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탈춤에 있어서의 疎外克服

Title
탈춤에 있어서의 疎外克服
Other Titles
(The) Overcoming of the Alienations in the Mask-Dance Drama : Centering Around the Aristocrats' Scenes
Authors
孫慶愛
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
탈춤소외극복민중의식양반과장
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김호순
Abstract
탈춤은 민중공동체의식의 소산으로서 놀이를 하는 이와 구경하는 이의 구분이 어려운 철저하게 민중에게 귀속된 놀이이다. 따라서 이러한 탈춤의 대동놀이적 특성에 촛점을 맞추어 탈춤의 양반과장에 나타난 민중의 대변인 말뚝이의 소외를 부정과 신명을 통하여 分析하였다. 本論에 앞서 Ⅱ장에서는 이러한 민중놀이인 탈춤에 나타난 소외극복의 양상을 연구하기 위해 탈춤이 연행되던 조선 후기의 사회 경제적 배경의 고찰을 하였다. 그 결과 양반과장에 나타난 말뚝이의 소외상이 탈춤이 놀아지던 시대의 사회적 배경과 직접적인 연관이 있음을 알 수 있었다. 또한 시대적 배경과 더불어 양반과장의 등장인물인 노비 말뚝이의 신분을 조사하였다. 이러한 노비실상의 연구에서 도시탈춤에 등장하는 말뚝이의 풍자의식의 배경이 드러났다. 탈춤이 행해지던 경기도·경상도·황해도 지방의 노비인구의 비교는 지역에 따른 탈춤의 비판의식의 차이점을 규명하도록 해주었다. 즉 경기도·경상도·황해도 지역의 노비숫자의 비교分析에서 황해도 지역의 노비숫자가 가장 많음을 알 수 있었다. 노비의 수는 억압받는 민중의 수를 나타내므로 황해도가 가장 억압받는 피지배층이 많음을 의미하는 것이다. 따라서 황해도 지역에서 연행되던 봉산탈춤의 양반과장에서 양반에 대한 말뚝이의 부정의식이 가장 강렬한 이유를 추측 할 수 있었다. Ⅲ장에서는 상층인 양반계급의 억압에서 나타나는 말뚝이의 소외상을 도시탈춤 5개본의 양반과장 分析을 통해 규명하였다. 그 결과 양반과장에 나타난 말뚝이의 소외가 부정적 비판의식과 신명을 통해서 극복됨을 보았다. 그러나 양반과정에서 보여준 말뚝이의 소외극복은 놀이정신안에서만 가능함을 전제로 하였다. 왜냐하면 양반과장에서는 말뚝이의 소외극복이 부정의식으로서가 아니라 풍자적 비판의식으로 表出되었기 때문이다. 이상에서 살펴보았듯이 탈춤은 봉건적 신분사회를 살아간 억압된 민중들의 부정적 비판의식이 예술적으로 형상화된 우리의 전통적 민중문화이다. 그러므로 탈춤에 대한 이해는 그 시대를 살았던 민중들의 모습과 관계되어 이루어져야 하며 바로 이점은 오늘날을 사는 우리들에게도 시사하는 바가 대단히 큰 것이다. 따라서 탈춤을 지나가버린 과거의 예술형식으로만 파악하는 고답적인 자세에서 벗어나 항상 새로운 방향과 가능성을 제시하려는 노력은 우리 모두의 과제가 되어야 할 것이다.;A product of the popular consciousness of the community, the mask-dance drama is the play in which it is difficult to those are playing from those who are watching and which belongs to the popular thoroughly. Thus, centering around such playing-together characteristics of the mask-dance drama, I analyzed, in terms of the negation and trance, the alienation of Maldugi who appeared in the aristocrats' scenes as a spokesman of the then popular. In chapter Ⅱ, I surveyed the social and economic backgrounds of the late Yi Dynasty when the mask-dance drama had beer pre-valent for revealing the aspects of overcoming the alienations in the mask-dance drama of one of the popular plays, and checking what the consciousness of the popular had been like. The result was that I knew the appearance of the alienations of Maldugi had had close and direct relations with the social backgrounds of the period when the mask-dance drama had been played. In chapter Ⅲ, I tried to study the overcoming of the alienations through the negation of Marcuse-ideological background of the overcoming of the alienations. But, I examined about not only the overcoming of the alienations through the negation but also through the trance. Because the mask-dance drama is not ideology, but the play. The negation of Marcuse was substituted for the satirical critical consciousness of Maldugi in the aristocrats' scenes and this satirical critical consciousness presented possibility of the overcoming of the alienations of the popular. Thus, I knew that the alienation of the Maldugi which the servant class has been alienated by the tyra-nny of the nobilities represented the alienation of the popular and the overcoming of this alienation appeared when the satirical critical consciousness of Maldugi with trance in the mask-dance drama, the play of the popular, were completely fused in the process of the playing together by the people. This process of the overcoming of the alienations appeared through the analysis of the aristocrats' scenes of the five manuscripts of the mask-dance drama playing in town. As has been considered above, the mask-dance drama is one of the Korean traditional popular cultures in which was arti-stically embodied the negative, critical consciousness of the oppressed popular living in the feudal society of the caste system. Thus, the understanding of the mask-dance drama cir-cumstances of the lives the then popular and this point gives a lot of suggestion to us, people living in present times. Therefore, all of us, I think, will have to make efforts to give? the study of the mask-dance drama new directions and possibilities, out of the easy-going thinking that the mask-dance drama is nothing but the old art form of the past.
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