View : 29 Download: 0

聽覺 障碍兒와 正常兒의 그림과 단어를 통한 情報處理에 관한 比較 硏究

Title
聽覺 障碍兒와 正常兒의 그림과 단어를 통한 情報處理에 관한 比較 硏究
Other Titles
A Study of the Comparison on the Information Processing through the Picture and Word between Hearing Impaired and Normal Children
Authors
金承嬉
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
청각장애아정상아그림단어
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
秋菊姬
Abstract
본 硏究는 그림과 단어를 사용한 視覺的 刺戟의 情報處理에서 聽覺障碍兒와 正常兒 集團의 再生(recall) 能力을 비교함으로써 두 집단의 情報處理 樣式 및 情報處理시 二元的 變形(dual transformation) 能力을 비교하고,聽覺障碍兒의 認知 能力 缺陷에 대한 본질을 분석, 규명하는데 그 목적이 있으며, 나아가 청각장애아 敎育의 理論的 根據 및 敎育的 示唆點을 제시하고자 한다. 이러한 目的하에 연구하고자 하는 問題는 다음과 같다. 첫째, 聽覺障碍兒와 正常兒가 시각적 자극의 다양한 情報處理에 있어서 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 聽覺障碍兒와 正常兒가 언어적 과제와 비언어적 과제의 정보처리에 있어서 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 청각장애아와 정상아가 시각적 자극의 정보처리시 二元的 變形 能力에 어떠한 차이가 있는가? 이와 같은 문제를 연구하고자 다음과 같은 방법을 사용하였다. 본 연구를 위한 연구 대상은 만 5∼6세 아동으로 청각장애아 32명과 정상아 32명을 선정하였다. 실험 양식으로는, 그림 자극에 대한 그림 반응(P/P) 양식, 단어 자극에 대한 단어 반응(W/W) 양식, 그림 자극에 대한 단어 반응(P/W) 양식, 단어 자극에 대한 그림 반응(W/P) 양식으로 4가지 양식이 있다. P/P 양식과 W/W양식은 정보처리시에 이원적 변형을 요하지 않는 同型 樣式 (like mode)이고 P/W 양식과 W/P 양식은 정보처리시에 이원적 변형을 요하는 異型 樣式 (unlike mode)이다. 연구의 結果는 다음과 같다. 1. 4가지 실험 양식(P/P, W/W, P/W, W/P)의 情報處理에 있어서 두 집단간의 차이는 P/W 양식에서만 有意 하였다. P/W 양식에서는 청각장애아가 정상아보다 再生 能力이 낮았다. 이것은 청각장애아가 정상아에 비해 全般的인 정보처리 缺陷이 있는 것이 아니라 部分的인 정보처리 결함이 있다는 것을 보여 주는 것이다. 다시 말하자면, 청각장애아는 정보의 提示 양식과 引出 양식에 따라 認知 能力에 차이가 있으므로 그들의 認知 能力에 대한 설명이 획일적일 경우에 오류를 범하게 된다. 2. 청각장애아는 다양한 정보처리에 어려움이 있었으나, 정상아는 어려움이 없었고 言語的 課題와 非 言語的 課題간의 정보처리에 있어서 두 집단 모두 현저한 차이가 없었다. 3. 청각장애아의 二元的 變形 能力은 같은 연령의 정상아의 능력에 비해 낮았다. 즉,變形 處理를 요하는 異型 樣式의 情報處理에 청각장애아는 정상아보다 어려움이 있었고 변형 처리를 요하지 않는 同型 樣式의 情報處理에서는 청각장애아와 동등한 능력을 보였다. 결론적으로, 청각장애아는 認知 能力에 있어서 정상아보다 다소 뒤떨어지지만 그들의 특수한 요구에 맞는 교육적, 환경적 자극이 주어짐으로서 認知 能力 발달을 꾀할 수 있을 것이다.;The purpose of this study is to compare the hearing impaired children with the normal children in terms of their information processing modes and .their ability for dual processing information, and to analyze the nature of the hearing transformation in impaired childrnd's deficit in cognitive abilities, by comparing the groups with respect to their recall ability in processing information of visually presented picture and word stimuli. Specifically, the following problems were raised : First, what are the differences between the hearing impaired and the normal children in their multiple processing modes of visual stimuli? Second, what are the differences between the two groups in their information processing of verbal and nonverbal materials? Third, what are the differences between the two groups in their ability for dual transformation in processing information? The method of investigation is presented as the following. The subject were 32 hearing impaired and 32 normal children between age 5 and 6. Four experimental modes were used: picture stimulus and picture response used: picture stimulus and picture response mode(p/p), word stimulus and word response mode (w/w), picture stimulus and word response mode (p/w), word strmulus and picture response mode(w/p). p/p and w/w modes are like modes which do not require dual transformation in processing information, whereas p/w and w/p modes are unlike modes which require dual transformation. The results of the investigation were as follows: 1. The two groups showed singificant differences only in the p/w mode out of the 4 modes(p/p, w/w, p/w, w/p). In the p/w mode, the hearing impaired children had lower recall ability than the normal children had. This shows that the hearing impaired children's deficit in processing information is partial and not general when they were compared to the normal children. In other words, an uniform explanation of the cognitive ability of the hearing impaired children would not be feasible since thier ability varies with the mode of presentation and retrieval of information. 2. The hearing impaired children had difficulty in the multiple processing but normal children did not. And, two groups did not any diffenences between verbal and nonverbal materials. 3. The hearing impaired children's ability for dual transformation in processing information was lower than that of the normal children of same age. When compared to the normal children, the hearing impaired children had difficulty in processing information in the unlike modes which require dual transformation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE