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始發條件과 結果에 關한 知識이 回想圖式의 形成에 미치는 影響

Title
始發條件과 結果에 關한 知識이 回想圖式의 形成에 미치는 影響
Other Titles
(The) Effects of Initial Comdition and Knowledge of Results(KR) on the Formation of Recall Schema
Authors
全善惠
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
시발조건결과회상도식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金基雄
Abstract
The purpose of this study was to investigate how movement schema is formed as a function of the initial condition and knowledge of results (KR). Based on Schmidt's (1975, 1982)theory along with the results of previous investigations, it was predicted that 1)the strength of recall schema as would be evidenced by the size of movement errors is not directly related to the initial conditions of movement, and 2)the strength of recall schema is directly influenced by the degree of precision of KR. Twenty-four female university students were tested in a 2×2 (fixed and variable initial conditions×correct and incorrect KRs)within-subject design with a curvilinear repositioning task. The order of testing was completely counterbalanced. Target locations initial starting points, and KR in case of incorrect KR condition was randomized, using random numbers. A two-way ANOVA and a post hoc Neuman-keuls test based on the means of absolute errors disclosed the following results: 1) There was no statistically significant effect of initial condition on the accuracy of movement reproduction; 2) KR had a significant (P<0.1)effect on the accuracy of movement reproduction; and 3) a statistically significant initial condition by KR interaction effect was observed. The results, taken altogether were interpreted to support the predictions posed in this investigation; that is, the formation of recall schema is greatly influenced by the quality of KR, whereas it has nothing to do with the initial conditions, as theorized by schmidt (1975, 1982).;이 硏究의 目的은 인간이 동작을 生成해내는데 있어서 중요한 情報의 역할을 하는 요소들에 의해 어떻게 圖式(schema)이 형성되어지는가를 알아보고자 하는데에 있었다. 이러한 目的을 위하여 이 연구에서는 선행연구결과와 이론을 근거로 1) 回想圓式(recall schema)의 형성은 始發條件(initial condition)의 영향을 받지 않는다. 2) 回想圓式은 結果에 대한 知識(Knowledge of Results:KR)이 부정확할때 보다 정확할때 더 강하게 形成된다. 3) 回想圓式의 강화는 始發條件과 KR의 정도에 따라서 그 영향을 각각 다르게 받는다. 라는 假說을 설정하였다. 설정한 가설을 검증하기 위하여 이 硏究에서는 이화여자대학교 체육학과 3학년 학생 24명을 대상으로 內被驗者設計(2×2 within-subject design) 로 再定置課題를 이용하여 실험하였다. 이 실험의 獨立變因은 始發條件과 결과에 대한 지식으로서 4가지 조건을 주었으며, 검사결과 나타난 종속변인은 絶對誤差로 산출하여 이를 근거로 二元變量分析(two-way ANOVA)에 의해 처리되었다. 자료처리 결과 始發條件에 의한 효과는 통계적으로 의의가 없는 것으로 나타나 가설이 지지되었다. 두번째 KR이 부정확한 경우보다 KR이 정확한 경우에 도식이 더욱 더 강하게 형성되어 통계적으로 의의가 있는 것으로 나타나 가설이 지지되었다. 세번째 回想圖式의 강화는 始發條件과 KR의 정도에 따라 각각 영향을 받는 효과가 다르게 나타나 가설이 지지되었다. 따라서 이 硏究의 結果는 다음과 같은 結論을 제시하여 준다. 1. 始發條件은 回想圖式 形成에 영향을 미치지 않는다. 2. KR의 정확성은 回想圖式의 形成에 강하게 영향을 미친다.
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