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水亡 오귀굿의 춤 硏究

Title
水亡 오귀굿의 춤 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE DANCE OF SU-MANG-O-GWEE GUT : focusing on the avea of East Coast
Authors
黃仁珠
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
수망오귀굿동해안 지역
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김매자
Abstract
韓民族의 生活樣式 全般에 巫俗的인 要素가 깊이 스며 있어서 巫俗은 韓國傳統文化를 특징짓는 한 要素가 되는 것이라 생각된다. 그래서 巫俗에 대한 여러 分野에서의 硏究가 이루어져야 韓國傳統文化의 地盤을 찾을 수 있는 길이 된다. 古代 藝術形態에서 詩, 歌, 舞 三者가 동일선상의 연장선 위에 있듯이 굿에 있어서도 巫舞. 巫樂, 巫歌의 三者가 密接한 관련을 맺으면서도 개개의 特性을 나타내며 進行된다. 巫俗은 한국전래신앙의 綜合的 具現이며 한국傳統藝術 全般의 母胎라 할 수 있다. 특히 무용예술로 발전한 무용적 要素는 한국춤의 精髓를 형성했다고 생각된다. 現在 우리나라에는 지역별로 볼때 대체로 中部와 北部地域에는 降神巫가 分布되어 있고 南部에는 世襲巫가 分布되어 있는데 東海岸池域의 수망오귀것은 世襲巫에 의한 死靈祭이다. 東海岸地域의 수망오귀굿은 바다에 接한 생활환경에 의해 自然發生的으로 生成되어 서민과 함께 호흡하며 성장, 발달해 왔다. 그 祭儀節次는 20거리로 이루어졌는데 藝能的으로 세련되어 있으며 오락적이고도 상징적인 요소가 강하다. 巫樂은 타악기 위주로 이루어져 있고 장단이 다채로우며 巫服은 소박하고 種類는 많지 않으며 降神巫와는 달리 방울을 쓰지 않는 것이 特異한 점이다. 한편 巫舞는 세습적으로 傳承되어온 것으로 藝能的인 면의 비중이 크며 祝願的이고 自由舞이며 神의 위력을 표현함이 거의 없으며 불교적 색채가 짙다. 수망오귀굿에는 각 거리마다 舞踊的 要素가 깃들어져 있는데 드렁갱이춤, 푸너리춤, 중춤. 살푸리, 신태집춤, 거무춤, 바라춤, 나비춤등이 代表的이며 그 中 살푸리, 바라춤, 나비춤은 現代 우리춤의 精髓를 이루고 있다. 이들 각 춤을 특정한 意味와 機能을 갖는데 살펴보면 神을 맞이하고, 神을 즐겁게 하며, 神을 보내고, 雜鬼를 물리치며, 厄을 풀고, 오락적인 기능을 갖는 等 神의 威力을 과시한다고 하겠다. 이상으로 볼 때 수망오귀굿을 硏究한다는 것은 韓國傳統舞踊의 發掘 및 체계화에 있어서 중요한 意味를 지닌다고 하겠다.;Since essential elements of shamanism is deeply penetrated in one nation's general way of life, Shamanism characterizes essential elements in traditional Korean culture. Therefore, the research on the different areas of Shamanism should be constructed in order to find the foundation of traditional Korean culture. As the three elements in ancient art form, poetry, dance, song are on identical level, in exorcism also, the three elements, Shaman dance, Shaman music, Shaman song are closely linked together but with its own characteristics. Shamanism is total embodiment of traditonal Korean religion and roots of traditional Korean Art. Especially, essential dancing elements have improved the purity of Korean dance. Today, in Korea, Spiritual Shamans, are distributed in Mid and Northern part and hereditary Shamans in Soutern part. Gut of East Coast is 'religious service for the dead soul' by hereditary Shamans. Su-Maang-O-Gwee Gut of Eastern part is created and developed by the surroundings of Sea and its people. Theis Gut is formed with 20 different parts. It is artistically sophisticated and amusing and symbolically meaningful. Su-Maang-O-Gwee Gut is non-instrumental. Its rhythm is diverse. there are not many kinds of costumes but they are rich in color, and different from other Shaman dances, it does not use bells. The Shaman Dance is handed down from generation to generation, artistically done, free to dance to and have no representation of power of Spirit but leans towards Buddhism. In Su-Maang-O-Gwee Gut, each material has dance essentials but principally of Derunggeni dance, Punuri dance, Monk dance, Shintaegip dance, Guhmu dance, Bara dance, Butterfly dance, and Salpuhri dance. Among those, Bara dance, Butterfly dance, and Salpuhri dance create the purity of today's Korean dance. Each of these dances have specific meanings and functions which are to greet the Spirit, amuse the Spirit, send the Spirit away, get rid of demons and bad luck and to display the power of Spirit and also for amusement. As seen above, researching of Su-Maang-O-Gwee Gut has important significance in unearthing and in organizing the traditonal Korean dance.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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