, namely J. Tinctoris' "Liber de Arte Contrapuncti", G. Zarlino's "Arte del Contrapuncto" and J.J. Fux's "The Study of Counterpoint," and by looking into the change and development of the theory of counterpoint through the years one may find its academic significance. In "Liver de Arte Contrapuncti", Tinctoris dealt with the harmonic progression and anaiyzed consonance, dissonance and discussed the rules concerning the actual use of counterpoint. Zarlino studied the classification. nature and melodic progressions and the rules governing the two, three and four part counterpoint Fux's "The Study of Counterpoint" established and entirely new 'species counterpoint' and classified it into 5 species. In dealing with harmonic progressions Tinctoris merely gave examples of possible melodic progressions without explain-ing the logic behind it. Zarlino explained the rules more logically and generalized them. Later, Fux summarized them into four rules. Concerning dissonances, Tinctoris forbade the use of augmented or diminished intervals but Zarlino showed cases where they were allowed. This, in turn, was again strictly condemned by Fux. However, they all agree in allowing dissonances resulting from passing notes and syncopation. One may also observe that the harmonic form gradually took shape through the 15th and 16th century counterpoint. Glimpses of the harmonic triad could be seen in Zarlino. In the age of Fux the harmonic triad became evident and the inversion of the triad was clearly accepted. The theory of Tinctoris was more logically developed by Zarlino. Furthermore the rules on progressions had increase in number and became generalized, and more freedom was allowed in the use of dissonances. Fux followed the basic concepts of Tinctoris and Zarlino but the whole system was over turned by him and his work was established as an exercise book on the study of counterpoint. In conclusion, the principle of counterpoint, set down by fux by the aid of the development of the theory of harmony, is one of the basic elements and guidelines of all musical forms.;17세기까지 작곡의 유일한 교육 방법이었던 대위법 이론은 18세기 이후 그 지배적 위치를 화음 이론과 나누게 되며 점차 하나의 단순한 학문적 연습으로 정착된다. 그러나 엄격대위법의 표준은 음악의 본질 내부에 기초하며 이를 통해 음악적 사고의 훈련을 시키는 것은 무엇보다 중요하다. 대위법이 번창하던 15, 16세기 그리고 18세기까지의 대표적 대위 이론이라 할 수 있는 Johannes Tinctoris (c.1435-1511)의 "Liber de Arte Contrapuncti, "Gioseffo Zarlino(1517-1590)의 "Arte del Contrapuncto, "그리고 Johann Joseph Fux(1660-1741)의 "The Study of Counterpoint"를 중심으로 대위 이론의 체계를 살펴보고 그것이 시대적으로 어떻게 변화하고 발전되었는지를 비교해 봄으로써 대위 이론의 학문적 의의를 찾고자 한다. J. Tinctoris의 "Liber de Arte Contrapuncti,"에서는 그 구성체계를 살펴보고 협화음 진행과 불협화음 취급에 대해 그리고 실제 대위법을 쓰는 데 있어서의 규칙을 논하며 이어 G.Zarlino의 "Arte del Contrapuncto"에서는 먼저 음정 전반에 관한 분류와 속성, 음정 진행에 관하여, 또한 2성, 3성, 4성 대위법을 쓸때의 규칙 등에 대해 J. Tinctoris와 비교하여 전개시켰다. 마지막으로 J.J.Fux의 "The Study of Counterpoint"에서 그 체계에 있어 전시대와는 다른 "Species Counterpoint"의 형태로서 모두 5종류로 분류하여 전개시키는데, 이 또한 내용면에 있어 음정 진행과 불협화음 취급 등에 대해 앞에서의 J. Tinctoris, G. Zarlino의 이론과 비교 검토하였다. 협화음 진행에 있어 Tinctoris는 어떤 논리적 여부의 밝힘이 없이 가능한 음정 진행의 예들을 제시해 주고 있으나 Zarlino에 이르면 이들 음정 진행규칙을 보다 논리적으로, 좀 더 일반화시켜 전개시키고 있으며 Fux에 이르러서는 이들 협화음 진행이 네가지 규칙으로 요약되어 진다. 불협화음 취급에 있어서는 Tinctoris가 증.감음정의 사용을 금하였던데 비해 Zarlino에서는 허용되어지는 경우를 보여주며 Fux는 중.감음정의 사용을 엄격히 금한다. 그려나 불협화음 사용에 있어 경과음(passing note)과 당김음(Syncopation)의 경우만을 다루고 있다는 점에서는 서로 일맥상통한 점을 보인다. 또한 15. 16세기를 걸쳐 점차 화성적 모습이 갖춰지게 되는데, Zarlino에서 삼화음의 화성적 모습을 보게되며 Fux에 이르러 화성적 삼화음과 전위의 형태가 뚜렷이 감춰짐을 본다. Tinctoris에서의 체계와 내용이 Zarlino에게 오면 좀 더 논리적으로 전개되어지고 음정 진행에 있어서도 보다 많은 규칙을 일반화 시켜주며 불협화음 사용에서도 보다 많은 자유를 부여하고 있다. 이것이 Fux에 이르면 내용면에서 Tinctoris와 Zarlino 이론의 맥을 유지하고 있기는 하나 체계가 완전히 바뀌게 되고 대위 연구에 있어 하나의 학습서로서의 형태를 갖추게 된다. 이처럼 Fux에 의해 정립된 대위법의 원리는 화성의 정립에 의해 보다 자유로워진 음악 형식들에 대한 하나의 중요한 근본이 되고 있다.
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