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Alvin Ailey에 關한 硏究

Title
Alvin Ailey에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on Alvin Ailey : analysis about the major works of Alvin Ailey
Authors
南診熙
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
Alvin Ailey앨빈 에일리무용주요작품
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
陸完順
Abstract
Alvin Ailey was born in Rogers, Texas i n 1931. In 1954, he made his debut at Broadway as the leading dancer in the musical House of Flowers. Gradually, Ailey established his separate indentity as a dancer, choregrapher and he formed h i s own company, the Alvin Ailey American Dance Theater. Ailey's seven member Company made its debut in 1958 at the 92nd Street YMHA. With his 1958 work Blues Suite Ailey was clearly recognized as the major voice of the American black in dance. Less than two years later, there was universal acclaim for Ailey's Revelations, a brilliant evocation of the black experience, tracing its evolution from the oppression of slavery through exultation in freedom to a final triumph of the spirit, Ailey is definitely not a member of the avant garde. In some ways, he has gone back to the simple, direct style of Denishawm. He has made his stage a place where various styles of dance can be presented in proximity to one other, and he has brought about a fusion of balletic, jazz, and morden techniques. Some critics has been accused, with some justification, of becoming too slick, too self-conscious, and too much a salesman of dance. So far, I've look about Ailey'S works and achivements. In this paper I've grasp some questions analysing subject, music, costume, and movement in his major works. And, I aim to the course that morden dance should take in the future. Considering the fact mentioned about, I set a structure of my thesis as follows; Part Ⅰ: Introdution Part Ⅱ: Life of Alvin Ailey Part Ⅲ: The style of works, and achivements of Alvin Ailey Part Ⅳ: Analysis about major works of Alvin Ailey (Blues Suite, Revelations, Masekela Langage, Myth, Flowers, Choral Dance, Cry, Hidden Rites, Night Creature) Part Ⅴ : Conclusion The writer wishes that Modern dance circle may be joined ith wordly trend by studying Alvin Ailey to render an aid to the reative activity of Modern dance circle.;앨빈·에일리 (Alvin Ailey)는 美國 뿐만 아니라 世界的인 舞踊家이자 按舞家로서 美國 黑人의 地位와 이미지, 그리고 美國社會속에서 黑人의 역할을 고취하였을 뿐만 아니라 現代舞踊의 發達에 크게 이바지하고 있는 人物 中의 하나이다. 그의 作品世界의 特色은 재즈식 움직임을 使用하여 黑人들의 어떤 體驗을 능수능란하게 傳達하고,入關의 肉體에 對한 無限한 可能性을 提示해 주었던 앨빈·에일리 (Alvin Aliey 1931 ∼)는 美國에서 그의 獨特한 主題와 理念으로 舞踊活動에 전념하여 오늘날의 現代舞踊 發展에 크게 공헌하였다. 따라서 本論文에서는 生涯에서 그의 成長過程과 活動을 살펴보면서 黑人舞踊家 앨빈·에일리의 作品世界와 業績을 考察하였다. 그리하여 그가 現代舞踊界에 남긴 主要作品을 分析하여 世界的인 舞踊藝術의 普及과 發展에 미친 影響力을 밝히고자 한다. 앨빈·에일리의 主要作品分析은「블루스 組曲(Blues Suite : 1958)」 「啓示(Revlations : 1960)」「合唱舞踊 (choral Dance : 1971)」 「외침 (Cry) : 1971)」등 9個의 作品으로써 意義와 內容을 分析하였다. 첫째, 「블루스 組曲 (Blues Suite : 1958)」은 南部地方의 뜨거운 熱氣, 목화밭, 판자촌, 매음굴의 世界를 나타내어 南部黑人의 絶望과 분노 등을 잘 묘사하고 있으며, 지금까지 앨빈·에일리의 레퍼토리가 되고 있는 훌륭한 作品이다. 둘째, 「啓示(Revlations : 1960)」는 美國社會에서 人種差別로 겪는 黑人들의 체험담을 通하여 苦難, 憤怒, 精神的 갈등 等을 잘 묘사하고 있을 뿐만 아니라 겉보기에는 단순하면서도 그 이면에는 미묘하고도 정교함이 있을 뿐만 아니라 지나친 노출에도 不拘하고 新鮮함이 있다. 세째, 「合唱舞踊(Choral Dance : 1970)」은 일련의 宗敎的 儀式과 행렬기도를 거행하고 있는 한 社會를 묘사하고 있으며, 音樂과 잘 어울리는 動作들을 使用하여 效果的으로 主題를 傳達하고 있다. 네째, 「외침(Cry)」에서는 모든 黑人女性들을 위해 만들어진 作品이며 黑人들의 무리가 되는 아프리카, 都市에서의 絶望, 그리고 自由에 對한 갈망 등을 表現하여 관중에게 공감을 주었으며 創作活動에 至大한 공헌을 하였다. 以上과 같이 앨빈·에일리의 作品을 考察할 때 그 特色으로써 上流社會의 趣味主義를 滿足시키기 위한 것이 아니라 大衆的인 素材를 選擇하여 上流, 中流, 下流社會를 包含시켜 大衆들과 呼吸할 수 있는 舞踊家임을 再確認시켰다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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