View : 407 Download: 0

現代 韓國畵의 非具象 硏究

Title
現代 韓國畵의 非具象 硏究
Other Titles
(A) Study on the Non-plastic Oriental Painting in Korea
Authors
張周炫
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
현대 한국화비구상Non-plastic Oriental Painting
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안동숙
Abstract
이 論文은 1950年代末를 中心으로 대두된 現代 東洋畵에 있어서 非具象繪畵의 근본적인 發生動機와 여기에 관련된 中國美術과 西歐 抽象과의 연결점은 어떠한 것인가를 살펴 보면서 우리나라 現代 東洋畵의 새로운 方向 設定의 可能性을 제시하려고 하였다. 現代 東洋畵壇에서 전래적인 것과는 다른 차원인 추상이니 비구상이니 하는 회화가 나타나기 시작한 것도 이미 오래전의 일이다. 이 현상은 東洋畵를 東洋 固有의 精神에 따라 現代的인 感覺體系로 表現하려는 움직임을 말해주는 것이며, 또 다른 方向으로는 급변하는 가운데 다종 다양한 表現으로 나타나는 西歐美術에 刺戟을 받아 東洋의 抽象精神을 西歐的인 技法과 材料의 導入으로 表現하고자 함이라 하겠다. 이로써 東洋畵는 새로운 契機를 맞게 되었으며 作品이 지니는 구체적인 領域을 벗어나 좀 더 새로운 내용, 새로운 形式의 東洋畵를 要求하기 시작한 것이다. 사실 東洋畵에서 抽象의 意味는 禪思想에 입각한 寫意的인 表現으로 東洋的 思考方式의 文人畵 氣質로 表現될 수 있다. 또 美國의 액션ㆍ페인팅, 프랑스의 앙포르멜 思潮들을 살펴보면 西洋畵의 抽象表現 主義와의 교접의 可能性을 보여주는 일례가 된다. 이런 관점에서 볼 때 東洋畵에 있어서의 抽象性의 문제는 西洋의 表現主義的 影響보다는 東洋畵의 傳流에 內在해 있는 精神的 基調에 의해 定立될 수 있는 것이다. 그러나 이러한 시점에서 現代 韓國 東洋畵의 문제점은 새로운 藝術世界를 創作하기 위한 통찰력을 갖추어야 하며 이런 통찰력을 얻기 위해서는 未來를 내다볼 수 있는 양식을 갖추어야 한다. 이로써 現代 韓國東洋畵의 새로운 美의 創造와 발전적 可能性을 보여줄 수 있는 것이다.;In Korea, the non- plastic painting in the modern oriental painting appeared at the end of 1950s. What was the fundamental motive of its occurance? What kinds of relations had it with the Chinese painting and the western abstract painting? In this thesis, finding out of the solutions of these two questions, I intended to show the possibility of setting up the new directions for development of the modern oriental painting in Korea. In the world of modern oriental painting, the non- plastic painting or the abstract painting, which is different from traditional painting, appeared long ago. It is the trends that try to represent peculiar spirit to the orient through the system of con temporary feelings; to express abstract spirit of the orient by means of applying the western techniques and materials to the oriental painting, incited to pursue various kinds of expression by the western arts. In this point of view, it has faced a turning point to request new forms and contends in the oriental painting with overcoming the limit of formality. The abstraction in the oriental painting means the representation of ideas based on Zen and is derived from the characteristics of the literary men's paintings. On the other hand, with regard to "Action Painting" in America and "Unformal" in France, it is an instance that shows the possibility of contact with abstractionism in the western painting. The problem of the abstraction in the oriental painting doesn't depend on the expressionism in the western arts, but on the spiritual basis living in the tradition of the oriental painting. Therefore, the solution of this problem should follow after the spiritual side in the oriental painting. However, the in sight into the creation of new arts as well as the appreciation of tradition is important and indispensible for the possibility of future growth in the modern oriental painting.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE