View : 1183 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor성옥희-
dc.contributor.author권경완-
dc.creator권경완-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:58Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:58Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000013718-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206432-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013718-
dc.description.abstractNowadays fiber arts come to establish its position steadily in modern creative art and expand its realm acceding to the expression applying the materials and techniques through many fiber artists' participation and the development of industrial culture. In this movement, modern artists' consistent working activities based on the variety of material and the technical flexibility which fiber arts possess innately, make fiber arts emerge from the stage like simple mural hangings and make them appear among the life environmental art, architecture and sculpture. So at last, fiber arts became identified completely as a pure art. Therefore, in this thesis, I've studied on various working techniques of tapestry which can be called traditional in fiber arts and accordingly analyzed its expressional effect to widen the practice of those techniques. Also I've tried to search the relationship among the intended plastic, visual and spatial qualities expressed in my work with the expressional methods of three fiber artist who exert influence on my work, i.e., Kusama Desuo, Warren Seeling and Sheila Hicks. Through such studies and working, live made best use of inherent flat quality of tapestry at the same time I've searched the relief effect that matches naturally with modern architectural constructions.;오늘의 섬유예술은, 많은 섬유예술인들의 참여와 산업문명의 발달로 새로운 소재와 기법이 개발되어 감에 따라, 현대 조형예술 속에 그 자리를 확고히 하면서 영역을 확대시켜 가고 있다. 이러한 움직임 속에서, 섬유예술만이 지니는 소재의 다양성과 기법의 융통성, 그리고 표현형식의 자유로움을 바탕으로 한 현대 섬유예술가들의 꾸준한 작업활동은 섬유예술을 단순한 벽장식용품에서 탈피시켰고, 환경예술, 건축, 조각에까지 등장시켰으며, 마침내는 완전한 하나의 순수예술의 차원으로 끌어올렸다. 이에 본 논문은 섬유예술에 있어서 전통적이라 할 수 있는 타피스트리의 다양한 제작 기법을 고찰하여, 그에 따른 표현 효과를 분석함으로써, 기법 응용의 폭을 넓히고자 하였다. 그리고 현대 섬유예술가들 중에서 본 연구자의 작품 제작에 영향을 준 새 작가-쿠사마 데쓰오(草間喆雄)·와렌 실릭( Warren Seelig)·쉴라 힉스(Sheila Hicks)-의 작품에 나타나는 표현방법을 연구함으로써 본인의 작품에 의도되어진 조형성, 시각성 그리고 공간성과의 연결을 찾고자 하였다. 이러한 고찰과 작품제작을 통하여 타피스트리가 지니는 고유한 평면성을 그대로 살림과 동시에 현대 건축 구조물에 자연스럽게 어울러지는 부조적 효과를 함께 추구하고자 하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구범위 및 방법 = 1 Ⅱ. 본론 = 3 A. 섬유예술의 고찰 = 3 B. 타피스트리의 기법 = 5 C. 섬유작가의 표현 방법 = 12 1. 쿠사마 데쓰오 (草間喆雄 ) = 12 2. 와렌 실릭 (Warren Seelig) = 16 3. 쉴라 힉스 (Sheila Hicks ) = 20 D. 작품제작 배경 및 분석 = 25 Ⅲ. 결론 = 37 참고문헌 = 39 ABSTRACT = 41-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2442673 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject타피스트리-
dc.subject기법-
dc.subject표현방법-
dc.subject작품제작-
dc.title타피스트리의 기법과 표현방법에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on Technique and Expressional Method of Tapestry : mainly on working activity-
dc.creator.othernamekwon, Kyung-wan-
dc.format.pagevi, 42 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공-
dc.date.awarded1986. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE