View : 559 Download: 0

認知的 眺望에서 아동의 自己統制能力 발달에 관한 硏究

Title
認知的 眺望에서 아동의 自己統制能力 발달에 관한 硏究
Other Titles
(A) study on the development of child's self-controlling in cognitive perspective-taking
Authors
朱希偵
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
자기통제능력아동인지
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김재은
Abstract
본 연구는 인지적 조망사고에서 아동의 자기통제능력의 발달을 살펴보고자 하였다. 본 연구에서는 첫째 인지적 조망사고에서의 자기통제능력 의 발달경향을 네 단계의 발달모델을 통해 알아보고, 둘째 본 연구에서 제시한 발달단계 모델이 위계적인가를 검증하고자 하였다. 본 연구에서 제시한 네 단계의 발달단계는 Higgins(1981)의 이론을 근거로, 본 연구자가 다음과 같이 단계모델을 수립하였다. (1) 1단계, 상황별 판단 (2) 2단계, 대상지향적 판단 (3) 3단계, 비교판단 (4) 4단계, 객관적 자기 판단이다. 과제는 아동에게 친숙하고 흥미있는 이야기로 구성하였다. 5, 6, 7, 8세의 아동 80명이 피험자로 표집되었고, 표집된 아동은 연령으로 구획하여 무선배정 하였다. 절차는 하나의 연습과제를 포함한 네 가지의 이야기와 그림을 개별적으로 제시하고 피험자에게 각 과제에서 등장인물들의 관점을 변별하여 그 추론이유를 설명하도록 지시하였다. 피험자의 반응은 모두 녹음 기록하여 본 연구자와 훈련받은 심리학 전공생 1인이 각자 채점하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 연령이 증가할수록 각 단계에 도달하는 아동수가 증가하였다. 2. 1단계는 5세의 80%의 아동이 도달이 가능했고 7세에 완성되는 것으로 나타났다. 3. 2단계는 5세에 55%의 아동이 가능했고 7세에 완성되었다. 4. 3단계는 5세에 시작되어 6, 7, 8,세까지 직선적 발달경향을 나타내며 8세에 완성되었다. 5. 4단계는 5, 6세에는 발달이 이루어지지 않고 있으며 7, 8세에 크게 증가하는 것으로 나타났다. 6. 본 연구에서 제시한 발달단계가 일관성있게 위계적이었다. 즉 5세부터 8세까지 인지적 조망사고에서 자기통제능력은 위계적으로 발달된다는 것이 입증되었다.;This is to study the development of self-controlling in cognitive perspective-taking in children. The purpose of this study is: first, to study the developmental tendency of self-controlling in cognitive perspective-taking by a hypothetical four-stage-developmental mode l; second to test the hierarchy of the hypothetical four-stage-developmental model. Based on the theory in perspective-taking that Higgins hypothesized, the experimenter established the four-stage-developmental model. model in self-controlling is: the first, situational judgment; The stages of development in this the second, target-only judgment; the third, comparison judgment; the fourth, self-as object judgment. The task of this experiment is constructed with four sets of six story telling cards. Each set of cards contains a story which is familiar and interesting to children. The amount of subjects in this study is eighty. The subjects are grouped in four by their age. The procedure of this experiment is the follwoing. Each subject is presented four sets of cards, including one set of trial task. They are asked to differentiate the viewpoint of each character in the card set and to describe the reason of the inference to differentiate. All the responses of each subject are tape recorded and scored independently by two members of this experiment including the experimenter The results of this experiment are as follows: 1) The frequency of subjects who .passed each level is increased as the age goes up. 2) In the first stage of the developmental model, 80% of the subject can reach to this stage at the age of 5 and this stage is completed at the age of 7. 3) 55% of subjects can reach to the second stage of this developmental model at the age of 5 and this stage is completed at the age of 7. 4) The third developmental stage begins at the age of 5 and then shows linear positive developmental tendency from the age of 6,7 to 8 and is completed at the age of 8. 5) The fourth developmental stage shows their rapid developmental tendency at the age of 7.and 8, not developed at the age of 5 and 6. 6) The hypothetical developmental model of self-controlling is improved to be hierarchical in the development of self-controlling in cognitive perspective-taking.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE