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노인문제 교육자료로서의 단편소설활용에 관한 연구

Title
노인문제 교육자료로서의 단편소설활용에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of utilizing short stories as the education materials on the problem of the aged
Authors
박인선
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
노인문제교육자료단편소설활용사회사업학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문인숙
Abstract
The aim of sodial work education is in training expert social workers who can cope with the changing social requests . At present , the social work education faces many difficulties attaining its aim due to the lack of education materials and the expert supervisors in the field as well as the proper fields for practice Under these circumstances new methods to emphasize its aim should be sought. One of these methods is utilizing the Korean literary works. The literary works were proved to be adequate for social work education materials, nevertheless concrete methods to utilize them are not fully studied nor developed. This study is to attempt to use the literary works for social work education as a part of education materials, and to contribute towards training students to become expert social workers. It is limited to Korean short stories connected with the problem of the aged. This study shows two aspects of the use of the literary works. One is to attempt to unify the theoretical knowledge with the contents of the short stoeies . The other is to examine the various alternative plans for social worker's intervention to solve the problems in the stories on the basis of the social work function. In first aspect, contents of the theoretical knowledge are the characteristics of the aged, the cause of the problem of the aged, and the facing problem of the aged. The facing problems of the aged are devided into role loss and support. The former is the parents and spouse role loss , and retirements. The latter includes economic, emotional and service support. The short stories is utilized for the explanation of the theoretical knowledge as an example. And the contents of the short stories linked with the theoretical knowledge is introduced. Through this method, the student can attain help in understanding more effectively of the theoretical knowledge concerning the problem of the aged. In second aspect, this study chooses one story each showing the problem of the role loss and the support, and diagnoses the problem in the works and analyzes the possible role of the social workers on the base of the social work function. Through the analysis , the students can utilize the short stories as the effective education materials for developing the ability to diagnose the problem and grope the intervention activity of the social workers. Through two concrete methods of the practical use of the literary works, this study showes that the short stories can be very effective education materials to help the students to understand theoretical knowledge applied to practice and to grope varlous alternative plans for the early intervention activity . And at the same time this study showed that the literary works can be promoted as social work education materials. However this study is only beginning, and more various methods of analysis of the literary works should be studied continuously in order to utilize the literary works more actively as the social work education materials.;사회 (복지)사업 교육의 목적은 변천하는 사회의 요구에 부응하여 활동할 수 있는 전문사회사업가를 양성하는 데에 있다. 그러나 현재의 사회 (복지)사업 교육은 토착화된 교육자료의 부족이나 실습지 및 전문 실습지도자의 부족등으로 어려움에 직면하고 있다. 이러한 상황 하에서 사회 (복지)사업 교육의 목적을 강화할 수 있는 새로운 방법들이 모색되고 있는데, 이러한 방법중의 하나로 한국 문학작품을 활용하는 방법이 있다. 이미 문학작품은 사회(복지)사업 교육자료로 충분한 유용성을 지니고 있음을 인정받은 바 있으나, 문학작품 활용의 구체적 방법들은 아직 미개발된 상태이다. 본 연구는 노인문제와 단편소설에 국한하여 문학작품의 구체적인 활용방법들을 모색해보고, 궁극적으로 사회(복지)사업을 전공하고 있는 학생들의 전문사회복지사로의 성장에 기여하고자 하는 것에 목적을 둔다. 본 논문에서 제시한 문학작품 활용의 구체적인 방법은 두 가지인데 하나는 이론적 지식과 단편소설의 내용을 통합하는 방법이고, 다른 하나는 단편소설에 나타난 문제를 해결하기 위한 사회복지사의 개입초기 역할들의 여러 대안을 사회(복지 )사업의 기능에 근거하여 검토 해 보는 방법이다. 단편소설 활용의 첫 번째 방법에서, 노인문제에 관한 이론적 지식으로 노인의 성격적 특성, 노인문제 대두의 원인, 그리고 노인이 당면하고 있는 문제들을 다루었다. 노인이 당면하고 있는 문제는 크게 역할상실문제와 부양문제로 대별하고, 역할상실문제로는 부모역할상실, 은퇴, 배우자역할상실을, 그리고 부양문제로는 경제적부양, 정서적부양 및 서비스부양을 다루었다. 이러한 이론적 지식들을 고찰하면서 단편소설을 예로 활용하고, 단편소설이 다루고 있는 문제들을 이론적 지식과 연결하여 소개하였다. 이 방법을 통해서 사회(복지)사업을 공부하는 학생들이 노인문제에 관한 이론적 지식들을 보다 구체적으로 이해하는데 도움받을 수 있음을 제시하였다. 단편소설 활용의 두 번째 방법에서는 역할상실문제와 부양문제가 뚜렷하게 부각된 각 1편의 단편소설을 선정하고, 사회(복지) 사업의 준거틀에 의한 문제사정, 결과목표설정, 사회 (복지)사업 기능에 근거한 사회복지사의 역할 순으로 작품을 분석하였다. 이 분석과정을 통하여 단편소설의 활용이 학생들의 문제사정 능력이나 사회복지사의 개입역할 모색능력등의 성장에 도움을 줄 수 있음을 제시하였다. 이상의 두가지 단편소설의 구체적 활용방법들을 제시함으로써 문학작품이 이론적 지식의 구체적 이해나 사회복지사의 초기역할 모색에 도움을 주는 효과적인 교육자료이며, 동시에 문학작품을 사회(복지)사업의 교육자료로 좀 더 활성화시킬 수 있다는 결론에 도달하였다. 그러나 본 연구는 시도적 단계에 불과하므로 앞으로 문학작품 활용의 구체적 방법들이 보다 다양하게 꾸준히 연구되어야 함을 제언하였다.
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