View : 670 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김혜경-
dc.contributor.author황계자-
dc.creator황계자-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:55Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:55Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000013715-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206402-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013715-
dc.description.abstractDeveloped along with the history of man, tapestry became a primary plastic art in the realm of modern arts. Through many artists' efforts to access to the essential elements of beauty, modern tapestry can be artistically expressive stepped over from the craft stage. The artistic expression of an individual can be attained by expressing the inner aspect of him, not only by imitating the nature. In this thesis, to investigate how the aesthetic experience caused by nature, i.e., earth, water, air and fire, can be expressed in a tapesty, I chose a work which has a prominent image of the material. Also I tried to concentrate on the various textures different from those of the ocher plastic arts. The texture in the art can be formed by the material and techniques. At present time, the techniques are very various through consistant development. However, in this thesis, throughout referential works and pictures, I considered the effect of the technique with which we can formulate the relief and the cubic on the basis of these theories, I made my work by taking the image of evening glow and sea and tried to express the characteristic soft quality of the material by using the Soumak technique.;인류의 역사와 함께 발전해 온 타피스트리는 현대 미술 속의 조형 예술로서 확고한 기반을 다지게 되었다. 현대 타피스트리는 공예적인 단계를 지나 미의 본질적 요소에 접근하려는 많은 예술가들의 노력에 의해 예술적 표현이 가능하게 된 것이다. 이러한 예술적 표현은 단순한 자연의 모방에 그치지 않고 진실한 내면세계를 나타냄으로써 그 길이를 더하게 되리라 생각되어 진다. 따라서 본 논문은 자연 즉 땅, 물, 공기 그리고 불등에 의한 미적 체험이 타피스트리를 통하여 어떻게 표현되어 지는가를 보기 위하여 소재에 대한 이미지가 두드러진 작품을 선별하여 보았다. 또한 타피스트리가 나타내는 다양한 질감은 시각적인 것과 촉각적인 질감으로 분류되어 지는데, 이러한 질감은 서로 상호 보완적 관계를 갖는다. 또한 기법에 따라서는 시감각과 촉감각에 의한 질감이 다르게 나타내어 지기도 한다. 현대에 이르러 기법에 대한 끊임없는 개발로 종류가 다양해졌으나, 여기서는 부조적인 것과 입체적인 형태를 나타낼 수 있는 기법이 대한 효과를 문헌과 그림을 통하여 알아 보았다. 이상의 이론들을 바탕으로 노을과 바다라는 자연을 소재로 하여 작품을 제작하였으며 주로 Soumak기법을 사용하여 소재가 지닌 부드러운 흐름을 나타내고자 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구범위 및 방법 = 1 Ⅱ. 본론 = 3 A. 자연과 타피스트리 = 3 B. 타피스트리의 질감 표현 = 10 1. 질감의 특징 = 10 2. 기법에 의한 효과 = 13 C. 작품제작 및 분석 = 24 Ⅲ. 결론 = 37 참고문헌 = 38 ABSTRACT = 39-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4486438 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject타피스트리-
dc.subject질감-
dc.subject효과-
dc.title타피스트리의 질감 효과에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Effect of Tapestry Texture-
dc.creator.othernameWhang, Gye Ja-
dc.format.pagevii, 40 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공-
dc.date.awarded1986. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE