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아동기 우정의 개념 발달에 관한 연구

Title
아동기 우정의 개념 발달에 관한 연구
Other Titles
(The) development of Conceptions of Children's friendship
Authors
김미정
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
유치원 아동우정학령 초기 아동아동기교육심리학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김재은
Abstract
본 연구는 유치원 아동과 학령 초기 아동들을 대상으로 우정의 개념발달을 알아보기 위하여 실험 연구를 하였다. 첫째 우정의 특성이 연령에 따라 어떤 발달적 경향을 나타내는지 알아보고, 둘째 이러한 발달적 경향에 성차는 나타나는지 알아보고 셋째 위의 결과와 면담결과가 얼마나 일치하는지 알아보고자 한다. 본 실험의 피험자는 유치원과 국민학교 1·2학년 아동 114명이 참여하였다. 실험 방법으로는 면담과 그림과제를 사용하였다. 그림과제는 45쌍의 그림으로 구성되었고 그것은 슬라이드를 사용하였다. 그리고 3가지 질문을 하였다. 면담을 먼저 실시하고 다음에 그림과제를 제시 했는데 각쌍에서 더 좋은 그림을 택하도록 하였다. 실험 결과를 보면 연령이 증가할수록 애정이나 지지요인은 점차 증가하고 일반적 활동, 가까움, 신체적 특징은 감소하여 갔다. 여아는 훨씬 먼저 애정이 발달하고 남아는 일반적 활동이 8세까지도 강조되고 있었다. 가까움과 신체적 특징은 남녀차를 보이지 않았지만 그 외 요인은 남녀차가 현저했다. 그리고 면담과의 관계를 보면 비록 반응이 그림과제에는 미치지 못 할지라도 일치하고 있음을 알 수 있다. 본 실험 결과는 아이들은 먼저 친구들의 역할중 외현적인 특성을 먼저 습득하지만 연령이 증가하면서 정서적으로 기초가 된 특성을 강조하게 된다는 것을 제시해 주었다.;The present study was made to examine the development of conceptions of children's friendship. This study is divided into three parts: How does the characteristics of friendship develop with age, whether we can find any sex differences in developmental trends and to what extent, these results agree well with those of interview. In this experiment, kindergarten, first and second grade ren (N=114) were acted as subjects. In the picture task, the instruments were consisted of 45 pairs of pictures from 10 pictures. Also, three another questions are used in the interview. The procedure of experiment was as follows; first, each child was given three questions and then 45 pairs of pictures were shown for to child. The children were asked to select the better picture in each pair. The results of this experiment showed that the characteristics of affection and support were increased with age, in contrast, the common activities, propinguity and physical characteristics were decreased with age. The conception of affection was early developed in the girls compared with boys. The common activities were empasized irrespective of age in the boy. There was no sex-difference in the propinquity and physical characteristics. But the other concepts have shown the evident sex-difference. The results of interview were not satisfactory, but the trend was consistent with that of picture task. Finally, The finding suggest that children first learn the overt characteristics of the occupants of the role of friend, but as they grow older they place increasing empasis on affectively based characteristics.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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