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正常兒와 情緖不適應兒가 知覺한 어머니의 對話形態에 관한 比較硏究

Title
正常兒와 情緖不適應兒가 知覺한 어머니의 對話形態에 관한 比較硏究
Other Titles
(A) comparative study of the normal and emotionally disturebed children's perception on their mother's communication patterns
Authors
黃馥鮮
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
정상아정서부적응아대화형태
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金賢順
Abstract
본 연구는 정상아와 정서부적응아, 더불어 증상이 상반적인 공격성아동과 퇴행성 아동 간의 어머니의 대화형태를 비교하여, 대화형태가 아동의 독특한 행동 형성에 어떠한 영향을 미치며, 어떠한 행동과 관련이 높은 가를 밝히고자 한다. 그리고 정서부적응아 교육에 성공적인 변화를 도모하기 위하여, 교육상황과 일관된 가정 내 대화형태를 설정하는데도 도움을 주고자 한다. 본 연구에서는 아동이 지각한 어머니의 대화형태를 객관적으로 정의된 21항목의 세부적 준거에 의해, 명령적 형태·위치 지향적 형태, 인간관계 지향적 형태로 검사하는 Gumperz의 아동용 질문지를 사용하여, 국민학교 5학년에 재학하고 있는 정상아동 70명, 정서부적응아동 70명 그리고 공격성 아동 20명, 퇴행성 아동 20명의 어머니의 대화형태를 비교하였다. 따라서 연구 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 정상아동의 어머니는 아동을 훈육하는데 있어서 행동의 결과가 아동과 부모에게 어떤 영향을 미치는가 하는 측면을 고려한 인간관계지향적 대화형태를 사용한다. 2. 정서부적응아의 행동을 통제하기 위한 어머니의 대화형태는 대부분 명령적 대화형태와 위치 지향적 대화형태를 자주 사용한다. 3. 공격성 아동의 어머니는 아동이 문제 행동을 보일 때 마다, 설명이나 설득없이 금지 명령을 내린다거나, 욕을 하고 꾸짖으며, 심지어는 아동을 때리고, 애정 박탈의 위협까지 표현된 명령적 대화형태를 사용한다. 4. 퇴행성 아동의 경우는 어머니가 아동의 행동을 통제함에 있어서 아동의 지위나 학년 및 성별과 관련된 기준을 설정하여 행동에 제한을 가하는 위치 지향적 대화형태를 사용한다.;This Study purported to answer the questions how the mothers' communication patterns affect their children's behavior formation and what behaviors are related with such communication patterns. The Study was designed to answer the above questions by comparing the normal and the emotionally disturbed children, and the aggressive and the withdrawn children whose symptoms were considered different due to their mothers' communication patterns. A questionnaire designed by Gumperz was used, which was formulated by three types of communication patterns such as imperative, position-oriented and person-oriented. It was composed of 21 items which defined the mother's communication pattern objectively. The data were based on the Children's perception of their mothers' communication patterns. The subjects were 70 normal children and 70 emotionally disturbed children along with 20 aggressive children and 20 withdrawn children in the 5th grade of elementary schools. The results of the investigation were as follows; 1. The mothers of the normal children tended to use the person-oriented communication pattern, which was concerned with how such communication pattern would affect children and parent in nurturing the children. 2. The mothers of the emotionally disturbed children used mostly the imperative and the position-oriented communication patterns, which were more concerned in controlling the children.3. The mothers of the aggressive children tended to use the imperative communication pattern. They gave their children prohibitive order without explanation or persuation, and abused, beated and threatened them depriving any expression of love whenever the children showed problematic behaviors. 4. The mothers of the withdrawn children used the position- oriented communication pattern, which was concerned with basic norms related to their children's status, grade and sex in controlling their behaviors. In conclusion, the result of the study is viewed to contribute a guideline for formulating a communication pattern in a family setting in accordance with the educational approaches for the emotionally disturbed children.
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