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繪畵本質의 還元的 追求

Title
繪畵本質의 還元的 追求
Other Titles
PURSUIT OF PAINTERLY ESSENCE THROUGH REDUCTION
Authors
金敏榮
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
회화본질환원적 추구미술회화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金馨大
Abstract
20세기 전반기 現代美術은 '큐비즘'과 '추상주의' 그리고 '표현주의'와 '초현실주의 '로 구분되며, 전반기에서 커다란 視覺의 양대산맥을 이루었다. 그러나, 후반기 현대미술은 이 두 개의 산맥을 더욱 深化시키면서 동시에 現實의 洞察을 넓이와 깊이에서 열기를 더해 가고 있다. 한편, 抽象美術은 크게 자유추상과 기하추상의 두 줄기로 나뉘며, 전자는 抽象表現에 이르러 絶頂에 달하고, 후자는 形態를 가장 단순한 기하학적 要素로 還元시킨다. 이러한 미술양식의 發展은, 1970년대에 이르러 平面化된 화면과 分析的이며 減縮的인 경향의 Minimal Art, Monochrome, Support/Surfalce로 명확하게 드러난다. 이러한 미술의 흐름속에서 本人은 繪畵의 平面性에 관심을 가지고 기하학적인 線과 모노크롬적민 面이 이루는 화면을 통하여 최소한의 造形性을 追求하면서 表面 위에서의 色의 시각적 성격을 강조하였으며, 작업과정에서 드러나는 物質性의 問題를 硏究하였다. 본 논문의 이론적 기반으로는 기하학적 순수 추상회화를 전개한 Piet -Mondrian ( 1872 ~ 1944), Minimal Art를 바탕으로 화면의 표면에 形態를 둠으로써 순수한 視覺的 空間에 의존한 Kenneth No-land ( 1924 ~ )와, 화면을 덮는 色彩로서의 物質感을 중요시하는 모노크롬 작업을 한 Robert Ryman( 1930 ~ ) , 그리고 단일화된 形態와 論理的인 단순한 構成을 한 Barnett Newman( 1905 ~1970 )의 作品을 연구하였다. 이와 함께 본인의 作品과 比較, 分析함으로써 繪畵論을 定立하고자 한다.;Modern art in the 20th century is classified into Cubism, Abstractionism, and Expressionism & Surrealism, and the two huge visual ranges of mountains were created during the early part. However, modern art in the later years has made these two ranges rather deep and zeal to insight of reality is being added in width and depth. On the other hand, abstract painting can be devided into two streams of free abstract and geometrical abstract; the former reaches its climax when it came to abstract expressionism and the latter resolves shape into the simplest geometrical element. This kind of painting style is clearly appeared in minimal art, monochrom, support/surface in the '70's which are of plane space with analytical and reductive trend. In this stream of painting, P have tried to pursue the plastic form minimum, and insited on the visual quality of colors on surface with my personal concern in the plane itself of painting which is consisted of geometrical line and monochromic plane. Through this process of my work, I have studied the matter of materiality. As theoretical basis of this thesis, I have studied on Piet Mondrian who deployed geometrical abstract painting; Kenneth Noland who relied heavily on the pure visual space by laying a shape on surface on the base of minimal art; Robert Ryman in his monochromatic works which take density significantly, covering space with colors; and Barnett Newman who created the simplified shape with theoretical simple form. I have attempted to set up a theory on painting by comparison and analysis with my work in this study.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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