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形象을 通한 內面世界의 Image 追究

Title
形象을 通한 內面世界의 Image 追究
Other Titles
PURSUIT OF INNER WORLD'S IMAGES THROUGH FIGURATION
Authors
차명임
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
형상내면세계이미지회화Image
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김형대
Abstract
현대미술의 흐름은 빠른 週期로 변모해 가며 오늘에 이르고 있다. 그 흐름을 살펴보면 낭만주의, 인상주의, 상징주의, 조형추구주의의 경향(야수파·미래파·추상·입체), 다다와 초현실주의, 50년대의 서정추상, 60년대 新具象으로 요약된다. 여기에서 우리는 인상주의를 祖父로 하는 일련의 형식추구 경향과 낭만주의를 祖父로 하는 구상의 전통이 父叉하고 있음을 발견할 수 있다. 여러 이즘이 각양각색의 특성을 나타내며 변화하는 根底에는 공통적으로 작가 특유의 개성적인 이미지 창조의 노력이 드러나고 있다. 그림은 작가 자신의 삶에 대한 인식과 관심, 시각의 표현이고 그의 입장을 반영한다. 그 점에서 그림은 한 화가의 人生觀과 世界觀의 産物인 것이다. 본인은 작품을 제작하는 과정에 있어 자신의 특징과 가치가 담겨 있다고 여겨지는 본질을 內面世界에서 찾았으며, 상상에 의해 외부의 현실과 거기에서 느낀 내적 감정을 결합시킴으로써 形象을 통한 內面世界의 이미지를 추구하였다. 따라서 本 論文의 理論的 基盤으로는 內面世界를 重視하며 나타난 상징주의와 초현실주의를 내용적인 면에서 연구하였으며, 상징주의 작가인 Paul Gauguin의 형상과 색채의 주관적 구성, 형이상학파 작가인 Giorgio de Chirico의 비실재적 공간, 초현실주의 작가인 Max Ernst의 물체의 우연한 만남을 방법적인 면에서 본인의 작품과 연관지어 연구하였다.;Nowadays, the tendency of contemporary art has changed in a fast manner. To discuss these streams, we can differentiate them as : Romanticism-Impressionism-Symbolism-Tendency of pursuing Plasticism (Fauvism·Futurism·Abstrationism·Cubism)-Dadaism and Surrealism-Emotional Abstractionism in 50's - Nouvelles Figurations in 60's. Here we can discover the tendency of the pursuit of form whose basis is in Impressionism and the tendency of figuration whose basis in Romanticism are appeared in turn. Generally these various kinds of isms show us the desire of each artist's creation for idiosyncratic 1mage. The paintings reflect each artist's life view and his concern. In that point, the paintings are the products of the artists' human and worldly view. In the process of making the work, I have tried to Include my special points and values and found that basic points in the inner world. Also I have pursued inner world's images through figuration by collaborating imagination of external reality and the resulting internal feeling. For the fundamental contents of this dissertation, I have researched symbolism and surrealism according to the importance of inner world. For a methodical way, I have researched the artist of symbolism, Paul Gauguin's subjective coloring and symplification of forms, the mataphysical artist, Giorgio de Chirico's unreal space and the artist of surrealism, Max Ernst's coincidental rendezvous in objects comparing with my works.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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