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現代 韓國畵의 抽象表現主義에 관한 硏究

Title
現代 韓國畵의 抽象表現主義에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Principle of Abstract Expression in the Modern Korean Painting
Authors
成善玉
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
현대한국화추상표현주의
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안동숙
Abstract
동양에서 把握하는 人間은 自然에 對立하는 人間으로 存在한다기 보다는 作家자신의 모습이자 精神이며 自然은 주관적 직관적 精神의 세계로 승화되어 抽象的인 예술세계를 형성하게되며 자연과 우주에 一致되어 사물의 外形을 꿰뚫어 그 내적인것을 찾으려는 바램의 表現이라 할 수 있다. 西洋의 抽象이 複雜한 現代文明의 不安과 회의와 부조리속에서 시대정신의 반영으로 실제대상을 추방하고 새로운 方向으로 나타난 것이라고 할때 東洋에서는 自然에 입각한 精神世界를 토대로한 抽象이 중요시되어 왔던 것이다. 본인의 作業은 東洋畵의 순수한 전통정신을 견지해가면서 수묵재질이 지니고 있는 발생적이며 표현적인 과묵과 발묵에서 일어나는 현상을 실험한것으로 자연스러운 공간적 擴大에 대한 가능성을 摸索하고자 하는데 있다. 本 論文에서는 東洋人의 精神이 가장 잘 드러나는 老子와 莊子에 의해 대표되는 道家思想과 氣韻生動, 佛敎의 影響을 받은 禪家思想에 대해 考察해보고 東洋畵 非具象에 많은 影響을 주었던 Informel, Action-Painting을 살펴봄으로써 東洋畵 精神과 表現의 開化를 통해 자연스럽게 綜合의 方向에 接近하려고 하였으며 오늘의 韓國畵가 단순한 西洋畵의 양식적 기법에 편승하지 않고 東洋畵속에 潛在되어있는 抽象性이란 광맥을 발굴하여 西洋畵 非具象과는 다른 精神의 質로서 어떤 可能性을 제시하고자 한다.;The man in the Orient would rather be regarded as the figure and spirit of an artist himself than the existence as a man, and the nature in the Orient is sublimed into the spiritual world subjective and intuitive, and then it makes up the abstract world of art and it amy be said that it is a expression trying to find out the outward form of things in accord with the nature and universe. It canbe said that the abstract Painting of th West banishes the real object on account of reflecting the spirit of the times under the uneasiness, unbelief and absurdity of the modern civilization. and then will come out in the new way, on the other hand, in the Orient the abstract painting based on the spiritual world being grounded on nature, has been regarded as important. The intention of this work is trying to find the possibility of the natural space extension as well as to stick to the pure tradition of the Oriental Painting and to make the experiment of the phenomenon taking place in the developing and expressive Pamuk//pamuk/ and Balmuk /balmuk/. This thesis is making researches on the Taoist thoughts, and grace and elegance, the Orient spirit represented by Lao-ts, and the Zen thoughts affected by the influence of Euddhism. And also this is studying the Infernal Action Painting given a stimulus to only the Oriental nonfigurative painting, therefore, trying naturally to approach the synthetic situation through the effluence of the Oriental spirit and expression. I have been trying to make it clear that the Korean Painting of today doesn't take the opportunity to segregate Korean Painting and Western Painting, but digs out, the vein, the abstract idea lurked in Korean Painting and then make an attempt to indicate a possibility of the spiritual world different from the nonfigurative painting of the West.
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