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연습시행 횟수에 따른 주의 요구(attention demand)의 변화

Title
연습시행 횟수에 따른 주의 요구(attention demand)의 변화
Other Titles
(A) Test of decreasing attentional demand as a function of practice
Authors
李滿令
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
연습시행 횟수주의 요구attention demand변화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金基雄
Abstract
The purpose of this study was to test the hypothesis of decreasing attentional demand as a function of practice. Based on theorettcal propositions, it was hypothesized that : 1. Learning effectis realized as the number of practice trial increases during motor task performance. 2. Attentional demands as evidenced by the duration of probe RT in task performance. To test the above-mentioned hypotheses, 20 subjects were provided with two tasks : one was primary task-pursuit rotor; the other was probe RT task as secondary task. Reserach design was constructed by repeated measure design. Subjects were tested under a single factor within-subject design with 20 trials repeated. Each trial of 30 seconds consisted of a "go" signal indicating pursuit of a dot on the revoling turn table, with probe reaction inserted in between. Scores of on-target frequency with the duration of probe RT was measured in number and in msec, repectively. Two seperate ANOVAS were run for both frequency and probe RTs. Results showed an increasng number of frequency on target in pursuit rotor task and decreasing duration of probe RT. These results were interpreted to support the set Hypotheses Ⅰ and Ⅱ. And revealed conclusion was as follows : Learning effect takes place due to increasing number of practice trials and attention demand during task performance decreases gradually.;이 연구는 學習의 本質을 규명하는 여러 이론들중 注意要求減少 假設을 檢證하는데 그 目的이 있다. 注意要求減少 假設이라 함은 계속되는 연습횟수의 증가로 인해 과제수행에서 요구되는 주의량은 점차 減少한다는 假設이다. 이러한 硏究의 目的을 달성하기 위해 다음과 같은 假設을 설정하였다. 1. 運動課題 遂行에서 연습횟수가 增加함에 따라 學習에 있어 正的效果가 나타난다. 2. 運動課題 遂行에서 연습횟수가 增加됨에 따라 과제수행에 대한 注意要求는 減少한다. 3. 基本學習 課題인 回轉移動標的追跡課題(Pursuit rotor)의 點數가 연습으로 인해 점차 증가되는 것과는 逆으로 副次的 注意要求測定 課題인 探針反應課題(probe reaction time task)에서의 探針反應時間(probe reaction time)은 점차 減少된다. 이러한 假說을 檢證하기 위해 이화여자대학교 체육학과 학생 20명을 대상으로 內被驗者設計(within-subject design)를 하였으며, 基本學習課題인 回轉移動標的追跡課題(pursuit rotor)와 副次的 注意要求測定課題인 探針反應課題(Probe reaction time task)를 사용하여 반복측정하였다. 이 연구에서의 獨立變因인 연습횟수는 한 시행을 30초로 모두 60번 시행하도록 했으며 從屬變因인 注意要求의 變化는 각 시행에서 무선적으로 제시되는 聽覺刺戟에 대해 反應하는 探針反應時間(probe reaction time)을 측정하므로써 살펴보았다. 각 결과는 一元變量分新에 의해 處理되었다. 分析結果에 따르면 假設1과 假設2는 지지되었으며, 다음과 같은 結論을 내릴 수 있었다.:계속되는 연습횟수의 增加에 따라 학습의 正的效果가 나타나고 課題遂行시 요구되는 注意量은 減少되어진다.
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일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
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