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직업 및 활동에서의 성역할 고정관념 발달에 관한 연구

Title
직업 및 활동에서의 성역할 고정관념 발달에 관한 연구
Authors
조성원
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
직업역할
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김태련
Abstract
본 연구는 인지발달이론에 기초하여 연령이 많아짐에 따라 아동의 고정관념은 점차 감소해 갈 것이라는 기본 가정 아래 한국 사회의 성인 직업 및 활동에 대한 성 역할 고정관념을 발달적으로 조사한 것이다. 기초 조사를 통해 현재 우리나라에서 행해지는 성인의 직업과 역할 중 주로 남성에 의해 이루어지는 것 11개와, 주로 여성에 의해 이루어지는 것 8개, 그리고 중성적인 것 8개 등 총 27개 문항을 선정하였다. 각 문항에 대해 직업 및 활동을 '누가 할 수 있는 것인지'에 대한 개인의 견해와 더불어 피험자의 장래 희망을 조사함으로써, 장래 희망으로 선택한 직업이 자신의 성과 일치 또는 불일치 하는 데에 대한 남녀 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 피험자는 국민학교 1학년(48명), 4학년(48명), 중학교 1학년(112명), 고등학교 1학년(114명), 대학생(140명)으로 모두 462명이었고 각 집단에 속한 남녀의 수는 동일했다. 검사 도구와 절차는, 국민학교 1, 4학년의 경우 면접을 통해 5점 평정 그림 카드를 지적하게 했고, 중학교 이상에서는 질문지로 조사하였는데 질문지에 포함된 각 문항은 기초 조사에 근거하여 실험자가 구성하였다. 자료처리 방법으로 세 가지 범주(남성적, 여성적, 중성적 직업 및 활동)와 이에 포함되는 각 문항에서 연령차와 성차가 있는지를 알아보기 위해 변량분석하였고, 또한 피험자가 선택한 직업이 자신의 성과 일치하는지 아닌지의 여부는 x^(2)검증으로 분석하였다 연구 결과는 다음과 같다. 1. 남성 지배적인 직업 및 활동에 대한 11개 문항 모두에서 학년과 성에 따른 유의한 차이가 있었다. 전체적으로 연령증가에 따라 남성 지배적인 직업 및 활동에 대해 여자도 할 수 있다고 생각했으나 남자는 여자보다 훨씬 더 강한 고정관념을 가지고 있었다. 2. 여성의 역할이 지배적인 직업 및 활동에 대한 8개 문항에서 모두 학년차가 나타났다. 즉, 여성에 의해 주로 이루어지던 직업과 활동에 대해 연령 증가에 따라 남자도 할 수 있다고 보았다. 성 차는 7개 문항에서 나타났으며 전반적으로 남자가 여자보다 더 강한 고정관념을 가지고 있었다. 3. 중성적인 직업 및 활동에 대한 8개 문항에서 전체적으로 피험자들은 여성지향적인 직업 및 활동으로 평가하였으나 이러한 경향은 학년의 증가에 따라 조금씩 감소하였다. 또한 성별에 따른 반응을 보면 남녀 모두 중성적인 것에 대해 여성적인 직업 및 활동으로 평가하였으나 이것은 특히 여자에게서 두드러지게 나나났다. 4. 장래 희망에서 나타난 결과를 보면 남자는 자신의 성과 일치하는 선택을 더 많이 한 반면, 여자는 불일치하는 선택을 더 많이 하였다. 이러한 결과는 성역할 고정관념에 대한 인지발달이론을 지지하며 남성의 역할과 직업에 더 많은 가치와 특권을 부여하고 남자의 성을 더 긍정적으로 받아들이는 한국 사회의 현실을 반영하고 있음을 시사한다.;This study was investigated the developmental change and sex difference in sex-related occupation and activity stereotypes. This research was based on cognitive developmental theory that stereotypes of occupational sex role diminish as age increases. The sample included 231 males and 231 females at each of five grade levels, including first grade, fourth grade, junior, senior, and college students. The subjects were randomly sampled. Questionnaire was used in the sex-role stereotype instrument. According to a pilot study, 27 common occupations and activities were selected. Eleven of these are culturally linked with male, eight with female and eight are considered neutral. All subjects were asked to rate each of 27 adult accupations as male, female, or neutral, in terms of their attitudes about which sex has the abilities to do each job and activity. Forced choice responses included categories ranging from extremely sex typdd ( e. g . , "only women"), moderately sex typed (e.g., mostly, men, a few women"), to neutral (e.g. , "men and women"). Additionally they also stated their own future occupational goals. For the testing procedure, elementary school childrens gave oral response in individual interviews; the other graders gave written response in questionnaire. The performance measure were analysed by grades and sexes, then the average were F and x^(2)-tested. The results from this study are as follows : 1. For the male stereotyped occupations and activities, the grade and sex effects were all significant. That is, older subjects tended to have less rigid gender stereotypes toward male occupations and female more liberal than the males 2. For the female stereotyped occupations, the grade effect was significant. In seven of eight items, sex difference was significant. Subject's knowledge of female related stereotypes increase with age and males tended to be more stereotyped. 3. For the gender · neutral occupations, the first grade was the most stereotyped and the college students the least. The sex effect for these occupations also was significatn. Five out of the eight items were significant. That is, males rated neutral jobs as more male oriented, and female rated the same neutral jobs as more female oriented. 4. In considering the future occupational goa1s, a strong relationship between sex and career aspirations were found, Male's responses more closely matched adult cultural norms than did femals' and most of the females made culturally sex-inappropriate choice. This results are discussed in view of a sex-role development model which utilizes the cognitive develop- mental processing changes proposed by Piaget in conjunction with our cultural Stereotypes.
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