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영국 Tudor 왕조시대의 Anthem에 대한 고찰

Title
영국 Tudor 왕조시대의 Anthem에 대한 고찰
Other Titles
(A) Survey of the Anthem in the Tudor Period : with special Emphasis on the Works on William Byrd
Authors
김창옥
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
영국TudorAnthemWilliam Byrd
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원성희
Abstract
영국사를 통하여 볼 때나 영국교회 음악사를 볼 때에도 Tudor 왕조 시대와 종교개혁 시기는 가장 활발하고 빛난 시기였다. 종교개혁으로 인하여 영국의 독자적인 국교가 성립하였으며 문화적으로도 Shakespeare, Spencer, Bacon등이 문학과 연극분야에서 활약하였으며 음악분야에서는 madrigal 과 virginal음악, 그리고 viol을 중심으로 한 viol 합주음악등이 발달하였다. 그러나 이 시기에 가장 주목할 만한 점은, 自國의 특성을 지닌, 새로운 교회음악 쟝르인 anthem의 발생이라 할 수 있다. 그러므로 본 본문은 120여년간에 걸친 Tudor왕조 시대의 역대의 王들-HenryⅦ세, Henry Ⅷ세, Edward Ⅵ세, Mary여왕, 그리고 Elizabeth여왕-의 통치에 따라 변화된 왕권의 강화와 시대적 특징 Tudor시기 전반에 걸쳐 계속된 종교개혁의 격동기에서의 교회음악의 발달과정, 그리고 영국 국교, 즉 성공회에서 빼 놓을 수 없는 중요한 기관이었던 Chapel Royal에 대해서 고찰해 봄으로써 Tudor왕조 시대의 전반적인 음악활동을 이해하는데 그 목적을 두고 있다. Anthem의 특성을 알아보기 위하여 기원, 정의, 그리고 분류에 대하여 정리하고, 이 시기의 주도적인 작곡가들인 John Taverner, C-hrtstopher Tye, Thomas Tallis, Richard Farrant, John Shepeard, William Mundy, Thomas Morley, Thomas Tomkins, Thomas Weelkes, Orlando Gibbons,등의 작품활동을 알아보고 anthem의 발달과정에 대해 연구하였다. Verse anthem을 매우 많이 작곡하고 발전시킨 William Byrd의 생애를 Linco1n시기, 그리고 후기로 나누어 보고 작품활동에 대해 알아보았으며, Byrd의 full anthem과 verse anthem의 분석을 통하여 다음과 같은 특징을 발견할 수 있었다. 1. Text는 대개 시편에 의한 것과 기도문에서 채택된 것이 많았다. 2. Modality와 tonality가 혼합되어 쓰여졌고 주로 선법성이 강하여 대위법적으로 쓰여진 곡이 많이 작곡되었다. 3. Word painting의 기법으로, 또한 rhythm의 변화로서 text의 내용을 표현하고 강조하였다. 4. False relations의 잦은 사용으로 장조와 단조를 동시에 사용한 듯한 인상을 주었다. 5. 종지는 대부분이 완전종지에다가 picardy third로 마치지만 르네상스 시대에 유행되어 온 연장된 종지형태를 발견할 수 있었다. 이러한 anthem은 16세기 후반 영국의 경제적인 번영을 배경으로 또한 왕실의 보호아래, 특히 Elizabeth시기에 더욱 큰 발전을 이루었다. 그리고 anthem의 독자적인 발달은, 자국어를 도입한 점과 더불어 가히 영국의 민족적 특성을 지닌 음악이라 지칭될 수 있었다. 비록 많은 작곡가들이 anthem을 작곡하고 발전시켰지만, 특히 William Byrd의 verse anthem은, 그의 생존時는 물론, 死後에도 널리 불리워졌다는 점, 그리고 많은 작곡가들이 그의 지도를 따른다는 점에서, 영국음악사에서 영원히 빛나는 유산의 하나라고 결론을 맺는다.;The Tudor period, incorporating the English Reformation period, was the most active and brilliant in English history, and the history of English Church music. Thanks to the Reformation, the independent religion of England was established, and cultural aspects of the time include Shakespeare, Spencer and Bacon in literature and drama, and the development of the madrigal, virginal music, and the consort of viols in music. One of the most outstanding factors, however, is the bringing forth of the Anthem as a Church music form, with its domestic characteristics. The purpose of this study was to examine the general musical activities in the Tudor period by means of considering the various sovereigns, the characterstics of each period, and the development procedure of church music, and the Chapel Royal, which was important in the Anglican Church. To find out the characteristics of the anthem. its origin, definition, divisions, main composers, and the procedure of development were investigated. The main composers of the period were John Taverner, Christopher Tye, Thomas Tallis, Richard Farrant, William Mundy, Thomas Morley, Thomas Tomkins, William Byrd, Thomas Weelkes and Orlando Gibbons. Especially research into the life and the musical activity of William Byrd, who was a most prolific composer and a contributor to the development of the verse anthem, was made. The life of William Byrd can be divided into three periods, that of the Lincoln period, London period, and final period. The following characteristics of the music of William Byrd were discovered through the analysis of 20 of his anthems, both full and verse anthems: 1. Anthem texts are mainly from the Psalms, Collects, or Litany. 2. Modality and tonality are mixed, and many anthems are composed of modal characteristics and counterpoint. 3. The content of the text was emphasized by the use of word painting or changes of rhythm. 4. The frequent usage of false relations gives the impression that major and minor tonality was used simultaneously. 5. Most cadences are perfect with a Picardy third. But the cadence of delayed resolution, which is a characteristic of Byrd, could usually be found. The anthem developed with the backing of economic prosperity and the support of the Court in the 16th century, particularly during the Elizabethan period. The development of the independent form of the anthem with its own national language can be considered to be a kind of ethno-music. Although many composers composed and developed the anthem, William Byrd's verse anthems were widely sung in his lifetime, and also after his death, and many composers modeled their works on his. The verse anthems of William Byrd can be considered as one brilliant aspect of the inheritance of the music of Great Britain.
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