View : 489 Download: 0

惠岡 崔漢綺의 唯氣論的 知識論

Title
惠岡 崔漢綺의 唯氣論的 知識論
Other Titles
Ki-Solismical (唯氣論的) Epistemology of Hye Kang Choi Han Gi
Authors
李奇玩
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
혜강최한기유기론지식론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정세화
Abstract
개화기 이후 한국에 근대교육이 시작되면서, 우리의 교육계는 외세에 의해 타율적으로 근대화 곧 서구화식 과정을 밟아왔다. 그러나, 우리의 전통사상 속에서도 자율적인 근대화를 이룰 수 있는 근대적 교육이론이 태동하고 있었다. 본 연구의 목적은 唯氣論의 근대적 완성자인 惠罔의 지식론에 촛점을 두고, 지식의 성격을 규명함으로써, 서구사상에 앞서 한국에 자체적으로 성립되었던 합리적 ,경험적 교육사상의 원형이 있었음을 밝혀보고자 하는 것이다. 이를 위한 방법은 그의 저서와 관련 저서에 의한 문헌연구에 의해 이루어졌다. 연구의 내용 및 과정은 다음과 같다. 제2장에서는 혜강철학의 연원으로서, 唯氣철학의 전개과정과 본체론 인성론을 살펴보았다. 제3장에서는 혜강 지식론의 전제작업으로서 혜강의 본체론과 인성론을 살펴보았다. 제4장에서는 혜강 지식론의 기본 개념과 지식의 획득과정을 통해 지식의 성격을 규명하고, 교육과의 연계성을 살펴보았다. 제5장에서는 지식론을 재해석하여, 현대교육에의 시사점을 찾아보고자 하였다. 혜강의 경험적, 실용적, 과학적 지식론은 유학의 기반에서 근대적 사상으로 발전한 것이나, 현실화의 기회를 갖지 못하였기 때문에, 한국의 근대화는 외세 의존의 길을 걷게 되었다. 인간을 모든 행위의 주체자로 평가한 점과, 推測의 탐구논리, 경험적 교육방법 등은 현대교육에 시사점을 주고 있으며, 이러한 전통의 체계화 작업을 통해 합리적인 교육을 모색할 수 있으리라 생각된다.;The purpose of the study was to make clear rational and empirical educational theory existed in Korea itself, by investigating the characteristics of knowledge, focus on the epistemology of Hye Kang. Hye Kang (惠岡, 1803-1877) attempted to established a field of learning based on a new methodology by advocating experimentalistic ideas. The study was performed by reviewing the Hye Kng's works and other books concerned with the topic of the study. The contents and processes of the study are as followes: In chapter 2, as the origin of Hye Kang's Philosophy, the development of Ki-solism and the view of the world and human being are reviewed. In chapter 3, Hye Kang's view of the world and human being are reviewed. In chapter 4, the researcher clarified the characteristics of the knowledge by researching basic conceptions of Hye Kangs epistemology and the process of knowledge acquirement. And relationships between his epistemology and educational thought are reviewed. In chapter 5, the researcher reinterpreted Hye Kang's epistemology and study suggestions for the modern education. The emperical, practical and scientific characterisics of Hye Knag's epistemology, had developed into a modern idea from base of Confucianism. But as it could have hardly a opportunity of actualizatlon, the process of modernization had depended on outside power. Especially, his estimation of human being, the logic of Chu-Chuk (推測) and empirical methods give suggestions to modern education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE