View : 57 Download: 0

Alban Berg의 현악4중주 'Lyric Suite'에 관한 연구

Title
Alban Berg의 현악4중주 'Lyric Suite'에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Alban Berg's for string quartet
Authors
金庚子
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Alban Berg현악4중주Lyric suitestring quartet
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성두영
Abstract
Alban Berg는 그의 스승인 Arnold Scho¨nberg의 영향을 받아 1925년부터 12음기법을 작품에 도입하기 시작했다. 1926년에는 에 이어, 두 번째로 12음기법을 도입한 작품인 가 작곡 되었다. 본 논문에서는 12음기법과 무조주의(atonality)를 한 작품속에 병용시킨 작품 현악4중주를 위한 를 연구하였으며 이 연구를 통해 이 작품에 사용된 음열의 특성과, 음열사용기법, 또한 각 악장의 구조 및 연관성을 알고자 하였다. 이 곡에 사용된 음열은 제 1악장의 대칭적 온 음정음열(sym-metrical all-interval series)에 기반을 두고, 각 악장에서 변형시켜 사용했으며, 한 악장에 두개 이상의 음열이 사용되기도 했다. 음열의 사용기법으로는 횡적, 종적결합방법, 교차적인 방법, 복합적 음열사용방법과, 음열의 분할사용방법등이 쓰였다. 또한 무조로 작곡된 부분에도 12음열을 선율로 사용했으며, 각 악장은 앞 악장의 악구를 인용함으로써 긴밀히 연결되어 있다. 전 악장을 통해 강조된 F음은 이 곡의 작곡동기가 된 Hanna Fuchs 부인을 의미하며, A. Berg와 H. Fuchs의 머리글자인 A, B^(b), B, F가 음열사용에 영향을 주었다.;Since 1925, Alban Berg began to bring dodecaphonic technique to his work, which was influenced by his teacher, Arnold Scho¨nberg. Therefore, after , he composed which was the second work of using dodecaphonic technique in 1926. In this thesis, the writer studied for string quartet, which used dodecaphonism and atonality at the same time, to show not only the character of the series and the using method of the series, but also the structure of each movement and the connection of it. However, the series being used in the work, based on symmetrical all-interval series of the first movement, but it was changed at each movement, and it also can be found more than two in one movement. As using methods of series, there used horizontal and vertical method of combination, the cross method, the using series of complex method and segmental using of series. Furthermore, the twelve-note series was used as a melody at the part which was composed by atonality. Every movement is connected very closely by quoting the front phrases. The note 'F' which was stressed throughout the whole movement, is a symbol of Mrs. Hanna Fuchs, who was a motivation of this piece. The notes 'A, B^(b), B, F' which were the head words of A. Berg and H. Fuchs, have influenced to the using of the series.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE