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우주공간의 환상적 표현

Title
우주공간의 환상적 표현
Other Titles
FANTASTIC EXPRESSION OF COSMOS
Authors
최현숙
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
우주공간환상표현생활미술학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백태호
Abstract
자연은 인간생활의 터전인 동시에 끊임없는 탐구의 대상이 되어왔다. 이는 자연에서 느끼는 감정이 소박할 뿐만 아니라 오묘한 신비감과 아름다움이 깃들여 있어 인간으로 하여금 늘 표현하고자 하는 충동을 불러일으키기 때문이다. 예술가는 그가 표현하고자 하는 충동에 따라 자연의 현상에서 얻은 이미지를 창조하기도 하고 깊이 있는 내면의 세계를 실제적이고 친근감 있는 소재를 통해 번역하기도 한다. 예술은 자연의 대상을 그대로 복사하여 재현시키는 것이 아니라 인간의 근원적인 태도로 주관에 의해 다시 구성하는 표현이기 때문에 우리는 예술을 통하여 인간의 영혼을 찾을 수 있다고 본다. 이렇게 고대에서부터 현대에 이르기까지 연간은 자연을 표현의 대상으로 삼았으며 표현의 대상을 외적인 형태에 두지 않고 내적인 필연성에 둔 추상화가들도 그 근본적인 표현의 기저에는 자연이 암시되었다는 사실, 다시말해 자연을 대상에서 저버린 대신 주체로서 포함시켰음은 부인할 수 없는 일이다. 본 연구자는 자연이 주는 무한한 소재들 가운데서 특히 신비감과 오묘한 조화가 감도는 우주공간을 대상으로 그 이미지에서 얻는 환상적 분위기를 염색의 독특한 기법, 즉, 번지기 파라핀뿌리기, 탈색, 크랙등을 이용하여 표현하고자 하였다. 이를 위해 표현의 대상이 되는 자연 및 자연관과 공간관을 살펴보고 이를 토대로 자신의 공간개념을 확립하였으며 아울러 회화史에 있어서 환상적 표현의 母胎가 될 수 있는 초현실주의의 표현과 환상의 의미 및 본 연구자의 작품제작에 직접 영향을 끼친 클레와 미로의 조형관등을 통하여 고찰하여 보았다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 우주공간의 환상적 이미지를 표현하는 과정에서 얻은 결론과 문제점을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인간의 조형관은 자연에 대한 끊임없는 연구를 통하여 발전되는 것이므로 자연에 대한 無形의 심리적 이미지에서 有形의 조형이미지를 추출하여 조형예술의 새로운 가능성을 모색하는 것은 예술가의 영원한 과제이다. 둘째, 대상의 이미지를 주관적으로 변형시키고 이를 개성있는 기법으로 표현하고자 노력하면서 12점의 작품을 제작한 결과 독창적인 조형관이 확립되었다. 세째, 염색예술의 발전을 위해서는 특히 새로운 염료의 개발이 절실하며 아울러 다양한 표현기법이 끊임없이 시도되어야 한다. 네째, 염색이란 주어진 섬유에 염료만을 착색하여 완성되어지는 작업이 아니며 또한 다른 분야에서 표현할 수 없는 특성이 있으므로 섬유의 성질 및 염색방법에 있어서의 과학적 기술을 보다 체계적이고 이론적으로 고찰한 후 작품제작에 임해야만 차원높은 예술작품의 표현이 가능하리라 생각된다. 따라서 본 연구자는 계속적인 제작활동을 통하여 염색분야의 문제점을 보완하고 염색의 특성을 더욱 개발하여 예술성 높은 작품제작에 邁進하고자 한다.;Nature is not only the site for human life but the subject of our constant research. The man's ultimate drive to express himself by artistic works is induced by countless feelings he gets from Nature, some of which may be naive and unsophisticated and others more abstruse and profoundly mysterious with beauty in them. An artist produces creative works representing his own images of natural phenomena in accordance with impulse and intuition. He also makes efforts to transulate and express his deep internal world using practical and intimate materials. Art is not a just simple reproduction of Nature but an expression of perceived images which rearranges it based upon subjectivity of the man's true-instincts.Therfore it is possible to find out the spirit through art. From acient times to the modern age, the man has put Nature as the object of expression in this manner, and the undeniable fact is Nature should be considered to be valued as an essential theme rather than as a more object. This is alse proved even by the abstractionist who produces works of art mainly based intrinsic necessity ignoring the outward appearance of objects in work Among limitless and vast sources of Nature's materials, I've chosen cosmos for its profound mystery and unique and abstruse harmony and attempted t o express fantastic atmosphere from images of cosmos with special techniques of Dyeing, namly, blotting paraffin dispersing, decolorization, crack, and soon. For this purpose, it was necessary to observe Nature with great intensity and also to look into views of Nature and of cosmos. By doing so I've become able to establish my own concept of cosmos. In addition, I've investigated the meaning of and expression of surrealism which could be regarded as the mother's womb for fantastic expression in the history of painting as well as carried out the study of the views of plasticity formed by Paul Klee, and Miro which have greatly influenced my works. Upon such a theoretical background, the following conclusions and problems obtained through the process of expressing fantastic images of cosmos can be summed up. 1. The man's views of plasticity can only be improved through constant study of Nature. And therefore it is thought the ultimate task for an artist is to seek for new potential advancement of formative Arts by extracting visible images from invisible and psychological images of Nature. 2. I daringly assume, having prepared 12 pieces i n which I tried to make my at most efforts to express images in such a way changing them subjectively and using individual methods, I believe I've moderately established the concept of original views of plasticity on my own. 3. I n order to achieve the advancement in the field of Dyeing arts, it is inevitable to bring about the development of new dyeing stuffs as well as to continue to implement various expressing methods. 4. Dyeing isn' t just coloring textiles with dyeing stuff but has a special quality of being capable of expressing things that cannot be done in other fields. Therefore, it is necessary to analyze chracteristics of textiles and to consider various scientific methods of dyeing both systematically and theoretically before setting about one's work. This kind of approach should be made to produce better works of art. In this study, I have tried 'to solve some problems related to dyeing arts, through the continuous production of works, and furthermore, push on producing more advanced works through improving the unique quality of dyeing.
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