View : 991 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor손승희-
dc.contributor.author정영은-
dc.creator정영은-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:06Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:06Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000013741-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206525-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013741-
dc.description.abstractModern society is greatly requesting the religious education. Because numbers of problems having been remained by industrial society avoided human company. The Christian schools in the present time must be existed with the commission of the theology and the education. There is a commission to be performed by both of the mission and the education that is based by the human freedom and liberation. An ideology of Christian School education must be clearly established to perform the right commission. But today the Korean Christian School has not obtained the outstanding ideoloy This thesis reconfirms the commission of Christian school and presents the ideology of Christian school. And also this thesis valued a ideology of Korean Christian School through the historical consideration of Korean Christian School. A method and the contents of the research are as the followwing: The first chapter will disclose a purpose of the research and a system of the thesis. The second chapter will observe the commission of the christian school education. The commission will divide into three parts; a theological and a educational and double commission. The third chapter will deal with the ideology of the christian school education. The ideolgy will divide into two parts; an educational theology and an educational philosophy. The fourth chapter will investigate Korea Christian school education ideology in history. In conclusion, this thesis will disclose a exisistence of christian school in modern society and also will observe the task that christian school must be in the future.;현 사회에서는 종교교육을 크게 요청하고 있다. 산업사회가 남긴 많은 문제가 인간을 소외시키기 때문이다. 오늘의 사회에서 기독교학교란 신학적·교육적 사명을 띤 학교로서 존재하야 한다. 기독교학교는 인간의 자유와 해방에 근거를 둔 선교와 교육을 아울러 실행해야 할 사명이 있는 것이다. 사명을 제대로 감당한기 위해서는 기독교학교교육의 이념이 뚜렷이 설정되어야 한다. 그러나 오늘의 한국기독교학교는 뚜렷한 이념을 갖지 못했다. 이 논문은 기독교학교교육의 사명을 재확인하고, 기독교학교의 이념을 제시해 보았다. 그리고 한국기독교학교의 역사적 고찰을 통하여 한국기독교학교의 이념을 평가해 보았다. Ⅰ장에서는 본 논문의 연구목적과 의의와 논문구조를 밝혔다. 현재 한국기독교학교의 존재의의상실에 대한 원인을 역사적 고찰을 통해 살펴보고 또한 그 사명을 재인식함에 목적이 있다. 이 고찰을 통하여 현재의 기독교학교가 가장 시급히 해야 할 일은 교육이념을 재설정하는 것임을 밝히고, 그 교육이념의 한 모형을 제시하고자 함에 이 논문의 의의가 있다. Ⅱ장에서는 현대사회에서 기독교학교가 수행해야 될 사명을 신학적 관점과 교육적 관점과 이중적 관점으로 나누어 살펴본 후, 기독교학교가 지녀야 할 교육이념을 교육실학적 이념과 교육철학적 이념으로 나누어 살펴보았다. Ⅲ장에서는 한국 기독교학교의 존재의의가 왜 상실되어가고 있는가를 한국 기독교학교사를 통하여 살펴보았다, 그 시기를 ①구한말의 기독교학교 (1884-1910), ②일제시대의 기독교학교 (1910-1945), ③해방후의 기독교학교 (1945-1948, 1948-1962, 1963-현재)로 나누고, 각시기 안에서 ①한국사회속의 기독교학교의 변화, ②교육신학의 변화, ③교육철학의 변화로 나누어 살펴보았다. Ⅳ장에서는 본 논문의 내용을 요약하고 앞으로 기독교학교가 해야 할 과제를 제시하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 논문의 목적과 의의 = 1 B. 논문의 구조 = 2 Ⅱ. 기독교학교의 사명과 교육이념 = 3 A. 기독교학교의 사명 = 3 1. 신학적 관점 = 3 a. 기독교학교에 있어서의 교회의 교육적 사명 = 3 b. 기독교교육으로서 의 사명 = 6 2. 교육적 관점 = 10 3. 이중적 관점 = 15 B. 기독교학교의 교육이념 = 18 1. 교육신학적 이념 = 19 a. 인간의 자유를 향한 교육신학적 이념 = 19 b. 역사과정으로서의 교육신학적 이념 = 25 2. 교육철학적 이념 = 29 a. 기독교학교 교육철학 이념 -재건주의 교육철학- = 29 b. 기독교학교 교육철학적이념이 실마리로서의 재건주의 이론 = 42 Ⅲ. 한국 기독교학교의 교육이념의 변화 = 45 A. 구한말의 기독교학교 (1884-1910) = 45 B. 일제시대의 기독교학교 (1910-1945) = 58 C. 해방후의 기독교학교 (1945~현재) = 68 D. 현재 한국기독교학교의 존재의의상실의 원인 = 87 Ⅳ. 요약과 결론 = 90 참고문헌 = 94 ABSTRACT = 100-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2999985 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject한국-
dc.subject기독교-
dc.subject학교-
dc.subject교육이념-
dc.subject.ddc200-
dc.title한국 기독교 학교의 교육이념에 대한 한 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevi, 101 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 기독교학과-
dc.date.awarded1984. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE