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Adolphe Appia의 무대미술 연구

Title
Adolphe Appia의 무대미술 연구
Other Titles
STUDY ON ADOLPHE APPIA'S SCENOGRAPHY
Authors
진형옥
Issue Date
1984
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
Adolphe Appia무대미술ADOLPHE
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
고승길
Abstract
Adolph Appia is a stage designer and simultaneously, a theater theoretician if Switzerland , who indicated an aesthetical direction in showing the new performing way of Wagner's music-drama. He has remained outstanding achievements mainly in the field of scene design and especially, his emphasis on plastic-art into the theater through the light, having found the soul of drama in the light, was very indicative. Appia's reformation had initiated on base of the vritism against the realistic Box-Set of the 19th century, and perspective scenery in the age of Renaissance. He expressed skepticism on the simple assignment to decorative and architectural role, only, though the scenery in the age of Renaissance should have expressed the features of living human, employing the mechanism of picture, and the stage-art also should have expressed awful complains against the scenery of 19th century, for not being able representing the depth of interior, just putting to an end by touching slight outskirt of the pictures, only. His theories did not mark directly the modern drama but was founded for new production of Wagner's music-drama. His written prophecy published in 1899p as to "Music and the art of theater" was the compilation on the studies, centering around Wagner's music drama. He, as though Craig, refused poet, play, and actor at theatre and dreamt that scenographer's brain, and poem could only govern the theatre. But, apart from Craig, he thought that the center of dramatic action should lies in the actor, and insisted that the very element to enable actor's action should be the whole of the drama. Namely, he insisted to formalize the stage environments where the performer locate, and he intended to break the entire which invades the being of actor, leaving the base of stage-background at actor's reality. Further, he, as many had pointed out the matter, since Wilhelm Schlegel, requested to put into practices the light as a concrete measure to settle the contradiction between the dead stage and the living actor. If the stage decorations were dead ones, actor's movements under the same circumstance should still be the movements of the dead body. To allow organic aura between dead stage decoration and living actor, to give shine, tenderness, and beauty, and to make one feel a kind of spiritual world is moody atmosphere formed by delicate light and shadow. The substance of scenography for him is to emphasize the movement of play, and never the form of phantasm given by a stage-decoration on stage, and to form phantasm of a mankind covered under attempted mood. Appia's ideal was that while actor's body being in solid 3rd dimension, the stage shall be also the carving and plastic stage of the 3rd dimension, shall likewise distribute proper tools to the place suitable to after's location, and movement, and shall give proper outline and depth to actor and stage decoration, by use of the light of art. Although Appia didn't have sufficient chances to carry out his insists into effect, his design was filled with full of suggestion, especially, his though as to the time notion as the extension of 4th dimension, in addition to the extension of width, length, depth and space dimension must be excellent view of arts. Appiat s ideology and practice of stage arts as said above, had influenced greatly on those leading artists of the day, like Max Reinhart, Jacques Copeau, Alfred Roller, Emil Pircham and greatly respected by rising stage artists like Edmond Jones, Norman Bell Geddes, Donald Oenslanger, Lee Simonson of the States. In recent days, Wagner's music drama played on base of Appia's stage aesthetic, by Wieland Wagner received the greatest copliments, and we can observe the Appia's beginning theory of optical science which made the origin in Svoboda's Scenography, who is called as the most progressive scenographer since the 1960's.;아돌프 아피아(Adolphe Appia, 1862~1928)는 바그너 가극의 새로운 연출법을 제시하는 중에 현대연극의 미학적 방향을 예고하였던 스위스의 무대미술가이자 연극이론가이다. 그는 주로 무대미술의 분야에서 괄목할만한 업적을 남겼으며 특히 광선에 연극의 혼을 발견하고 광선에 의한 연극의 조형성을 강조한 것은 매우 예시적인 것이었다. 아피아의 변혁은 르네쌍스 시대의 원근법적 무대미술과 19세기 사실주의 무대미술에 대한 비판에 바탕을 두고 시작되었다. 그는 르네쌍스 시대의 무대미술이 회화적인 수법을 채용하여 살아있는 인간의 모습을 표현하려는 것과 무대미술이 공연물의 정서와 분위기를 표현해야 함에도 단순히 건축적이고 장식적인 역활만을 맡고 있는 것에 회의를 표명했으며 또한 19세기의 무대미술이 사실의 외피적인 것만을 표현하는데 그치고 사실의 내면까지를 표현하지 못하는 것에 크게 불만을 표시했다. 그의 이론은 직접 현대연극을 목표로 한 것이 아니고 바그너 가극의 새로운 연출을 위하여 수립된 것으로 1899년에 출간한 그의 예언서 「음악과 무대장치」는 바그너 가극을 중심으로 한 연구를 집성한 것이다. 그는 크래이그(Edward Gorden Craig, 1872~1966)처럼 시인과 희곡과 배우를 극장에서 거부하고 무대예술가의 시와 두뇌만이 연극을 지배할 것을 꿈꾸었다. 크래이그와는 달리 그는 극적행동의 중심이 배우에 있다고 생각하고 배우의 행동을 가능케 하는 것이 곧 연극의 전부라고 주장하였다. 말하자면 그는 연기자가 위치하는 무대적 환경을 양식화 할 것을 주장한 것으로서 무대장치의 기초를 배우의 현실성에 다 두고 배우의 존재를 침해하는 모든 것을 타파하고자 하였다. 또한 그는 빌헬름 슐레겔(Wilhelm Schegel)이후 여러사람에 의하여 지적된 문제로서 죽은 무대와 살아있는 배우와의 모순을 해결하는 구체안으로 광선을 응용하기를 요구하였다. 무대장치가 죽은 것이라면 배우의 운동도 그것 속에서는 죽은 육체의 운동에 불과하다. 죽은 무대장치와 살아있는 배우간에 유기성을 부여하고 배우의 동작에 윤기와 유연함과 아름다움을 부여하고 일종의 영적세계를 느끼게 하는 것은 정교한 빛과 그림자가 조성해 내는 정조적인 분위기이다. 그에게 있어서 무대예술의 본질은 희곡적 동작을 강조하는 것이며 결코 무대상에 하나의 무대장치가 주는 환영을 조성하는 것이 아니라 의도한 바의 정조에 싸여있는 한 인간의 환영을 조성하는 것이다. 아피아의 이상은 배우의 육체가 3차원의 입체적인 이상 무대도 3차원의 것인 조소무대이어야 하며 배우의 위치와 운동에 적합한 도구류를 배치하며 또한 예술적 광선의 사용에 의하여 배우와 무대 장치에 적절한 윤곽과 깊이를 주는 것이었다. 아피아는 그의 주장을 실행할 기회를 충분히 갖지 못했지만 그의 무대 디자인은 암시력에 충만되어 있으며 특히 그가 폭과 길이와 깊이의 공간적인 차원의 확충에 부가하여 시간의 관념을 4차원의 확충으로 생각한 것은 매우 탁월한 예술관이라고 해야 할 것이다. 이러한 아피아의 무대미술적 이념과 실천은 막스 라인하르트(Max Reinhart), 쟉크 코포(Jacques Copeau), 알프레드 롤러(Alfred Roller), 에밀 피르함(Emil Pircham) 같은 당대의 지도적인 무대예술가들에게 영향을 주었으며 미국에서는 에드먼드 죤슨(Edmond Jones), 노만 벨 거데스(Norman Bel Geddes), 도날드 웬스레거(Donald Oenslanger), 리 사이먼슨(Lee Simonson) 같은 신진 무대미술가들에 의해 크게 신봉되었다. 최근에 이르러서는 빌란드 바그너(Wieland Wagner)에 의해서 바그너의 자극이 아피아의 무대미학을 바탕으로 하여 공연되어져 최고의 찬사를 받았으며 60년대 이후에 가장 진보적인 무대미술가라고 불리우는 스보보다(Svoboda)의 시노그라피(Scenography)에도 아피아의 초기적 광학이론이 근원을 이루고 있는 것을 볼 수가 있다.
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