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극화활동이 유아의 언어적 돕기행동에 미치는 영향

Title
극화활동이 유아의 언어적 돕기행동에 미치는 영향
Authors
박은혜
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아극화활동언어적 돕기행동돕기행동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 돕기행동의 주제를 가진 어린이의 극화활동이 유아의 언어적 돕기행동에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이며 이런 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 극화 활동이 유아의 언어적 돕기 행동에 영향을 줄 것인가? 2. 극화 활동의 효과가 남아와 여아에게 어떻게 나타날 것인가? 3. 극화 활동의 효과가 연령에 따라 어떻게 나타날 것인가? 4. 극화 활동의 효과와 어머니의 양육방법은 상관관계가 있을 것인가? 이상의 연구 문제를 해결하기 위하여 다음과 같은 실험을 하였다. 연구 대상자는 5·6세 유아 58명과 실험집단 유아의 어머니 29명이다. 유아들은 실험집단과 통제집단으로 나뉘어 실험집단에는 주제가 돕기행동인 동극을 5회 실시하였고 통계집단에는 실시하지않았다. 실험절차는 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서대로 시행하였으며 실험집단의 경우에는 어머니의 양육방법 검사가 첨가되었다. 사전, 사후검사에 사용된 언어적 돕기행동검사는 Yarrow, Scott, 그리고 Waxler가 사용한 검사도구를 수정한 것이며 총 16문항으로 구성되어 있다. 어머니의 양육방법을 평가한 질문지는 Hoffman과 Saltzstein의 연구와 Hoffman의 연구를 기초로 하여 본 연구자가 작성하였다. 결과를 분석하기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전·사후검사 점수의 평균차에 대한 t검증을 하였고 극화 활동의 효과와 어머니의 앙육방법과의 관계를 알아보기 위해 적률상관계수 (r)를 산출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 극화 활동은 유아의 언어적 돕기행동에 영향을 주었다. 2. 극화 활동의 효과에는 남·여 유아의 성차가 나타나지 않았다. 3. 극화 활동의 효과는 5세아 보다는 6세아에게 더 크게 나타났다. 4. 극화 활동의 효과와 어머니의 피해자 중심 가르침 (Victim Oriented Discipline) 은 상관관계가 있으나 권위주장적 방법, 애정거부적 방법, 귀납적 방법은 상관관계가 없는 것으로 나타났다.;The purpose of this study was to examine the dramatic activity effects on children's verbal helping behavior. In order to achieve this purpose, following questions of study were given. (1) Will the children's verbal helping- behavior be influenced by the dramatic activity? (2) Will the dramatic activity effects be different on bogs and girls? (3) Will the dramatic activity effects be different by age? (4) Will the dramatic activity effects be correlated to the mother's child-rearing method? To response the above questions, next studies were conducted. The subject were 58 5-and 6-year-old children and 29 mothers whose children were assigned to the experimental. group. Children were divided into experimental group and control group. In experimental group, children had dramatic activities which the main themes were helping behavior five times, But in control group, children had not any dramatic activity. Experimental procedure was performed. pretest, experimental treatment, and posttest. In case of experimental group, the assessment of mother's child-rearing method were added. Verbal helping behavior used for pretest and posttest consisted of 16 items, modified from Yarrow, Scott and Waxler's tool. The questionnaire which assessed 'mother's child-rearing method modified from Hoffman and saltzstein's and Hoffman's. In analysis of data, t-test, and pearson's correlation coefficients r were used. The results of the experiment are as follows. (1) Dramatic activity influenced on children's verbal helping behavior. (2) There was no difference in dramatic activity effects between boys and girls. (3) Dramatic activity effects were higher in 6-year-old Children than in 5-year-old ones. (4) Dramatic activity effects were correlated to mother's victim-oriented-discipline, but not to power-assertion, lov withdrawal, and induction.
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일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
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