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精神遲滯兒童에 있어서 形象的 刺戟과 言語的 刺戟의 再認에 관한 一硏究

Title
精神遲滯兒童에 있어서 形象的 刺戟과 言語的 刺戟의 再認에 관한 一硏究
Other Titles
(A) Study on the Recognition of Iconic Stimulus and Linguistic Stimulus in the Mentally Retarded Children
Authors
尹愛眞
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
정신지체아동형상적 자극언어적 자극자극의 재인
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송준만
Abstract
발달심리학에서는 기억에 있어서 정보의 表象(representation)에 대한 의문이 하나의 중요한 과제가 되어왔으며, 아동의 시각적, 언어적 기억에 관한 연구에서는 우세한 표상의 양상과 발달의 순서를 결정하려는 많은 연구들이 이루어져 왔다. 본 연구는 정신지체아동과 정상아동에 있어서 자극차원에서의 양상(modality)의 차이, 즉 形象的(iconic) 자극과 言語的(linguistic) 자극에 대한 再認(recognition) 수행의 특성을 비교, 조사함으로써 정신지체아동의 인지과정에 관한 자료를 얻고자 한다. 본 연구의 대상은 정신지체아동 30명, 정상아동 30명으로 총 60명이었으며, 정신지체아동과 정상아동의 정신연령을 일치시켜 각 10명씩 4세, 5세, 6세(MA4, MA5, MA6)의 6집단으로 구성하였다. 정신지체아동은 생활연령 8∼12세, I. Q 40∼70의 中度, 輕度 정신지체아동으로 통제하였다. 이들 아동에게 형상적 자극양상으로서 43항목의 단어가 手話에 의해, 언어적 자극양상으로서 같은 43항목의 단어가 口語에 의해 제시되어, 짝짓기 과제를 통하여 재인수행능력이 측정되었다. 검사는 개별적으로, Counter-balanced order에 의해 2일 간격으로 실시되었다. 가설의 검증을 위해 사용된 통계방법은 t-검증법이며, 그 결과는 다음과 같다. 1. 정신연령이 같은 정신지체아동집단과 정상아동집단 간에는 형상적 자극의 재인수행수준에서 유의한 차이가 없었다. 2. 정신지체아동집단은 정신연령이 같은 정상아동집단에 비해 언어적 자극의 재인수행수준이 유의하게 낮았다. 3. 정신지체아동집단에서 형상적 자극과 언어적 자극의 재인수행수준간에는 유의한 차이가 없었다. 4. 정상아동집단은 언어적 자극의 재인수행수준이 형상적 자극의 재인수행수준보다 유의하게 높았다. 5. 정신지체아동집단은 연령의 증가에 따라 형상적 자극의 재인수행수준이 유의하게 높아졌다. 6. 정신지체아동집단은 연령의 증가에 따라 언어적 자극의 재인수행수준이 유의하게 높아졌다. 7. 정상아동집단은 연령의 증가에 따라 형상적 자극의 재인수행수준이 유의하게 높아졌다. 8. 정상아동집단은 연령의 증가에 따라 언어적 자극의 재인수행수준이 유의하게 높아졌다.;The purpose of this study is to explore the characteristics of cognitive processing of iconic stimulus and linguistic stimulus by moderately and mildly retarded children. The research questions concerned: (1) differences in stimulus-recognition relating to presence or absence of mental retardation (2) differences in stimulus-recognition ability relating to mode of stimulus presentation (3) growth in stimulus-recognition over a three year mental age span. Subjects were 60 children, of these, 30 were mentally retarded children and 30 were nonretarded children. The mentally retarded children ranged in chronological age from 8 to 12 years and I.Q. from 40 to 70. Their mental age, as measured on the intelligence test, was matched to the mental age of the nonretarded children of 4, 5, 6 years old. The stimuli were presented as iconic signs (manual sign) or as linguistic symbols (spoken words) for 43 objects and recognition was measured by a matching-to-sample task. For the statistical analysis of the data, The results were as follows: 1. There was no significant difference between MA matched retarded groups and nonretarded groups in the performance of iconic stimulus recognition. 2. The retarded group showed significantly lower level of performance on linguistic stimulus recognition than MA matched nonretarded group. 3. The retarded group showed no significant difference between the performance of iconic stimulus recognition and, of linguistic stimulus recognition. 4. The nonretarded group showed significantly higher level of performance on linguistic stimulus recognition than iconic stimulus recognition. 5. The retarded group showed significant increase in the performance of iconic stimulus recognition as mental age increased. 6. The retarded group showed significant increase in the performance of linguistic stimulus recognition as mental age increased. 7. The nonretarded group showed significant increase in the performance of iconic stimulus recognition as mental age increased. 8. The nonretarded group showed significant increase in the performance of liguistic stimulus recognition as mental age increased.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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