View : 45 Download: 0

施設兒와 正常兒의 CAT 反應에 대한 比較 硏究

Title
施設兒와 正常兒의 CAT 反應에 대한 比較 硏究
Other Titles
(A) comparative study on the orphan and normal children's responses upon k-cat
Authors
全相惠
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
정상아시설아CAT교육심리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김태연
Abstract
This study is intended to comprehended the characteristics of the orphan children and to help their growing and development by comparing the responses of the normal and orphan children upon K-CAT. For this purpose, "Korean Children's Apperception Test (K-CAT) "of Ewha Womans University has been conducted on 27 children in C and S orphan asylum and on. 28 children in H and N primary school. The results of the analysis of "the analysis card for research", "the Need of the Hero" and "the Press on the Hero" of K-CAT are as follows. 1. In "the Cast and Things" the normal children have composed the story as a whole, expressed the behaviors of variously, and had interests in the intellectual and speculative aspects. On the contrary. The orphan children have described the behaviors of as the passivity, and scorned authority. 2. In "the Streams of the Story", the normal children had better comprehension of the story and described. 3. In "the Adding Things" and "the Overlooked Things", the normal children have composed the story more abundantly than orphan children. On the other hand, the normal children have looks over the pipe(F. 3 ), and orphan children have looked over the window(F. 4 ). 4. In "the 'Mood of the Story", there were distinctive differences in almost all. The normal children have represented the various emotional atmosphere - relaxation-easiness·competitive fearㆍtensionㆍcheerfulness-happiness etc., the orphan children have represented the non-emotional atomosphere-neutral·only descriptive-only daily. 5. In "the Emphasis of the Details", there were no significant differences. 6. In "the Need of the Hero", the normal children had the 'strong needs of interpersonal relationship and exclusion of press, and the orphan children had the strong need of the external phenomenon. In the detail items, the normal children had the strong needs of achievement-social acquisition·physical and social aggression-rejection and punishment, the orphan children had the strong needs of destruction and dominance. 7. In "the Press on the Hero", there were no differences in personal press and environmental press, but internal press. In the detail items, the normal children conceived the p. affiliation and p. lack of nourishment, and the orphan children conceived the p. aggression, the p. danger of mal-climate, psychological inadequacy and powerlessness.;본 연구는 시설아들의 성격특징을 이해하고 그들의 성장·발달에 도움을 주기 위한 기초를 마련하기 위하여. 시설아와 정상아의 한국관 CAT반응을 비교해 봄을 그 목적으로 한다. 본 연구의 대상을 서울 시내 C고아원과 S고아원에 수용되어 있는 아동 27명과 서울 시내 H국민학교와 N국민학교에 재학중인 아동 28명을 선정하여, 이화여자대학교의 「한국판 아동용 회화 통각검사(Korean Children's Apperception Test)」를 실시하였다. K-CAT의 「연구용 분석지」와 「주인공의 욕구」 및 「주인공에 대한 압력」의 분석 방법에 의하여 얻어낸 결과는 다음과 같다. 1. 「등장인물 및 사물」에 있어서. 정상아는 이야기를 전체로써 구성하고 인물의 행동을 다양하게 표현하며 지적이고 사색적인 면에 관심을 갖는 반면, 시설아는 인물의 행동을 주로 부동 (不動)의 상태로 기술하며 권위에 대하여 냉소적이다. 한편 정상아는 작인물의 역할을 잘 이해하고 있으나 시설아는 역할에 있어서 혼란을 보인다. 2. 「상황진행」에 있어서. 정상아는 시설아보다 이야기의 내용을 더 잘 파악하고 전후관계의 맥락에서 상황의 진행을 묘사한다. 3. 「도입된 대상」과 「간과된 대상」을 보면. 정상아가 시설아보다 대상을 도입하여. 이야기를 더 풍부하게 꾸미고 있으며. 정상아는 파이프(도판3)을 시설아는 창문(도판4)을 간과하고 있다. 4. 「이야기의 분위기」는 거의 모든 도판에서 현저한 차이를 보이는데 정상아는 다양한 감정적 분위기-이완·편안·경쟁적·공포·긴장·명랑·행복 등-를 보이며. 시설아는 감정적 상태가 배제된 분위기-중립적·단지 기술적·단지 일상적-를 보인다. 5. 「세부 강조」에 있어서는 양 집단간에 유의한 차이가 없다. 6. 「주인공의 욕구」에 있어서 정상아는 대인관계의 욕구와 압력배제의 욕구가 강하고. 시설아는 외적 사상에 대한 욕구가 강하다. 세부 항목별로 살펴보면. 정상아는 성취욕구·사회적 획득욕구·신체적 사회적 공격욕구·거부욕구·처벌욕구가 강하고. 시설아는 파괴와 지배욕구가 강하다. 7. 「주인공에 대한 압력」인적 압력·환경적 압력은 양 집단 간에 차이가 없으며. 내적 압력은 시설아 집단에서 현저하게 높다. 세부 항목별로 살펴보면. 정상아는 유전 압력·영양의 결여를 많이 느끼고. 시설아는 공격 압력·나쁜 기후의 위협·심리적 부적감과 무력감을 많이 느낀다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE