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제3세계 교육개혁의 지표 및 실천에 관한 연구

Title
제3세계 교육개혁의 지표 및 실천에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Direction and Practices of Educational Reform in the Tanzania
Authors
유미리
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
제3세계교육개혁탄자니아
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규환
Abstract
The purposes of this study are to identify the educational problems on the dependency theory and to explore a direction and a practical plan of educational reform in the Third World. The educational sociologists of dependency perspectives insist on grasping the development in the Third World with self-criteria. They persist that schooling does not liberate people as the independent variable of social development, but maintains the world system giving the first primacy to core nations and reproduces the dependent role of people. The current educational problems in dependency theory result from the vestiges of past colonized education and the educational neo-colonialism which is deepended complying with western development model. Concrete educational problems are as followings; First, the education for social unification conceals and eases the domestic and external conflicting elements. Second, educational opportunity is unfair according to social stratification. Third, high illiteracy rate retards the development of democracy. Fourth, higher education is subordinate to core nations. Therefore, the important tasks of educational reform in the Third World are to solve the educational problems resulted from neo-colonialism and past colonialism. Especially the spirit of nonalignment insisting on the national complete independency and the realization of world peace is believed to be the foundation in setting up the direction of educational reform. The Tanzanian educational reform grounded on the sprit of nonalignment gives full of suggestions to the planning of more adaptable educational reform in the Third World. By means of a series of educational reform after independency in 1962, Tanzanian education converted the colonial education to the national education creating the community of self-reliance. This study substitutes conclusions for suggesting the concrete planning procedures on the basis of the model of Tanzanian educational reform and the precedent study on the educational reform in the Third World. In the first stage (analyzing situations), to understand the social, economic, and political situations and to grasp objectively existing educational system in each nation are needed. In the second stage (setting up the objectives of educational reform), the study on the desirable human type in view of the Third World and the main objectives of educational reform should be accomplished in order to cultivate the desirable human being. In the third stage (seting up the concrate practical program of educational reform), the following programs should be chosen in each nation. 1. Because of technical and financial difficulties, each nation in the Third World should integrate formal education and nonformal education by reorganizing formal education system. 2. By means of integrating work and education, the preferable trend of humane studies, the gap between mental labour and physical labour, and excessive attachment to the degree which are the vestiges of colonized education should be eased. 3. Because national development in the Third World is on the basis of complete employment system and industrial system attaching importance to agriculture, public education for labourers and peasants should be carried. 4. The education that cultivates the national dignity of native religion and culture should be carried. 5. In contacting with foreign cultures, each nation should not make contact with only one culture, but with various cultures;본 논문의 목적은 종속론적 관점하에서 제3세계의 교육문제를 파악하고, 이러한 문제 해결을 위한 교육개혁의 방향과 구체적인 실천안을 모색하는데 있다. 제3세계의 저발전을 자아준거적으로 파악하고자 하는 종속론적 입장의 교육사회학자들은 학교교육이 사회 발전의 독립 변수로서 해방의 역할을 하는 것이 아니라고 파악한다. 오히려 종속이론가들은 학교교육이 중심국 위주의 세계체제를 유지하고 국민 대중들의 종속적인 역할만을 재생산할 뿐이라고 주장한다. 종속론적 관점하에서 파악되는 제3세계의 현교육문제들은 근본적으로 근대화이론가들의 인간 자본론적 관점을 차용하여 서구 지향의 발전모델을 따름으로써 심화된 교육에서의 신식민주의적 관계와 과거 식민주의 교육유제의 반영결과라 할 수 있다. 구체적인 현교육문제로는 ① 국제 사회질서내에서 국내·외의 갈등적 요소를 은폐하고 완화하기 위한 사회 통합 지향적 교육 ② 사회계층에 따른 극심한 교육 기회의 불평등 ③ 민주주의 발전에 장애가 되는 높은 문맹률 ④ 과거 식민주의 유산이 반영된 교육과정 ⑤ 중심국에 종속되어 있는 고등교육등을 들 수 있다. 그러므로 제3세계의 교육개혁은 신식민주의적 교육관계와 과거 식민주의 교육유제로 인한 교육문제의 해결을 주요과제로 삼아야 한다. 특히 지난날의 식민주의 잔재와 신식민주의를 극복함으로써 민족의 자주적인 완전 독립과 세계 평화를 실현하고자 하는 비동맹 정신은 제3세계의 교육개혁이 나아가야 할 방향설정에 기초가 될 수 있다. 비동맹정신에 입각하여 추진된 탄자니아의 교육개혁은 보다 적실성있는 제3세계의 교육개혁안 모색에 시사점을 주고 있다. 독립이후 탄자니아의 교육은 정치지도 이념인 ' Ujamaa '를 지표로 하는 교육개혁을 통해, 식민주의 교육에서 자력적인 민족·사회공동체를 창조하는 주체적인 국민교육으로의 전환이 가능하였다. 본 논문은 탄자니아의 교육개혁 실례와 교육개혁에 관한 종속론적 교육사회학자들의 선행 연구를 기초로, 다음과 같이 제3세계 교육개혁의 구체적인 계획 절차를 제시함으로써 결론을 대신하고 있다. 첫째 단계인 상황 분석의 단계에서는, 교육개혁 추진을 위한 기초작업으로 각국의 사회·경제·정치적 실태와 더불어 교육실태에 관한 정확하고 객관적인 파악이 요구되어진다. 둘째 단계인 교육개혁의 목표 설정 단계에서는, 자주적인 완전 독립을 지향하는 제3세계의 관점에서 바람직한 인간상에 대한 연구가 이뤄져야 한다. 또한 이상적인 인간을 형성하기 위한 교육개혁의 중점 목표도 설정되어야 한다. 세째 단계인 교육개혁의 실천안 모색의 단계에서는, 다음과 같은 실천안들이 채택되어져야 한다. ① 대부분의 제 3 세계 국가가 기술적·재정적인 어려움을 지니고 있으므로 기본적으로 기존의 학교체제를 재조직하여 사회교육체제와의 통합을 모색해야 한다. ② 노동과 교육을 통합시킴으로써 식민주의 교육유제인 인문계 선호의 경향이라던가, 정신적 노동과 육체적 노동간의 격차, 졸업장에 대한 과잉 집착 경향등을 완화시켜야 한다. ③ 제3세계의 국가발전은 대중들의 기본생활 필수품 생산을 위한 완전 고용체제와 노동집약적인 농업 중심의 산업체제를 기반으로 하고 있으므로 노동자·농민을 대상으로 하는 대중교육을 실시해야 한다. ④ 자국의 종교와 문화에 대한 긍지를 심어줄 수 있는 교육을 실시한다. ⑤ 외부 문화와의 접촉시 한문화에만 국한하지 말고 다양한 문화와 접촉을 갖게 한다.
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